Dawno, dawno temu – Dzieci Starsze – Co wiemy o prehistorii?

Przedszkolaki poeksperymentują z zamrożonymi jajami dinozaurów, ułożą historyjkę obrazkową „Od jaja do dinozaura”, a także wykonają kartę pracy „Który szkielet pasuje?”. Sprawdzą również swoją wiedzę na temat czasów prehistorycznych podczas zabawy „Prawda-fałsz” oraz rozwiną sprawność fizyczną wykonując dinozaurowy zestaw ćwiczeń gimnastycznych.

Piątek: Co wiemy o prehistorii?

Pomoce dydaktyczne:

zamrożona woda w balonach z figurkami dinozaurów, worek/pudełko, miska – najlepiej przeźroczysta, szklanka z gorącą wodą, historyjka obrazkowa „Od jaja do dinozaura”, pudełeczka z jajek niespodzianek/styropianowe jajka/piłeczki pingpongowe, pachołki, tacki, apaszki/chustki, karty pracy „Który szkielet pasuje?”, kredki/ołówki, ślady dinozaurów wydrukowane na kolorowych kartkach (z zajęć poniedziałkowych), lizaki z wesołą i smutną buźką (patyczki z przyklejonymi zalaminowanymi buźkami), trójkąt, bębenek, szarfy w dwóch kolorach, hula-hop, piosenka „Dziwne pytania o dinozaury”, odgłosy dinozaurów, piosenka „10 Little Dinosaurs”, pudełeczka z jajek niespodzianek z figurkami dinozaurów/emblematami dinozaurów w środku.

Opis aktywności:

1. „Powitania nadszedł czas” – powitanie z dziećmi – dzieci wraz z nauczycielką siedzą w kole i mówiąc wykonują kolejne czynności:

Powitania nadszedł czas (wszyscy machają do siebie nawzajem)
miło dzisiaj widzieć Was! (wszyscy uśmiechają się do siebie)
Ręce w górę (wszyscy podnoszą ręce w górę)
mały skok (wszyscy podskakują niziutko)
teraz w górę – hop, hop, hop! (wszyscy podskakują wysoko na każde słowo „hop”)

2. „Co mam w środku?” – zabawa dydaktyczna – dzieci podchodzą po kolei do nauczycielki, która trzyma worek z zamarzniętymi balonami, wkładają ręce do środka, określają cechy przedmiotów w worku (zimne, mokre/wilgotne, twarde itp.) i próbują odgadnąć co to jest. Następnie nauczycielka wyjmuje balony z worka, przecina je i układa kolorowe „jajka” na tacce/w przeźroczystej misce. Dzieci przyglądają się i ponownie podają swoje propozycje. Kolejno nauczycielka pyta, jak możemy przyspieszyć proces roztopienia się jaj – dzieci podają swoje propozycje, które próbujemy realizować np. przekazując sobie z ręki do ręki jajo, które rozpuści się szybciej pod wpływem ciepła naszych dłoni; układając jajo na grzejniku/parapecie w promieniach słońca, które rozpuści się szybciej pod wpływem ciepła grzejnika/promieni słonecznych; chuchanie na jajko ciepłym powietrzem, które przyspieszy rozpuszczanie; zalanie jaja ciepłą wodą, która rozpuści go praktycznie od razu itp. Po wykonaniu różnych doświadczeń dzieci układają figurki dinozaurów, przeliczają je i próbują nazywać.

3. „Czy już mogę się wykluć?” – zabawa ruchowa – dzieci leżą skulone na podłodze – każde z nich to dinozaur wewnątrz jaja gotowy do wyklucia. Nauczycielka chodzi między „jajami”. Gdy trzykrotnie zapuka w plecy dziecka „dinozaur się wykluwa” – dziecko wstaje, przeciąga się i spaceruje powoli między pozostałymi „jajami”. Nauczycielka może celowo zapukać w plecy dziecka np. dwu/czterokrotnie – wtedy „dinozaury nie wykluwają się” i czekają na odpowiedni sygnał. Zabawę prowadzimy do momentu, aż „wyklują się” wszystkie dinozaury.

4. „Od jaja do dinozaura” – układanie historyjki obrazkowej – nauczycielka układa na dywanie karty obrazkowe historyjki, tak, by dzieci nie widziały co się na nich znajduje. Następnie zaprasza do siebie kolejne dzieci, by wybierały i opisywały obrazki. Kiedy wszystkie obrazki są już odsłonięte nauczycielka prosi dzieci o ich ułożenie w odpowiedniej kolejności.

