Świąteczne zwyczaje – Dzieci Starsze – Przygotowujemy prezenty

Przedszkolaki zastanowią się co można podarować bliskim w prezencie, poćwiczą dziele wyrazów na sylaby i głoski, a także nauczą się drugiej zwrotki piosenki „Choinko piękna jak las”. Własnoręcznie wykonają pudełeczko na prezent, w którym umieszczą upieczone i ozdobione przez siebie pierniczki.

Czwartek: Przygotowujemy prezenty

Pomoce dydaktyczne:

piosenka „Przywitajmy się wesoło”, brystol, pisak/mazak, janczary, worek z przedmiotami, które mogą być prezentami np. zegarek, czekoladki, perfumy, krawat, portfel, książka, zabawka, upieczone przez dzieci we wtorek pierniczki, lukier, pisaki spożywcze, dekoracje do pierniczków, kolędy, piosenka „Świąteczne pierniczki”, szablony pudełek, nożyczki, klej, kredki, pisaki, piórka, cekiny, pompony, wstążeczki, piosenka „Choinko piękna jak las”, pudełko z otworem na rękę, karty ruchowe ze zwierzętami, kolorowe chusteczki, piosenka „Decorate the Christmas tree”, karty obrazkowe do piosenki, karta pracy „Color the Christmas tree”.

Opis aktywności:

1. „Przywitajmy się wesoło” – powitanie dzieci piosenką – dzieci wraz z nauczycielką stojąc w kole śpiewają i wykonują kolejne czynności:

Przywitamy się wesoło, zaklaszczemy raz, dwa, trzy, (trzy razy klaszczemy w dłonie)
Przywitamy się wesoło, zaklaszczemy ja i ty (klaszczemy w dłonie)
Przywitamy się wesoło, już tupiemy raz, dwa, trzy, (trzy razy tupiemy)
Przywitamy się wesoło już tupiemy ja i ty.
(tupiemy)
Hop, hop dzień dobry witam wszystkich was
(dwa razu podskakujemy, robimy ukłon na prawo i lewo)
Cwałujemy jak koniki już muzyka woła nas.
(poruszamy się krokiem odstawno-dostawnym)

2. „Co można podarować najbliższym?” – burza mózgów – nauczycielka pyta dzieci: „Co możemy podarować najbliższym?”. Zapisuje wszystkie odpowiedzi na brystolu. Gdy dzieciom wyczerpią się już pomysły, odczytuje wszystko co zapisała, zwracając szczególną uwagę (dodając od siebie, jeśli to nie padło), że prezenty nie zawsze trzeba kupić – można wykonać coś własnoręcznie np. zrobić laurkę. Nie zawsze muszą to być rzeczy materialne – można komuś podarować wspólnie spędzony czas np. spacer w fajne miejsce, wspólne czytanie lub zabawę.

3. „Co mogę dać na prezent?” – zabawa ruchowo-naśladowcza – dzieci poruszają się po sali w rytmie wygrywanym przez nauczycielkę na janczarach. Na przerwę w grze nauczycielka wskazuje wybrane dziecko, które ma za zadanie pokazać jaki prezent mogłoby podarować najbliższym. Pozostałe dzieci odgadują. Zabawę prowadzimy 5-6-krotnie i informujemy dzieci, że po następnej aktywności znów do niej wrócimy, więc pozostałe dzieci też, będą miały okazję się zaprezentować.

4. „Jaki prezent dla kogo?” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka kładzie na dywanie worek z przedmiotami, które mogą być prezentami np. zegarek, czekoladki, perfumy, krawat, portfel, książka, zabawka itd. Następnie zaprasza do siebie kolejne dzieci i prosi je, aby wyciągały, nazywały, dzieliły na sylaby/głoski nazwy przedmiotów i zastanowiły się komu mogą podarować taki prezent np. mamie, tacie, babci, dziadkowi, siostrze, bratu itd.

5. „Co mogę dać na prezent?” – zabawa ruchowo-naśladowcza – dzieci poruszają się po sali w rytmie wygrywanym przez nauczycielkę na janczarach. Na przerwę w grze nauczycielka wskazuje wybrane dziecko, które ma za zadanie pokazać jaki prezent mogłoby podarować najbliższym. Pozostałe dzieci odgadują. Zabawę prowadzimy do momentu, aż wszystkie chętne dzieci, będą mogły się zaprezentować. Jeśli grupa jest liczna, informujemy dzieci, że pobawimy się jeszcze później np. po obiedzie/po podwieczorku.

6. „Nasze prezenty” – ozdabianie pierniczków – nauczycielka informuje dzieci, że one mogą podarować swoich rodzicom pierniczki, które własnoręcznie upiekły. Muszą jednak jeszcze wcześniej je ozdobić. Kolejno zaprasza dzieci do dokładnego wymycia rąk, a następnie do stolików na których znajdują się upieczone przez dzieci pierniki oraz lukier/pisaki spożywcze/dekoracje do pierników. Kolejno włącza kolędy i wszyscy wspólnie kolędując ozdabiają według własnego pomysłu pierniczki.

