Święto Babci i Dziadka – Dzieci Starsze – Dziadkowie – nasz skarb

Przedszkolaki nauczą się wiersza „Dla Babci i Dziadka”, własnoręcznie wykonają prezent „Serce dla Babci i Dziadka”, usprawnią narządy mowy podczas wykonywania ćwiczenia logopedycznego „Dziadek szuka Babci”, a także rozwiną zwinność i sprawność fizyczną wykonując zestaw ćwiczeń gimnastycznych.

Pomoce dydaktyczne:

piosenka „Zróbmy koło”, wiersz „Spacer z dziadkami”, wiersz „Dla Babci i Dziadka”, szablon serca, nożyczki, włóczka, taśma, klej na gorąco, paski czerwonej bibuły, piosenka „Narysuje dziś serduszko”,  piosenka „Babcia od bajek, dziadek od zagadek”, piosenka „Granma and Grandpa”, kolorowe chusteczki.

Opis aktywności:

1. „Zróbmy koło” – powitanie dzieci piosenką – dzieci wraz z nauczycielką stoją w kole, śpiewają i wykonują kolejne czynności:

Hej zróbmy koło ja i Ty (wskazujemy na siebie i na wybraną osobę)
chodźmy do środka raz dwa trzy (podchodzimy do środka klaszcząc trzy razy w dłonie)
Hej zróbmy koło ja i Ty (wskazujemy na siebie i na wybraną osobę)
raz dwa trzy (klaszczemy trzy razy w dłonie)
Koło jest duże (odchodzimy do tyłu robiąc duże koło)
Duże (głośno wykrzykujemy słowo „duże”)
Koło jest małe (schodzimy do środka robiąc małe koło)
Małe (głośno wykrzykujemy słowo „małe”)
Koło jest duże (odchodzimy do tyłu robiąc duże koło)
Duże (głośno wykrzykujemy słowo „duże”)
Małe (schodzimy do środka robiąc małe koło i głośno wykrzykujemy słowo „małe”)
Koło jest w górze (stajemy na palcach i podnosimy ręce do góry)
W górze (głośno wykrzykujemy słowo „w górze”)
Koło jest w dole (schylamy się lub przykucamy)
W dole (głośno wykrzykujemy słowo „w dole”)
Koło jest w górze (stajemy na palcach i podnosimy ręce do góry)
W dole (głośno wykrzykujemy słowo „w dole”)
Idziemy w koło (maszerujemy w kole w lewo)
W koło (głośno wykrzykujemy słowo „w koło”)
Idziemy w koło (maszerujemy w kole w prawo)
W koło (głośno wykrzykujemy słowo „w dole”)
Idziemy w koło (maszerujemy w kole w lewo)
koło (głośno wykrzykujemy słowo „koło”)
sia-da-my (siadamy na dywanie)

2. „Dlaczego dziadkowie są ważni?” – pogadanka – nauczycielka pyta dzieci dlaczego ich zdaniem dziadkowie są ważni w naszym życiu. Po wysłuchaniu propozycji dzieci robi krótkie podsumowanie:

  • Opiekują się nami kiedy rodzice nie mogą,
  • Uczą nas wielu nowych rzeczy,
  • Przekazują rodzinne tradycje,
  • Rozpieszczają nas,
  • Zabierają na wycieczki, spacery,
  • Dzielą się swoim doświadczeniem,
  • Czytają/opowiadają bajeczki.

3. „Spacer z dziadkami” – zabawa ruchowa – nauczycielka dzieli dzieci na grupy trzyosobowe np. poprzez odliczanie. Podczas gdy nauczycielka mówi treść wiersza M. Brody-Bajak, dzieci maszerują w trójkach po obwodzie koła, trzymając się za ręce i wysoko unosząc kolana. Zabawę prowadzimy parokrotnie powtarzając wierszyk, tak, aby dzieci mogły włączyć się do jego recytowania. Po kilku powtórzeniach możemy recytować wierszyk szybko lub wolno – dzieci dostosowują tempo marszu.

Deszczyk przestał padać, słońce pięknie świeci –
na spacer z dziadkami wyruszają dzieci!

4. „Dla Babci i Dziadka” – nauka wiersza A. Dziechciarczyk – nauczycielka czyta wiersz. Kolejno czyta po jednym/dwa zdania, które dzieci powtarzają, a następnie wspólnie recytują całość.

Dla Babci i Dziadka

Babciu! Babciu! Dziś Twój wnuczek
Szepnie Ci do Twoich uszek
Babciu! Babciu! Kocham Cię!
Cały rok! – Nie tylko dzień!

Dziadku! Dziadku! Tutaj wnuczka
Dzisiaj szepnę Ci do uszka
Dziadku! Dziadku! Kocham Cię!
Cały rok! – Nie tylko dzień!

5. „Dla Babci i Dziadka” – zabawa ruchowa na podstawie wiersza – dzieci wraz z nauczycielką rytmicznie poruszają się po obwodzie koła wypowiadając słowa wiersza.

6. „Serce dla Babci i Dziadka” – wykonanie prezentów – nauczycielka prezentuje i omawia z dziećmi ja należy wykonać serduszko dla Babci i Dziadka. Kolejno zaprasza dzieci do stolików. W trakcie, gdy dzieci wykonują zadanie nauczycielka przechodzi między stolikami i pomaga dzieciom, jeśli jest taka potrzeba. Po skończonej pracy dzieci sprzątają swoje stanowiska pracy, siadają w kole na dywanie i prezentują swoje prace.

  1. Wycinamy z kartonu szablon serca.
  2. Przyklejamy za pomocą taśmy jeden koniec włóczki.
  3. Owijamy włóczką w różnych kierunkach całe serce.
  4. Drugi koniec włóczki przykleja nauczycielka za pomocą kleju na gorąco.