5. „Spacer po ciemnym lesie” – zabawa ruchowa – nauczycielka układa na dywanie pachołki w dwóch/trzech rzędach (w zależności od liczby dzieci) w takich odległościach, aby dzieci mogły pokonać je slalomem. Przed pierwszym i za ostatnim pachołkiem nauczycielka kładzie tackę z „jajami” – pudełeczkami z jajek niespodzianek/styropianowymi jajkami/piłeczkami pingpongowymi. Dzieci dobierają się w pary według swojego uznania i ustawiają się szeregach przed pierwszymi pachołkami. Każda para otrzymuje apaszkę/chustkę za zawiązania oczu. Dziecko z zawiązanymi oczami stoi przodem do pachołków, drugie dziecko stoi za nim i kładzie ręce na jego ramionach. Drugie dziecko podaje „jajo” pierwszemu i steruje jego ruchami poprzez odpowiedni ruch i nacisk rąk na ramiona, tak, aby przejść slalom i dostarczyć jajo na tackę po drugiej stronie. Po wykonaniu zadania dzieci zamieniają się rolami. Zabawę prowadzimy do momentu, aż wszystkie dzieci wezmą w niej udział.

6. „Który szkielet pasuje?” – wykonanie karty pracy – nauczycielka omawia z dziećmi, jak należy wykonać zadanie (łączymy linią dinozaury z ich szkieletami). Następnie zaprasza dzieci do stolików i rozdaje karty pracy. W trakcie, gdy dzieci wykonują zadanie nauczycielka przechodzi między stolikami, pomaga dzieciom, jeśli jest taka potrzeba i sprawdza poprawność wykonania zadania. Po skończeniu pracy dzieci siadają w kole na dywanie i nazywają poszczególne dinozaury.

7. „Śladami dinozaurów” – zabawa ruchowa – nauczycielka rozkłada na dywanie ślady dinozaurów. Dzieci poruszają się po sali tylko i wyłącznie po tych śladach. W trakcie zabawy zmieniamy zasady np. poruszamy się tylko po niebieskich/różowych/zielonych śladach. Zabawę prowadzimy ok.1,5-2minuty.

8. „Prawda – fałsz” – zabawa dydaktyczna – dzieci wraz z nauczycielką siedzą w kole na dywanie. Każde dziecko ma przed sobą dwa lizaki – z wesołą i smutną buźką. Nauczycielka czyta po kolei zdania. Jeżeli dzieci uważają, że zdanie jest prawdziwe podnoszą do góry lizaka z uśmiechniętą buźką, jeżeli zdanie jest fałszywe podnoszą do góry lizaka ze smutną buźką. Jeżeli nie wszystkie dzieci podniosą odpowiednie lizaki, pytamy, dlaczego tak wybrały? Za każdym razem, gdy zdanie jest fałszywe rozmawiamy o prawidłowej odpowiedzi.

Przykładowe zdania do zabawy:

  1. Żywe dinozaury możemy oglądać w ZOO. (fałsz – dinozaury wyginęły 65 milionów lat temu)
  2. Stegozaur miał mózg wielkości jabłka. (prawda)
  3. Tyranozaur był małym, szybkim dinozaurem. (fałsz – dorastał do 12 metrów długości i 6 metrów wysokości. Ważył 6 ton)
  4. Pterozaury to prehistoryczne gady latające. (prawda)
  5. Naukowiec badający dinozaury to dinozaurolog. (falsz – paleontolog)
  6. Mononyk był podobny do ptaka, ale nie umiał latać. (prawda)
  7. Ichtiozaury to prehistoryczne gady morskie. (prawda)
  8. Nauka zajmująca się badaniem historii ziemi to paleontologia. (prawda)
  9. Triceratops żywił się innymi mniejszymi dinozaurami. (fałsz – był roślinożerny)
  10. Pterodaktyl był pierwszym odkrytym gadem morskim. (fałsz – gadem latającym)
  11. Nazwa Brontozaur oznacza „grzmiący jaszczur”. (prawda)
  12. Diplodok był jednym z największych zwierząt lądowych. (prawda)
  13. Welociraptor był szybkim roślinożernym dinozaurem. (fałsz – był szybki, ale mięsożerny)
  14. Parazaurolog był rodzajem dinozaura kaczodziobego z podłużnym grzebieniem na głowie. (prawda)
  15. Dinozaury wykluwały się z jaj. (prawda)
  16. Skamieliny to zachowane w skałach pozostałości organizmów. (prawda)
  17. Mozazaur był gadem morskim. (prawda)

9. „Gimnastyka dinozaurów” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych – dzieci wykonują ćwiczenia gimnastyczne zgodnie z poleceniami nauczyciela.

