Przedszkolaki obchodząc Światowy Dzień Roweru dowiedzą się dlaczego ten pojazd jest ważny dla naszej planety. Zapoznają się z historią i budową roweru, wykonają kartę pracy „Mój wymarzony rower”, a także rozwiną zwinność i sprawność fizyczną wykonując zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
Pomoce dydaktyczne:
piosenka „Zróbmy koło”, kalendarz, animacja prezentująca historię roweru, karta obrazkowa przedstawiająca rower i strzałki z nazwami części roweru, karta pracy „Mój wymarzony rower”, kredki, farby, plastelina, pisaki, piosenka „Wsiadam na rower”, szarfy, woreczki gimnastyczne, piosenka „Transportation song”, karty obrazkowe do piosenki.
Opis aktywności:
1. „Zróbmy koło” – powitanie dzieci piosenką – dzieci wraz z nauczycielką stoją w kole, śpiewają i wykonują kolejne czynności:
Hej zróbmy koło ja i Ty (wskazujemy na siebie i na wybraną osobę)
chodźmy do środka raz dwa trzy (podchodzimy do środka klaszcząc trzy razy w dłonie)
Hej zróbmy koło ja i Ty (wskazujemy na siebie i na wybraną osobę)
raz dwa trzy (klaszczemy trzy razy w dłonie)
Koło jest duże (odchodzimy do tyłu robiąc duże koło)
Duże (głośno wykrzykujemy słowo „duże”)
Koło jest małe (schodzimy do środka robiąc małe koło)
Małe (głośno wykrzykujemy słowo „małe”)
Koło jest duże (odchodzimy do tyłu robiąc duże koło)
Duże (głośno wykrzykujemy słowo „duże”)
Małe (schodzimy do środka robiąc małe koło i głośno wykrzykujemy słowo „małe”)
Koło jest w górze (stajemy na palcach i podnosimy ręce do góry)
W górze (głośno wykrzykujemy słowo „w górze”)
Koło jest w dole (schylamy się lub przykucamy)
W dole (głośno wykrzykujemy słowo „w dole”)
Koło jest w górze (stajemy na palcach i podnosimy ręce do góry)
W dole (głośno wykrzykujemy słowo „w dole”)
Idziemy w koło (maszerujemy w kole w lewo)
W koło (głośno wykrzykujemy słowo „w koło”)
Idziemy w koło (maszerujemy w kole w prawo)
W koło (głośno wykrzykujemy słowo „w dole”)
Idziemy w koło (maszerujemy w kole w lewo)
koło (głośno wykrzykujemy słowo „koło”)
sia-da-my (siadamy na dywanie)
2. „Dzień Roweru” – wprowadzenie do tematu dnia – nauczycielka kładzie na dywanie plakat i pyta dzieci, jak myślą jaki możemy obchodzić dzisiaj dzień? Po wysłuchaniu odpowiedzi dzieci, wskazując na kalendarz informuje, że dzisiaj tj. 3 czerwca obchodzimy Światowy Dzień Roweru. Pomysłodawcą tego dnia jest polski socjolog Leszek Sibilski – były kolarz polskiej kadry olimpijskiej. Celem święta jest promowanie roweru jako niedrogiego i ekologicznego środka transportu. Jazda na rowerze jest zdrowa dla osoby jeżdżącej oraz dla świata, gdyż rower nie zanieczyszcza środowiska. Każdy pojazd z silnikiem spalinowym jest napędzany przez paliwo, które spalając się generuje do środowiska masę spalin, które negatywnie na nie wpływają (efekt cieplarniany, choroby układu oddechowego). Dlatego tak istotne jest ograniczanie poruszania się samochodami na tyle na ile to możliwe, a rower czy też hulajnoga to doskonały wybór. Następnie nauczycielka pyta dzieci i czy jak często jeżdżą na rowerze? Czy lubią jeździć na rowerze, dlaczego tak/nie? Czy wybierają się czasem na rodzinne wycieczki rowerowe?
3. „Wycieczka rowerowa” – opowieść ruchowa – dzieci stają w kole na dywanie i naśladują wykonywanie czynności o których mówi nauczycielka. W trakcie wycieczki rowerowej kładą się na plecach na dywanie i słuchając opowieści nauczycielki naśladują jazdę na rowerze pedałując w powietrzu.
Przed nami wspaniała zabawa, wybieramy się na wycieczkę rowerową. Przed wyjazdem musimy sprawdzić czy mamy odpowiedni sprzęt – kask na głowie, ochraniacze na łokciach i kolanach. Wszystko gotowe, więc wsiadamy na rower i zaczynamy pedałować. Najpierw powoli, aby się rozpędzić i przygotować na szybką jazdę. Wyjeżdżamy dziś za miasto i jadąc powoli możemy podziwiać wspaniałe widoki z prawej i z lewej strony. Oj, chyba wjeżdżamy pod sporą górkę, bo pedałuje się nam coraz ciężej, pedały poruszają się wolno, noga za nogą…Już niedaleko, jeszcze tylko kawałeczek…Jesteśmy na szczycie, udało się. Zmęczeni, ale szczęśliwi rozglądamy się na boki, przed nami wspaniałe widoki, możemy chwilkę odpocząć głęboko oddychając. Chyba już czas by kontynuować naszą wycieczkę. Wsiadamy na rower i czeka nas teraz szalona jazda z górki na pazurki. Nasze nogi mogą wreszcie odpocząć, gdyż nie muszą napędzać roweru, czujemy się wolni, mamy wiatr we włosach, musimy tylko mocno trzymać kierownicę. Już prawie jesteśmy z powrotem. To była wspaniała wycieczka – miło jest tak aktywnie spędzać czas.