7. „Serce” – zabawa ruchowa – nauczycielka rozdaje dzieciom paski czerwonej bibuły. Dzieci tańczą z paskami w rytmie piosenki „Narysuje dziś serduszko”. Na przerwę w piosence próbują ułożyć serduszko z bibuły. Zabawę prowadzimy 2-3-krotnie zatrzymując piosenkę.

8. „Dziadek szuka Babci” – ćwiczenie logopedyczne na podstawie wiersza M. Ledwoń – nauczycielka czyta bądź opowiada bajkę logopedyczną i pokazuje ruchy narządów artykulacyjnych – dzieci te ruchy naśladują.

Dziadek nie mógł znaleźć babci. Najpierw szukał jej po całym domu (poruszamy językiem po wewnętrznej stronie warg i policzków), później wyszedł na strych (dotykamy czubkiem języka podniebienia). Kiedy i tam jej nie znalazł, zszedł po schodkach (dotykamy czubkiem języka każdego zęba po kolei – najpierw górnych, później dolnych zębów) i zaglądnął do piwnicy („przyklejamy” język do brody). Ale i w piwnicy babci nie zastał. Pomyślał, że wyglądnie przez okienko i rozejrzy się po okolicy (wystawiamy języka z ust i poruszamy nim raz w prawo i w lewo, a raz w górę i w dół). Ale babci ani widu, ani słychu. Dziadek w końcu postanowił ją zawołać. Nie zdążył, bo nagle
babcia podjechała pod dom na motorze
(naśladujemy odgłosy motorynki – ta, ta, ta, ta, ta). Zaparkowała, wyłączyła silnik, zsiadła z motoru i dała dziadkowi wielkiego buziaka (cmokamy).

9. „Gimnastyka dla seniora” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych – dzieci wykonują ćwiczenia gimnastyczne zgodnie z poleceniami nauczycielki:

  1. „Rozgrzewamy się” – wymachy ramion w przód i w tył – po 5 powtórzeń oraz kręcenie biodrami w prawą i lewą stronę – po 5 powtórzeń. W tle możemy włączyć piosenkę „Babcia od bajek, dziadek od zagadek”.
  2. „Wysoko kolana” – dzieci stają w lekkim rozkroku i przestępują z nogi na nogę za każdym razem wysoko unosząc kolana i dostawiając do siebie stopy. Ćwiczenie powtarzamy 5 razy na każdą nogę.
  3. „Skłony” – dzieci wykonują skłony starając się dotknąć dłońmi podłoża. Po każdym skłonie wykonują wyprost wyciągając ręce wysoko do góry. Ćwiczenie powtarzamy 10 razy.
  4. „Obroty” – dzieci stoją w rozkroku unosząc wyprostowane ręce w bok, a następnie wykonują skręty tułowia raz w lewą, raz w prawą stronę. Ćwiczenie powtarzamy 10 razy na każdą stronę.
  5. „Jak najwyżej” – dzieci podnoszą ręce do góry i stając na palcach próbują sięgnąć jak najwyżej. Wykonujemy 10 powtórzeń.
  6. „Spacer po ogródku” – dzieci spacerują po sali, a na sygnał nauczycielki np. klaśnięcie robią jaskółkę. Ćwiczenie powtarzamy 5 razy.
  7. „Trucht seniora” – dzieci poruszają się po sali w rytmie wygrywanym przez nauczycielkę na tamburynie. Na przerwę w grze zatrzymują się i odpoczywają opierając ręce na kolanach. Zabawę prowadzimy 1,5-2 minuty.
  8. „Relaksacja” – dzieci kładą się na dywanie w wygodnej pozycji, jeśli chcą zamykają oczy i rozluźniają się słuchając spokojnej muzyki relaksacyjnej przez ok. 2-3 minuty.

10. „Grandma and Grandpa” – słuchanie piosenki – nauczycielka rozdaje dzieciom kolorowe chusteczki. Dzieci poruszają nimi rytmicznie w trakcie zwrotek piosenki „Grandma and Grandpa”. Na słowa: „I love You, Granny!!!” i „Grandpa, You’re the best!” dzieci wyrzucają chusteczki do góry i pozwalają im opaść na podłogę. W trakcie refrenu wykonują określone ruchy, po czym podnoszą chusteczki.

11. „Grandma and Grandpa” – nauka piosenki – dzieci powtarzają za nauczycielką słowa drugiej zwrotki piosenki. Potem nauczycielka ponownie rozdaje dzieciom chusteczki i śpiewają całą piosenkę wykonując układ z chusteczkami i określonymi ruchami.

Załączniki:

Szablon do pracy plastycznej „Serduszko dla Babci i Dziadka”

Wykorzystane strony:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=Rxy25ny4P18 – piosenka „Zróbmy koło”
  2. https://www.youtube.com/watch?v=kHPbOI1Rkzc&ab – piosenka „Babcia od bajek, dziadek od zagadek”
  3. https://www.easypeasyandfun.com/yarn-wrapped-hearts-craft/ – pomysł na prezent dla Babci i Dziadka „Serce dla Babci i Dziadka”
  4. https://www.youtube.com/watch?v=S9s19ia-8CA – piosenka „Narysuje dziś serduszko” do zabawy „Serce”
  5. https://www.youtube.com/watch?v=11Gs-rfPPis&ab – muzyka relaksacyjna do zabawy „Relaksacja”
  6. https://www.youtube.com/watch?v=9Kbv-Eg5DKs&ab – piosenka „Grandma and Grandpa”

Dodaj komentarz