  1. „Wstawaj Dinusiu” – dzieci – „dinozaury” leżą na dywanie z zamkniętymi oczami – „śpią”; na dźwięk trójkąta budzą się i zaczynają maszerować/biegać w różnych kierunkach po dywanie.
  2. „Dinozaury rozglądają się” – dzieci – „dinozaury” biegają po sali. Na mocne uderzenie w bębenek – zatrzymują się i kręcą głowami w prawo i lewo. Zabawę prowadzimy 5-krotnie.
  3. „Dinozaury szukają pożywienia” – dzieci – „dinozaury” poruszają się po sali rozglądając się na boki. Na hasło nauczycielki:„wysoko” – stają na palach z rękami wyciągniętymi ku górze; „nisko” – kucają, naśladując rękami rozgarnianie trawy. Zabawę prowadzimy 5 razy wypowiadając każde hasło.
  4. „Dinozaury zacierają ślady” – dzieci – „dinozaury” na hasło nauczycielki: „prawa noga” – stają na prawej nodze i uderzają palcami lewej stopy o podłogę; „lewa noga” – stają na lewej nodze i uderzają palcami prawej stopy o podłogę. Zabawę prowadzimy 5 razy wypowiadając każde hasło.
  5. „Dinozaury przechodzą przez tunel” – nauczycielka rozdaje dzieciom szarfy w dwóch kolorach. Dzieci z szarfami w jednym kolorze dobierają się w pary, klękają naprzeciw siebie łapiąc się za ręce, tak, aby powstał „tunel”. Dzieci z szarfami w drugim kolorze ustawiają się w pociąg przed „tunelem” i przechodzą na czworakach pod rękami kolegów. Następnie grupy zamieniają się rolami. Zabawę prowadzimy 4-krotnie, tak, aby każda grupa dwukrotnie przechodziła przez tunel.
  6. „Podaj jajo” – dzieci siadają na dywanie jedno za drugim w dwóch szeregach zgodnie z kolorem szarf. Pierwsze dziecko z szeregu otrzymuje „jajo” – pudełeczko z jajka niespodzianki/jajo styropianowe/piłeczkę pingpongowa i przekazuje je do dziecka za sobą poprzez uniesienie rąk do góry i do tyłu. Kiedy ostatnie dziecko otrzyma „jajo” biegnie na początek szeregu. Zabawę prowadzimy do momentu, aż dziecko, które jako pierwsze podawało jajo, wróci na to samo miejsce.
  7. „Walka dinozaurów” – dzieci dobierają się w pary np. poprzez różne kolory szarf. Nauczycielka rozdaje każdej parze jedno hula-hop. Dzieci kucają w środku hula-hop i trzymając się za ręce przepychają się – dziecko, które jako pierwsze dotknie jakąś częścią ciała po za hula-hop – przegrywa „walkę”. Zabawę prowadzimy 5-krotnie za każdym razem zmieniając dzieci w parach.
  8. „Rzuć na drzewo” – dzieci poruszają się po sali w rytmie piosenki „Dziwne pytania o dinozaury”. Na przerwę w muzyce ustawiają się w dwa pociągi zgodnie z kolorami szarf przed pachołkami – „drzewami”, ściągają szarfy i próbują zarzucić szarfę na pachołek – jeśli im się nie uda, podchodzą i zakładają szarfę na pachołek.
  9. „Dinozaury maszerują” – dzieci – „dinozaury” maszerują po sali przy odgłosach dinozaurów.

10. „10 Little Dinosaurs” – słuchanie i śpiewanie piosenki – dzieci wraz z nauczycielką śpiewają piosenkę wykonując odpowiednie gesty (film prezentujący gesty dostępny tutaj).

11. „Dinosaur eggs” – zabawa w kole – dzieci siedząc w kole przekazują sobie „jajko dinozaura” w rytmie piosenki „10 Little Dinosaurs”. Gdy muzyka ucichnie dziecko, które ma jajko – otwiera je i kładzie figurkę/emblemat dinozaura na dywanie w środku koła. Następnie wszyscy wspólnie nazywają dinozaura i wykonują przypisany mu gest. Zabawę prowadzimy przez czas trwania piosenki. Na zakończenie zabawy nauczycielka pyta dzieci: „How many stegosaurus/pterodactyl can you see?”, dzieci przeliczają figurki/emblematy dinozaurów i odpowiadają: „Seven/Eight„.

Załączniki:

Karty obrazkowe do zabawy „od jaja do dinozaura”
Karta pracy „Który szkielet pasuje?”
Mniejsze lub większe buźki do stworzenia lizaków do zabawy „Prawda-fałsz”
Emblematy dinozaurów do zabawy „Dinosaur eggs”

Wykorzystane strony:

  1. http://mypolishkiddos.blogspot.com/2017/03/zamrozone-jaja-dinozaurow.html – opis jak zrobić zamrożone jaja dinozaurów
  2. https://www.youtube.com/watch?v=wfJJtouF8_M – piosenka „Dziwne pytania o dinozaury”
  3. https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=MX-DvqFjVDE&feature=emb_logo – odgłosy dinozaurów do zabawy „Marsz dinozaurów”
  4. https://supersimple.com/song/ten-little-dinosaurs/ – piosenka „10 Little Dinosaurs”
  5. https://supersimple.com/how-to-teach-super-simple-songs/how-to-teach-ten-little-dinosaurs/ – film prezentujący gesty wykonywane w trakcie piosenki „10 Little Dinosaurs”

Dodaj komentarz