4. „Historia roweru” – zabawa dydaktyczna – dzieci siadają wygodnie na dywanie i oglądają animację przedstawiającą historię roweru. Następnie nauczycielka pyta dzieci jak na początku wyglądał rower? Co się potem zmieniło? Kolejno odtwarza animację jeszcze raz, nazywając pojazdy, które się w niej pojawiają i króciutko je opisując:
- Maszyna do biegania – pierwotny rower, nieposiadający łańcucha, pedałów, hamulców.
- Welocyped – pojazd napędzany pedałami, umieszczonymi na przednim kole.
- Bicykl – dwukołowy rower, z wielkim przednim kołem i małym tylnym.
- Bezpieczny rower – pierwowzór współczesnego roweru, z kołami podobnej wielkości.
- Rower szosowy – dostosowany do jazdy po twardej drodze.
- Rower górski – dostosowany do jazdy w terenie górzystym.
Potem nauczycielka pyta dzieci, który pojazd podobał im się najbardziej? Czy widziały kiedyś któryś z tych rowerów? Który chciałby mieć?
5. „Zapraszamy na rowery” – zabawa ruchowa na podstawie tekstu A. Brzozowski – dzieci wraz z nauczycielką stają w kole. Nauczycielka czyta wierszyk wykonując ruchy, które dzieci naśladują.
Raz, dwa, trzy, cztery – wyliczamy na palcach od jednego do czterech
zapraszamy na rowery – wykonujemy młynek dłońmi
pięć, sześć, siedem, osiem – wyliczamy na palcach od pięciu do ośmiu
kto pokona nas na szosie? – wykonujemy młynek dłońmi zaciśniętymi w pięści
Dziewięć, no a potem dziesięć – wyliczamy na palcach – dziewięć i dziesięć
chcemy pierwsi być na mecie – podnosimy ręce do góry i podskakujemy w geście zwycięstwa
Zabawę prowadzimy 3 razy, w kolejnych powtórzeniach maszerując w prawą, potem lewą stronę po obwodzie koła.
6. „Jak zbudowany jest rower?” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka kładzie na dywanie kartę obrazkową przedstawiającą rower i strzałki z nazwami części roweru. Dzieci odczytują nazwy i układają je w odpowiednich miejscach opowiadając do czego służą – jeśli nie wiedzą, nauczycielka pomaga.
- Siodełko – część roweru przeznaczona do siedzenia podczas jazdy.
- Kierownica – część roweru służąca do kierowania – zmiany kierunku.
- Opona – gumowa część koła, bezpośrednio dotykająca powierzchni po której jeździmy.
- Szprycha – cienki drut w kole rowerowym.
- Łańcuch – część układu napędowego roweru.
- Pedał – część mechanizmu dźwigowego, wprawiająca w ruch łańcuch rowerowy za pomocą nacisku nogą.
7. „Jadę na rowerze” – zabawa paluszkowa na podstawie wiersza D. Góra – dzieci siadają na dywanie z wyprostowanymi plecami i dłońmi ułożonymi na wysokości klatki piersiowej. Nauczycielka czyta wiersz wykonując ruchy, które dzieci naśladują.
Jadę na rowerze
Jedzie rower drogą polną – wystawiamy palce wskazujące i wykonujemy nimi „młynek”
czasem szybko, czasem wolno – szybko, a potem wolno kręcimy „młynek”
Na rowerze siedzę ja – wskazujemy palcami na siebie
głośno śmieję się: ha! ha! – kładziemy dłonie na brzuchu i naśladujemy śmiech
Nogi kręcą się miarowo – kładziemy dłonie na udach
w przód i w tył, i w przód, na nowo – kręcimy „młynek” palcami wskazującymi do przodu,
do tyłu i ponownie do przodu
Kierownicą w prawo, w lewo – łączymy palce wskazujące na „haczyk”, wystawiamy łokcie na boki i wykonujemy skręt w prawą, a potem w lewą stronę
kręcę, aby minąć drzewo – łączymy przedramiona i rozchylamy dłonie z szeroko rozstawionymi palcami
W tajemnicy powiem szczerze – przykładamy palec wskazujący do ust w geście uciszania
lubię jeździć na rowerze! – układamy dłonie po dwóch stronach ust, w geście udającym
„megafon” i głośno wypowiadamy ostatni wers
8. „Mój wymarzony rower” – wykonanie karty pracy połączone z wykonaniem pracy plastycznej – nauczycielka prezentuje i omawia z dziećmi, jak należy wykonać zadanie (rysujemy rower po śladzie i ozdabiamy go tak, jakbyśmy chcieli, aby wyglądał np. dorysowujemy koszyczek, bagażnik, dzwonek, frędzelki na kierownicy, koraliki na szprychach). Następnie zaprasza dzieci do stolików i rozdaje karty pracy. W trakcie, gdy dzieci wykonują zadanie nauczycielka przechodzi między stolikami, pomaga dzieciom, jeśli jest taka potrzeba. Po skończonej pracy dzieci sprzątają swoje stanowiska pracy, siadają w kole na dywanie i prezentują swoje wymarzone rowery.
