Przedszkolaki obchodząc Dzień Pokrywania Wszystkiego Czekoladą dowiedzą się jak powstaje czekolada oraz jakie mamy rodzaje czekolady. Ułożą historyjkę obrazkową „Od ziarenka do tabliczki czekolady”, własnoręcznie wykonają czekoladowe jeże, a także nauczą się układu tanecznego do piosenki „Czekolada”.
Pomoce dydaktyczne:
piosenka „Zróbmy koło”, różne rodzaje czekolady, pudełko z dziurką, kalendarz, piosenka „Czekolada”, filmik edukacyjny „Jak powstaje czekolada”, historyjka obrazkowa „Od ziarenka do tabliczki czekolady”, gruszki, wykałaczki, owoce, sos czekoladowy/czekoladowe fondue, piosenka „Kitchen song”, karty obrazkowe do piosenki.
Opis aktywności:
1. „Zróbmy koło” – powitanie dzieci piosenką – dzieci wraz z nauczycielką stoją w kole, śpiewają i wykonują kolejne czynności:
Hej zróbmy koło ja i Ty (wskazujemy na siebie i na wybraną osobę)
chodźmy do środka raz dwa trzy (podchodzimy do środka klaszcząc trzy razy w dłonie)
Hej zróbmy koło ja i Ty (wskazujemy na siebie i na wybraną osobę)
raz dwa trzy (klaszczemy trzy razy w dłonie)
Koło jest duże (odchodzimy do tyłu robiąc duże koło)
Duże (głośno wykrzykujemy słowo „duże”)
Koło jest małe (schodzimy do środka robiąc małe koło)
Małe (głośno wykrzykujemy słowo „małe”)
Koło jest duże (odchodzimy do tyłu robiąc duże koło)
Duże (głośno wykrzykujemy słowo „duże”)
Małe (schodzimy do środka robiąc małe koło i głośno wykrzykujemy słowo „małe”)
Koło jest w górze (stajemy na palcach i podnosimy ręce do góry)
W górze (głośno wykrzykujemy słowo „w górze”)
Koło jest w dole (schylamy się lub przykucamy)
W dole (głośno wykrzykujemy słowo „w dole”)
Koło jest w górze (stajemy na palcach i podnosimy ręce do góry)
W dole (głośno wykrzykujemy słowo „w dole”)
Idziemy w koło (maszerujemy w kole w lewo)
W koło (głośno wykrzykujemy słowo „w koło”)
Idziemy w koło (maszerujemy w kole w prawo)
W koło (głośno wykrzykujemy słowo „w dole”)
Idziemy w koło (maszerujemy w kole w lewo)
koło (głośno wykrzykujemy słowo „koło”)
sia-da-my (siadamy na dywanie)
2. „Dzień Pokrywania Wszystkiego Czekoladą” – wprowadzenie do tematu dnia – dzieci wraz z nauczycielką siedzą w kole. Nauczycielka podchodzi kolejno do każdego dziecka poruszając pod nosem pudełkiem z dziurką – tak, aby dzieci nie widziały, że w środku jest czekolada. Następnie nauczycielka pyta dzieci, jak sądzą po zapachu co znajduje się w pudełku? Kolejno wskazując na kalendarz mówi dzieciom, że dzisiaj tj. 16 grudnia obchodzimy Dzień Pokrywania Wszystkiego Czekoladą. Jest to nietypowe święto kulinarnych eksperymentów: łączymy różne smaki ze smakiem czekolady. Czekolada powoduje wydzielanie endorfin, poprawiających nastrój i łagodzących ból. Ale zbyt duże ilości spożywanej czekolady mogą prowadzić do otyłości czy też problemów z uzębieniem. Dlatego musimy pamiętać o spożywaniu jej z umiarem.
