Przedszkolaki wyruszą w podróż po Holandii. Zapoznają się z jej flagą, hymnem i symbolami, ułożą rowerowe puzzle oraz wezmą udział w zabawie manualno-matematycznej „Matematyczne tulipany”. Obejrzą film „Oto Vincent Van Gogh”, wykonają pracę plastyczną „Tulipany”, a także nauczą się trzeciej zwrotki piosenki „Europa z Dumorysiem”.
Pomoce dydaktyczne:
koperty z pociętymi na części zdjęciami rowerów w Holandii, kartki, kleje, piosenka „Wsiadam na rower”, mapa Europy, flaga Holandii, hymn Holandii, zdjęcia przedstawiające łąki tulipanów, wiatraki, chodaki, kolorowe pomponiki, plastikowe kubeczki, piosenka „Kwiatkowa piosenka”, karty obrazkowe z tulipanami z białymi kółeczkami, klamerki, kolorowe chusteczki/paski bibuły, utwór „Walc kwiatów”, film „Oto Vincent Van Gogh”, ziemniaki wycięte w kształt „tulipana”, talerzyki z farbami, ściereczki/materiały, piosenka „Europa z Dumorysiem”, piosenka „I want to travel”, karty obrazkowe do piosenki, emblematy pojazdów.
Opis aktywności:
1. „Iskierka przyjaźni” – powitanie z dziećmi – dzieci wraz z nauczycielką siedzą w kole i łapią się za dłonie. Nauczycielka mówi: „Iskierka, którą puszczam w krąg, niech powróci do mych rąk” i ściska dłoń osoby po swojej prawej lub lewej stronie. Ta osoba ma za zadanie ścisnąć dłoń kolejnej osoby itd., aż do ściśnięcia dłoni nauczycielki z drugiej strony. Wtedy mówi ona: „Iskierka krąg zatoczyła i do mych rąk powróciła”.
2. „Rowerowy zawrót głowy” – wprowadzenie do tematu dnia – nauczycielka dzieli dzieci na grupy rozdając im kolorowe karteczki. Następnie każdej grupie wręcza kopertę z pociętym na części zdjęciem. Zadaniem dzieci jest ułożenie puzzli i przyklejenie ich na kartkę. Kolejno każda grupa omawia swoje zdjęcie. Potem nauczycielka pyta dzieci, co łączy te wszystkie zdjęcie? Następnie nauczycielka mówi, że istnieje państwo w którym jest więcej rowerów niż mieszkańców. To jedyny taki kraj na całym świecie – Holandia. Ponadto istnieje specjalna ustawa, która chroni rowerzystów w ruchu drogowym i w razie wypadku zawsze winny jest kierowca samochodu. W Holandii rowerzyści mają własne ronda, tunele, sygnalizacje świetlne, parkingi. Niektórzy pracodawcy dopłacają swoim pracownikom, jeśli do pracy przyjeżdżają na rowerach.
3. „Wycieczka rowerowa” – zabawa ruchowa – dzieci poruszają się swobodnie po sali w rytmie piosenki „Wsiadam na rower”. W trakcie refrenu kładą się na plecach i unoszą nogi do góry naśladując pedałowanie. Zabawę prowadzimy przez czas trwania piosenki.
4. „Holandia” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka wskazuje Holandię na mapie Europy. Kolejno pokazuje i informuje, że stolica Holandii to Amsterdam. Potem pokazuje holenderską flagę, której kolory dzieci opisują, a następnie wszyscy wysłuchują hymnu narodowego Holandii – przyjmując odpowiednią postawę. Nauczycielka pokazując odpowiednie zdjęcia przedstawia symbole Holandii:
- Rowery – to jedyne państwo na świecie, gdzie znajduje się więcej rowerów niż mieszkańców.
- Holenderskie chodaki – buty wykonane z całości lub częściowo z drewna. Znane również jako klompen, saboty lub holenderki.
- Wiatraki – Holandia leży na terenach zalewowych. Zanim wymyślono pompy maszynowe, wiatraki służyły do wypompowywania wody.
- Tulipany – nadmorskie tereny Holandii okazały się idealnym miejscem do hodowli cebulek tych kwiatów.
