Przedszkolaki zagrają w memory i wykonają kartę pracy „Znajdź parę”. Własnoręcznie wykonają owocowe sushi, a także rozwiną zwinność i sprawność fizyczną wykonując zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
Pomoce dydaktyczne:
karty memory, piosenka „Prawa dzieci”, karty pracy „Znajdź parę”, kredki, piosenka „Ojciec Wirgiliusz”, naleśniki, ugotowany ryż, serek owocowy, owoce, mata do sushi/podkładka, pałeczki, tamburyno, piłka, piosenka „Countries Hello Song”, karty obrazkowe do piosenki.
Opis aktywności:
1. „Zróbmy duże kółko” – powitanie z dziećmi – nauczycielka mówi tekst rymowanki jednocześnie robiąc z dziećmi koło.
Zróbmy duże kółko razem tak (tworzymy koło, łapiąc się za ręce)
nikogo tutaj niech nie będzie brak
cieszymy się, że jest dużo nas
klaszcz, klaszcz witamy Was. (klaszczemy dwa razy w dłonie, kłaniamy się)
2. „Dzieci z różnych stron świata” – memory – nauczycielka kładzie na dywanie odwrócone karty memory. Następnie zaprasza kolejne dzieci, które odkrywają po dwa obrazki. Dziecko, któremu uda się odkryć dwa takie same obrazki, może grać dalej. Zabawę prowadzimy do momentu, aż zostaną odnalezione wszystkie pary lub do momentu, aż wszystkie dzieci wezmą w niej udział – za każdym razem zmieniając układ kart.
3. „Gorące krzesła” – zabawa ruchowa – dzieci zabierają po jednym krzesełku i układają je w kole na dywanie. Następnie zajmują miejsca na krzesełkach. Nauczycielka włącza piosenkę „Prawa dzieci”. Kiedy słychać muzykę dzieci tupią/klaskają/pstrykają palcami/kląskają/śpiewają. Kiedy muzyka cichnie, dzieci zmieniają zajmowane miejsca. Zabawę powtarzamy 4-5 razy,
4. „Znajdź parę” – wykonanie karty pracy – nauczycielka prezentuje i omawia z dziećmi, jak należy wykonać zadanie (szukamy pary dzieci pochodzących z tych samych krajów i łączymy je przy pomocy różnych kolorów kredek). Następnie zaprasza dzieci do stolików i rozdaje karty pracy. W trakcie, gdy dzieci wykonują zadanie nauczycielka przechodzi między stolikami, pomaga dzieciom, jeśli jest taka potrzeba i sprawdza poprawność wykonania zadania.
5. „Ojciec Wirgiliusz” – zabawa ruchowa – nauczycielka wybiera jedno dziecko, które jest „ojcem Wirgiliuszem”. Zajmuje on miejsce w środku koła, które tworzą dzieci trzymające się za ręce. Dzieci krążą wokół „ojca Wirgiliusza” śpiewając piosenkę:
Ojciec Wirgiliusz uczył dzieci swoje,
A miał ich wszystkich sto dwadzieścia troje.
Hejże, dzieci, hejże ha!
Róbcie wszystko to, co ja.
Hejże, dzieci, hejże ha!
Róbcie to, co ja.
„Ojciec Wirgiliusz” wykonuje jakąs czynność np. pajacyki, podskoki, przysiady itp. Dzieci naśladują go, a później wybierana jest następna osoba, która będzie pełniła rolę „Ojca Wirgiliusza”. Zabawę prowadzimy 5-6-krotnie. Jeżeli dzieci będą chciały bawić się dalej, informuje je, że pobawimy się jeszcze później np. po obiedzie/po podwieczorku.
6. „Owocowe sushi” – warsztaty kulinarne – nauczycielka informuje dzieci, że za chwileczkę wykonają słodką odmianę potrawy, która jest bardzo powszechna w Japonii. Pyta dzieci czy mają pomysły co to może być? Następnie informuje, że w Japonii je się sushi, które składa się z ryżu, ryb/owoców morza, warzyw i zawinięte jest w wodorosty – jeżeli mamy możliwość dajemy dzieciom do spróbowania sushi. My przygotujemy wersję dla dzieci, na słodko. Następnie nauczycielka zaprasza dzieci do dokładnego wymycia rąk. Kolejno dzieli je na grupy i zaprasza do stolików. Każda grupa otrzymuje matę do sushi/podkładkę i naleśnik na którym rozprowadza ugotowany ryż, zostawiając na końcu 2 cm by naleśnik mógł się w tym miejscu skleić. Następnie dzieci cienko smarują go serkiem owocowym i układają w dwóch rzędach owoce np. truskawki/kiwi/banany. Na koniec z pomocą nauczycielki ściśle zawijają naleśnik w rulonik. Po zrolowaniu odkładamy naleśniki na 15-30 minut. Potem bardzo ostrym nożem kroimy na 2 cm kawałki. Dzieci mogą zjeść owocowe shushi na drugie śniadanie. Mogą również poćwiczyć jedzenie pałeczkami – które później możemy wykorzystać do zabaw np. przenoszenia pomponików.