3. „Czekolada” – zabawa ruchowa – dzieci wraz z nauczycielką poruszają się po obwodzie koła w trakcie zwrotek piosenki „Czekolada”. Podczas refrenu naśladują ruchy nauczycielki:
CZEKO CZEKO klap klap (podnosimy ręce wysoko do góry i klaszczemy dwa razy)
CZEKO CZEKO klap klap (podnosimy ręce wysoko do góry i klaszczemy dwa razy)
Wszyscy jemy pyszną czekoladę! (obracamy się wokół własnej osi)
CZEKO CZEKO klap klap (podnosimy ręce wysoko do góry i klaszczemy dwa razy)
CZEKO CZEKO klap klap (podnosimy ręce wysoko do góry i klaszczemy dwa razy)
Wszyscy jemy pyszną czekoladę! (obracamy się wokół własnej osi)
Czekolada, czekolada, czekolada, czekolada, (naśladujemy mieszanie rękami w wielkim garnku)
Czekolada, czekolada, czekolada, czekolada, (naśladujemy mieszanie rękami w wielkim garnku)
Raz, dwa, raz, dwa, trzy! (ponosimy prawą rękę, lewą rękę, prawą rękę, lewą rękę, podskakujemy podnosząc obie ręce do góry)
CZEKO CZEKO klap klap (podnosimy ręce wysoko do góry i klaszczemy dwa razy)
CZEKO CZEKO klap klap (podnosimy ręce wysoko do góry i klaszczemy dwa razy)
Wszyscy jemy pyszną czekoladę! (obracamy się wokół własnej osi)
CZEKO CZEKO klap klap (podnosimy ręce wysoko do góry i klaszczemy dwa razy)
CZEKO CZEKO klap klap (podnosimy ręce wysoko do góry i klaszczemy dwa razy)
Wszyscy jemy pyszną czekoladę! (obracamy się wokół własnej osi)
Czekolada CZEKO CZEKO, Czekolada CZEKO CZEKO (masujemy się po brzuchu i podnosimy ręce wysoko do góry)
Czekolada CZEKO CZEKO, Czekolada CZEKO CZEKO (masujemy się po brzuchu i podnosimy ręce wysoko do góry)
Czekolada CZEKO CZEKO, Czekolada CZEKO CZEKO (masujemy się po brzuchu i podnosimy ręce wysoko do góry)
Czekolada CZEKO CZEKO, Czekolada CZEKO CZEKO (masujemy się po brzuchu i podnosimy ręce wysoko do góry)
4. „Jak powstaje czekolada?” – oglądanie filmu – dzieci wraz z nauczycielką siedzą wygodnie na dywanie i oglądają film edukacyjny „Jak powstaje czekolada”. Następnie nauczycielka rozmawia z dziećmi na temat filmu:
- Jak nazywa się owoc z którego powstaje czekolada?
- Ile ziarenek znajduje się w owocu kakaowca?
- Co powstaje z prażonych ziaren kakaowca?
- Jak długo robi się jedną tabliczkę czekolady?
- Jak z płynnej czekolady powstaje tabliczka czekolady?
5. „Czekolada” – zabawa ruchowa – dzieci wraz z nauczycielką poruszają się po obwodzie koła w trakcie zwrotek piosenki „Czekolada”. Podczas refrenu naśladują ruchy nauczycielki.
6. „Od ziarenka do tabliczki czekolady” – układanie historyjki obrazkowej – nauczycielka rozkłada na dywanie historyjkę obrazkową (w zależności od wieku i zainteresowania dzieci tematem dostosowujemy ilość kart historyjki obrazkowej) i zaprasza kolejne dzieci, by opisywały, co znajduje się na poszczególnych obrazkach i układały je w odpowiedniej kolejności. Na zakończenie chętne dziecko opowiada o procesie powstawania czekolady.
7. „Czekolada” – zabawa ruchowa – dzieci wraz z nauczycielką stają w kole i naśladują ruchy nauczycielki zarówno w trakcie zwrotek jak i refrenu piosenki „Czekolada”.
Wszystkie dzieci chcą jeść czekoladę! (poruszamy rytmicznie biodrami)
Mama chce jeść czekoladę
Tata chce jeść czekoladę
Jesteście gotowi?
Wszyscy jemy pyszną czekoladę!