5. „Zbieramy tulipany” – zabawa ruchowo-manualna – nauczycielka rozsypuje po dywanie – „łące” kolorowe pomponiki – „tulipany”. Dzieci otrzymują plastikowe kubeczki, do których będą zbierać „tulipany”. Następnie poruszają się swobodnie po sali po za dywanem w rytmie piosenki „Kwiatkowa piosenka”. Na przerwę w muzyce dzieci zbierają „tulipany” czyli pomponiki do kubeczków. Zabawę prowadzimy do momentu, aż wszystkie pomponiki zostaną zebrane. Dzieci zatrzymują kubeczki z pomponikami, gdyż będę one potrzebne w następnej zabawie.
6. „Matematyczne tulipany” – zabawa matematyczno-manualna – nauczycielka rozdaje dzieciom karty obrazkowe z tulipanami z białymi kółkami i klamerki. Dzieci za pomocą klamerek układają pomponiki na tulipanach zakrywając wszystkie białe kółka. Następnie przeliczają, ile pomponików musiały użyć. W trakcie, gdy dzieci wykonują zadanie nauczycielka przechadza się miedzy dziećmi, przyglądając się i sprawdzając poprawność wykonania zadania.
7. „Kwiatowa łąka” – zabawa ruchowa – nauczycielka rozdaje dzieciom kolorowe chusteczki/paski bibuły. Dzieci tańczą z chusteczkami/paskami w rytmie utworu „Walc kwiatów”. Zabawę prowadzimy przez czas trwania muzyki.
8. „Oto Vincent Van Gogh” – oglądanie filmu – nauczycielka informuje dzieci, że za chwileczkę obejrzą króciutki film o najsłynniejszym Holendrze. Potem odtwarza dzieciom film „Oto Vincent Van Gogh”. Kolejno rozmawia z dziećmi na temat treści filmu:
- Co często Vincent wykorzystywał zamiast płótna?
- Co się stało z jego uchem?
- Ile obrazów udało się sprzedać Van Goghowi?
- Czy teraz jego obrazy są sławne?
Następnie prezentuje dzieciom kilka obrazów Vincenta Van Gogha, które dzieci wspólnie opisują i próbują nadawać im tytuły – na zakończenie nauczycielka podaje prawdziwe tytuły obrazów.
9. „Malarz” – zabawa ruchowa – dzieci wraz z nauczycielką siedzą w kole. Jedno dziecko – „malarz” siada w środku koła i rozpoczyna zabawę:
- Puk puk – Stuka o dywan
- Kto tam? – odpowiadają dzieci
- To ja, malarz.
- A co potrzebujesz? – odpowiadają dzieci
- Farby.
- Jakiego koloru? – odpowiadają dzieci
„Malarz” podaje kolor. Wszystkie dzieci, które mają na sobie wymieniony kolor (na butach, spodniach, koszulce itd.) wstają, obiegają koło i wracają na swoje miejsce. Spośród dzieci, które biegały nauczycielka wybiera następnego „malarza”. Zabawę prowadzimy 5-6-krotnie. Jeżeli dzieci będą chciały bawić się dalej, informujemy je, że pobawimy się jeszcze po kolejnej aktywności.
10. „Tulipany” – wykonanie pracy plastycznej – nauczycielka prezentuje i omawia jak należy wykonać pracę plastyczną (maczamy ziemniaki w farbie, odbijamy na ściereczce/materiale i domalowujemy łodyżki i listki). Potem prosi poszczególne dzieci o rozłożenie materiałów potrzebnych do wykonania pracy plastycznej i zaprasza dzieci do stolików. Po skończonej pracy dzieci sprzątają swoje stanowiska pracy, siadają w kole na dywanie i prezentują swoje prace.
- Maczamy ziemniaki w farbie.
- Odbijamy ziemniaki na ściereczce/materiale.
- Domalowujemy kwiatom łodygi i liście.
- * Ozdabiamy obraz według własnego pomysłu.