7. „Gimnastyka smyka” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych – dzieci wykonują ćwiczenia gimnastyczne zgodnie z poleceniami nauczyciela.
- „Rozgrzewka – berek” – nauczycielka wyznacza jedno dziecko, które będzie goniło pozostałe dzieci. Osoba, którą berek złapie staje się berkiem i teraz to ona goni. Zabawę prowadzimy przez 3-4 minuty.
- „Skoczne dzieciaki” – dzieci ustawiają się tak, by każdy miał wokół siebie miejsce na wyciągnięcie ramion i wykonują pajacyki (15 powtórzeń).
- „Półobroty” – dzieci stoją dalej na swoich miejscach w lekkim rozkroku. Wyciągają ramiona na boki i wykonują skręty tułowia raz w lewą stronę, raz w prawą. (15 powtórzeń)
- „Skłony” – dzieci wyciągają ręce do góry, a następnie dotykają rękami palców u stóp. Powtarzamy ćwiczenie 15 razy.
- „Wesołe koło” – dzieci ustawiają się w kole i jedno za drugim podskakują uderzając piętami o pośladki. Następnie zmieniają kierunek poruszania i poruszają się unosząc wysoko kolana.
- „Zakręceni” – nauczycielka gra na tamburynie, a dzieci w tym czasie wykonują obroty dookoła własnej osi. Kiedy nauczycielka przestaje grać dzieci stają w bezruchu.
- „Szybko, szybko” – dzieci ustawiają się w rzędzie po jednej stronie dywanu i poruszają się krokiem dostawnym na drugą stronę i z powrotem.
- „Złapiesz piłkę?” – dzieci ustawiają się w kole. Nauczycielka stoi w środku koła i rzuca piłkę do wybranego dziecka, jeśli dziecko złapie odrzuca ją do nauczycielki, jeśli nie uda mu się złapać – wykonuje dodatkowe ćwiczenie, np. 3 przysiady lub podskoki.
- „Oddychaj” – dzieci stają w lekkim rozkroku i unosząc ręce do góry wykonują wdech nosem. Następnie powoli opuszczają ręce wykonując przy tym wydech ustami. Powtarzamy ćwiczenie 4-5 razy.
8. „Countries hello song” – słuchanie i próby śpiewania piosenki – nauczycielka włącza piosenkę, jeśli ma możliwość to z teledyskiem, a jeśli nie, to pokazuje odpowiednie karty obrazkowe. Dzieci próbują włączać się do śpiewania piosenki.
9. „Flags of the world” – zabawa ruchowa – nauczycielka rozkłada na dywanie poszczególne flagi wypowiadając powitania w języku danego kraju – dzieci powtarzają. Następnie jedna osoba dostaje od nauczycielki karty obrazkowe z flagami i chodzi dookoła koła, po jego zewnętrznej stronie. Gdy zechce, umieszcza jedną z flag za plecami innego dziecka, które ma za zadanie wypowiedzieć powitanie z tego kraju. Jeśli ma z tym problem, to pozostali mu pomagają. W tym czasie pierwsza osoba obiega koło, aż do momentu, gdy ta druga wypowie powitanie. Gdy to zrobi, otrzymuje pozostałe flagi i to ona zaczyna obiegać koło, a dziecko, które wcześniej biegało – siada na jej miejscu. Zabawa trwa przynajmniej do momentu, gdy wymienione zostaną wszystkie powitania, chyba, że dzieci będą chciały bawić się dalej.
Załączniki:
Karty do zabawy „Memory”
Karty pracy „Znajdź parę”
Karty obrazkowe do piosenki „Countries Hello Song”
Wykorzystane strony:
- https://www.youtube.com/watch?v=zwS_J432Skc&ab – piosenka „Prawa dzieci”
- https://www.youtube.com/watch?v=jEq5DSekN84&ab – piosenka „Ojciec Wirgiliusz” do zabawy „Ojciec Wirgiliusz”
- http://kulinarnaja.blogspot.com/2015/07/owocowe-sushi-w-nalesniku.html – przepis na owocowe sushi do zabawy „Warsztaty kulinarne”
- https://www.youtube.com/watch?v=NAvc-NLVo7U&ab – piosenka „Countries Hello Song”