9. „Gimnastyka Smyka” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych – dzieci wykonują ćwiczenia gimnastyczne zgodnie z poleceniem nauczycielki.
- „Wsiadam na rower” – dzieci maszerują po obwodzie koła śpiewając piosenkę „Wsiadam na rower”. W trakcie refrenu kładą się na dywanie na plecach i poruszają nogami ugiętymi w kolanach, tak jakby pedałowali. Zabawę prowadzimy przez czas trwania piosenki.
- „Samoloty” – dzieci – „samoloty” maszerują po sali w różnych kierunkach. Na hasło nauczycielki: „Stop”, zatrzymują się i wykonują jaskółkę – stają na jednej nodze z rękami rozciągniętymi na boki. Zabawę prowadzimy 10 razy.
- „Duże i małe samoloty” – nauczycielka rozdaje dzieciom szarfy w dwóch kolorach np. czerwonym i zielonym, tym samym dzieląc je na dwie grupy. Dzieci z szarfami czerwonymi – „duże samoloty” stają w kole, a dzieci z szarfami zielonymi – „małe samoloty” wchodzą do środka koła i siadają na obwodzie wewnętrznego koła. Nauczycielka podnosi raz czerwoną, a raz zieloną szarfę, dając znać która grupa samolotów ma się poruszać – druga grupa wtedy siada na dywanie. Dzieci poruszają się z rękami wyciągniętymi w bok, naśladują odgłosy lecących samolotów. Po dwukrotnym przeprowadzeniu zabawy dzieci zamieniają się szarfami.
- „Kajaki” – dzieci siadają na podłodze ze zgiętymi w kolanach nogami i podpierają się z tyłu rękami. Poruszają się po sali do przodu – najpierw pupa, a potem za nią ręce. Zabawę prowadzimy 1,5-2 minuty
- „Pociąg” – dzieci ustawiają się w pociąg jeden za drugim. Pierwsze dziecko otrzymuje od nauczycielki woreczek gimnastyczny i przekazuje go górą nad głową kolejnemu dziecku. Kiedy woreczek dotrze na koniec, dzieci odwracają się i przekazują sobie woreczek dołem, pomiędzy nogami. W kolejnym turach przekazują woreczek bokiem z prawej strony, a następnie z lewej strony.
- „Pociąg w tunelu” – dzieci stoją w pociągu z szeroko rozstawionymi nogami i kolejno przechodzą pomiędzy nogami na koniec pociągu. Zabawę prowadzimy do momentu, aż pierwsze dziecko, ponownie będzie na początku pociągu.
- „Do garażu” – nauczycielka rozkłada na dywanie szarfy – tyle ile jest dzieci. Dzieci – „samochody” poruszają się po sali naśladując odgłosy pojazdów w rytmie wygrywanym przez nauczycielkę na tamburynie. Na przerwę w grze, dzieci wchodzą do najbliższej szarfy, zwijają się w „kłębek” i wyciszają się leżąc w szarfach. Zabawę prowadzimy 2-3 minuty.
10. „Transportation song” – słuchanie i próby śpiewania piosenki – nauczycielka włącza piosenkę, pokazuje odpowiednie karty obrazkowe i wykonuje określone ruchy. Dzieci próbują śpiewać piosenkę i naśladują ruchy.
11. „I can drive” – zabawa dydaktyczno-ruchowa – nauczycielka rozkłada na dywanie karty obrazkowe z piosenki. Dzieci poruszają się swobodnie po sali w rytmie piosenki „Transportation song”. Na przerwę w muzyce nauczycielka wypowiada zdanie: „I can drive/fly/sail/ride”, a dzieci ustawiają się wokół odpowiedniego obrazka i nazywają go. Zabawę prowadzimy przez czas trwania piosenki.
Załączniki:
Karta do zabawy „Jak zbudowany jest rower?”
Karta pracy „Mój wymarzony rower”
Karty obrazkowe do piosenki „Transportation song”
Plakat „Dzień Roweru”
Wykorzystane strony:
- https://www.youtube.com/watch?v=Rxy25ny4P18 – piosenka „Zróbmy koło”
- https://www.youtube.com/watch?v=E-U02-RWUPc&ab – animacja prezentująca historię roweru do zabawy „Historia roweru”
- https://www.youtube.com/watch?v=Ru60fUt4P0E – piosenka „Wsiadam na rower”
- https://www.youtube.com/watch?v=UQkoukhczT8 – piosenka „Transportation song”