11. „Malarz” – zabawa ruchowa – dzieci wraz z nauczycielką siedzą w kole. Jedno dziecko – „malarz” siada w środku koła i rozpoczyna zabawę:
- Puk puk – Stuka o dywan
- Kto tam? – odpowiadają dzieci
- To ja, malarz.
- A co potrzebujesz? – odpowiadają dzieci
- Farby.
- Jakiego koloru? – odpowiadają dzieci
„Malarz” podaje kolor. Wszystkie dzieci, które mają na sobie wymieniony kolor (na butach, spodniach, koszulce itd.) wstają, obiegają koło i wracają na swoje miejsce. Z pośród dzieci, które biegały nauczycielka wybiera następnego „malarza”. Zabawę prowadzimy 5-6-krotnie. Jeżeli dzieci będą chciały bawić się dalej, informujemy je, że pobawimy się jeszcze później np. po obiedzie/po podwieczorku/jutro.
12. „Europa z Dumorysiem” – nauka piosenki – nauka trzeciej zwrotki piosenki „Europa z Dumorysiem”.
13. „Europa” – zabawa ruchowa – dzieci poruszają się swobodnie po sali w rytmie piosenki „Europa z Dumorysiem”. W trakcie refrenu tworzą koło i poruszają się po obwodzie koła raz w prawą, raz w lewą stronę. Zabawę prowadzimy przez czas trwania piosenki.
14. „I want to travel” – słuchanie i próby śpiewania piosenki – nauczycielka włącza piosenkę z teledyskiem, jeśli ma taką możliwość, a jeśli nie to pokazuje odpowiednie karty obrazkowe. Dzieci słuchają i próbują śpiewać piosenkę.
15. „What is in your puddle?” – zabawa dydaktyczno-ruchowa – nauczycielka rozkłada na dywanie szarfy w ilości odpowiadającej liczbie dzieci w grupie i wkłada do środka po jednym emblemacie pojazdów. Dzieci poruszają się po sali w rytmie piosenki „I want to travel” omijając szarfy. Na przerwę w muzyce wskakują do najbliżej znajdującej się szarfy. Następnie nauczycielka pyta wybrane dzieci np. „Tomek/Zosia/Kasia, what is in your puddle?„, a dziecko nazywa środek transportu, porusza się i wydaje dźwięki jak środek lokomocji znajdujący się w szarfie w której stoi. Zabawę prowadzimy do momentu, aż zapytamy wszystkie dzieci.
Załączniki:
Zdjęcia do pocięcia na cześci do zabawy „Rowerowy zawrót głowy”
Karty obrazkowe do zabawy „Holandia”
Karty obrazkowe do zabawy „Matematyczne tulipany”
Karty obrazkowe do piosenki „I want to travel”
Emblematy do zabawy „What is in your puddle?”
Wykorzystane strony:
- https://www.youtube.com/watch?v=Ru60fUt4P0E&ab – piosenka „Wsiadam na rower” do zabawy „Wycieczka rowerowa”
- https://www.youtube.com/watch?v=Sw38oWLkqKM&ab – hymn Holandii do zabawy „Holandia”
- https://www.youtube.com/watch?v=yubWVQdFFeY&ab – piosenka „Kwiatkowa piosenka” do zabawy „Zbieramy tulipany”
- https://www.youtube.com/watch?v=GC7PycSBILc&ab – utwór „Walc kwiatów” do zabawy „Kwiatowa łąka”
- https://www.youtube.com/watch?v=OoBSyYwxlmM&ab – film „Oto Vincent Van Gogh” do zabawy „Oto Vincent Van Gogh”
- https://www.google.com/search?q=obrazy+vincenta+van+gogha&oq=obrazy+vincenta+va&aqs=chrome.0.0i512j69i57j0i512j0i22i30l7.5229j1j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8 – obrazy Vincenta Van Gogha do zabawy „Oto Vincent Van Gogh”
- https://www.craftymorning.com/tulip-potato-printing-craft-kids/ – pomysł na pracę plastyczną „Tulipany”
- https://www.youtube.com/watch?v=d2FPXrfg8ik – piosenka „Europa z Dumorysiem”
- https://www.youtube.com/watch?v=mLZLSBFGbMg – piosenka „I want to travel”