7. „Pierniczki” – zabawa ruchowa – dzieci poruszają się po sali w rytmie piosenki „Świąteczne pierniczki”. Na przerwę w muzyce nauczycielka wykonuje ćwiczenie np. przysiad/pajacyki/podskok, a dzieci powtarzają. Zabawę prowadzimy 5-6-krotnie.

8. „Pudełeczko na prezent” – wykonanie pracy plastyczno-technicznej – nauczycielka pyta dzieci, jak podarują pierniczki rodzicom? Po wysłuchaniu odpowiedzi dzieci, sugeruje, że miło jest, gdy prezent jest ładnie zapakowany. Następnie pokazuje i omawia z dziećmi jak należy wykonać pudełeczko na pierniczki (wycinamy szablon po ciągłych liniach, składamy po przerywanych liniach, sklejamy i ozdabiamy). Kolejno zaprasza dzieci do stolików. Ponownie – za każdym razem czekając, aż wszystkie dzieci wykonają daną czynność – nauczycielka pokazuje i tłumaczy kolejne etapy wykonywania pudełeczka. Po skończonej pracy dzieci sprzątają swoje stanowiska pracy, siadają w kole na dywanie i prezentują swoje pudełka. Jeśli pierniczki są już wyschnięte i gotowe, to dzieci mogą od razu zapakować je do pudełeczek. Jeśli nie, informujemy dzieci, że musimy poczekać, aby pierniczki wyschły, bo inaczej ozdoby przykleją się do pudełek.

  1. * (W zależności do możliwości dzieci) wycinamy szablon pudełka.
  2. Składamy pudełko według wzoru.
  3. * Jeśli chcemy coś namalować na pudełeczku, to rozkładamy je i malujemy.
  4. Sklejamy pudełko według wzoru.
  5. Ozdabiamy pudełko według własnego pomysłu.

9. „Magiczne pudełko” – zabawa ruchowa – dzieci poruszają się po sali w rytmie piosenki „Choinko piękna jak las”. Na przerwę w muzyce nauczycielka podchodzi z pudełkiem do wybranego dziecka, które ma za zadanie wylosować karteczkę i wykonać zadanie z karty – nauczycielka pomaga odczytać zadanie. Pozostałe dzieci również wykonują zadanie. Zabawę prowadzimy do momentu, aż wszystkie chętne dzieci będą miały okazję wylosować kartę z pudełka.

10. „Choinko piękna jak las” – nauka piosenki – nauka drugiej zwrotki piosenki „Choinko piękna jak las”.

11. „Choinko piękna jak las” – taniec z chustami – nauczycielka rozdaje dzieciom kolorowe chusteczki. Dzieci tańczą z chusteczkami w rytmie piosenki „Choinko piękna jak las”. Zabawę prowadzimy przez czas trwania piosenki.

12. „Decorate the Christmas tree” – słuchanie i próby śpiewania piosenki – nauczycielka w trakcie piosenki pokazuje odpowiednie karty obrazkowe i wykonuje odpowiednie ruchy, dzieci próbują śpiewać i naśladować ruchy.

13. „Color the Christmas tree” – wykonanie karty pracy – nauczycielka pokazując kartę pracy tłumaczy dzieciom jak należy wykonać zadanie (słuchamy uważnie i wskazujemy palcem obrazek, potem kolorujemy). Następnie zaprasza dzieci do stolików i rozdaje karty pracy. Kolejno wypowiadając następujące zdania: „Color the Christmas tree/sleigh/presents” sprawdza czy wszystkie dzieci wskazują odpowiedni obrazek. Dopiero po sprawdzeniu przez nauczycielkę dzieci przystępują do kolorowania.

Załączniki:

Szablon do zabawy „Pudełeczko na prezent”

Wykorzystane strony:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=dvSAoxWiVT4 – piosenka „Przywitajmy się wesoło”
  2. https://www.youtube.com/watch?v=jDWkFYCLN4o&ab – kolędy do zabawy „Nasze prezenty”
  3. https://www.youtube.com/watch?v=TT4xZYyZo2E&feature= – piosenka „Świąteczne pierniczki” do zabawy „Pierniczki”
  4. https://www.youtube.com/watch?v=6ZDR1jbKY6k&ab – piosenka „Choinko piękna jak las”
  5. https://www.dzieckiembadz.pl/2017/07/karty-ruchowe-ze-zwierzetami.html – karty ruchowe ze zwierzętami do zabawy „Magiczne pudełko”
  6. http://w-strone-dziecka.blogspot.com/2018/04/sposoby-na-rozadowanie-nadmiaru-energii.html – karty ruchowe ze zwierzętami do zabawy „Magiczne pudełko”
  7. https://panimonia.pl/2017/09/06/zabawy-ruchowe-przedszkolu-karty-obrazkowe-inspiracje/ – karty ruchowe ze zwierzętami do zabawy „Magiczne pudełko”
  8. https://supersimple.com/song/decorate-the-christmas-tree/ – piosenka „Decorate the Christmas tree” + karty obrazkowe + karta pracy

Dodaj komentarz