Raz, dwa, raz, dwa, trzy! (ponosimy prawą rękę, lewą rękę, prawą rękę, lewą rękę, podskakujemy podnosząc obie ręce do góry)
Mama mówi: Czekolada! (ponosimy prawą rękę, lewą rękę, masujemy się po brzuchu)
Tata mówi: Czekolada! (ponosimy prawą rękę, lewą rękę, masujemy się po brzuchu)
Wszyscy jemy pyszną czekoladę! (obracamy się wokół własnej osi)
Da nam siłę czekolada! (ponosimy prawą rękę, lewą rękę, masujemy się po brzuchu)
Da nam uśmiech czekolada! (ponosimy prawą rękę, lewą rękę, masujemy się po brzuchu)
Wszyscy jemy pyszną czekoladę! (obracamy się wokół własnej osi)
Mama mówi: Czekolada! (ponosimy prawą rękę, lewą rękę, masujemy się po brzuchu)
Tata mówi: Czekolada! (ponosimy prawą rękę, lewą rękę, masujemy się po brzuchu)
Wszyscy jemy pyszną czekoladę! (obracamy się wokół własnej osi)
Da nam siłę czekolada! (ponosimy prawą rękę, lewą rękę, masujemy się po brzuchu)
Da nam uśmiech czekolada! (ponosimy prawą rękę, lewą rękę, masujemy się po brzuchu)
Wszyscy jemy pyszną czekoladę! (obracamy się wokół własnej osi)
Machamy do dzieci prawą rączką tak! (machamy prawą ręką)
A teraz machamy lewą rączką tak! (machamy lewą ręką)
Bo daje dużo siły czekolada nam, (poruszamy rytmicznie biodrami)
Więc jemy czekoladę i śpiewamy tak…
Raz, dwa, raz, dwa, trzy! (ponosimy prawą rękę, lewą rękę, prawą rękę, lewą rękę, podskakujemy podnosząc obie ręce do góry)
8. „Biała, mleczna, deserowa, gorzka” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka zaprasza dzieci do wymycia rąk i rozkłada na stoliku/dywanie różnego rodzaju czekoladę. Dzieci próbują czekolady. Następnie prosi je by spróbowały opisać czym różnią się poszczególne czekolady, a jakie widzą podobieństwa między nimi. Na zakończenie podsumowuje:
- Czekolada gorzka składa się z miazgi kakaowej, masła kakaowego i cukru. Zawiera co najmniej 70 procent miazgi kakaowej. Jest najmniej słodka i najciemniejsza z wszystkich czekolad.
- Czekolada deserowa zawiera od 30 do 75 procent miazgi kakaowej oraz masło kakaowe, cukier i ewentualnie dodatki. Jest słodkawa w smaku i ma ciemniejszy kolor.
- Czekolada mleczna zawiera mleko, przez co jest łagodniejsza i słodsza w smaku. Ilość miazgi kakaowej nie przekracza 50 procent. Może zawierać różne dodatki.
- Biała czekolada powstaje na bazie masła kakaowego, cukru i mlecznych składników. Nie zawiera proszku kakaowego, dlatego ma jasny kolor.
9. „Czekolada” – zabawa ruchowa – dzieci wraz z nauczycielką stają w kole i wykonują układ taneczny do piosenki „Czekolada”.
10. „Czekoladowy jeż” – zajęcia kulinarne – nauczycielka zaprasza dzieci do wymycia rąk i zajęcia miejsca przy stolikach. Na stolikach znajdują się produkty potrzebne do wykonania koreczków tj. jeżyki z gruszek, wykałaczki i owoce. Kolejno nauczycielka tłumaczy i pokazuje jak należy wykonać koreczki. Nauczycielka pomaga dzieciom w razie potrzeby. Na końcu każdy bierze jeden koreczek i z pomocą nauczycielki polewa go sosem czekoladowym lub w miarę możliwości zamacza w czekoladowym fondue.
11. „Jeż” – zabawa ruchowa – dzieci siedzą w kręgu, a wybrany przez nauczycielkę ochotnik wchodzi do środka i zostaje „jeżem”. Wszyscy wspólnie mówią rymowankę, po której „jeż” pokazuje dowolny ruch, a pozostali go naśladują:
Na dywanie siedzi jeż
Co on robi, to my też.
Co mamy zrobić Panie Jeżu?
Zabawę powtarzamy ok. 6 razy. Jeśli dzieci będę chciały bawić się dalej, informujemy je, że pobawimy się jeszcze później np. po obiedzie/po podwieczorku/jutro.
12. „Kitchen song” – słuchanie i próby śpiewania piosenki – nauczycielka włącza piosenkę, jeśli ma możliwość to z teledyskiem, a jeśli nie to pokazuje odpowiednie karty obrazkowe i wykonuje odpowiednie ruchy. Dzieci naśladują ruchy i próbują śpiewać piosenkę.
13. „Jump and say” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka rozkłada na dywanie karty obrazkowe z piosenki nazywając je, dzieci powtarzają nazwy. Kolejno nauczycielka układa na dywanie 3-4 wybrane karty obrazkowe. Następnie prosi kolejne dzieci, by przeskakując pomiędzy kartami wypowiadały nazwę karty, którą właśnie przeskoczyły. Pozostałe dzieci sprawdzają poprawność wykonania zadania. Za każdym razem zmieniamy układ kart. Zabawę powtarzamy do momentu, aż wszystkie dzieci wezmą w niej udział.
Załączniki:
Historyjka obrazkowa „.Od ziarenka do tabliczki czekolady”
Karty obrazkowe do piosenki „Kitchen song”
Plakat „Dzień Pokrywania Wszystkiego Czekoladą”
Wykorzystane strony:
- https://www.youtube.com/watch?v=Rxy25ny4P18 – piosenka „Zróbmy koło”
- https://www.youtube.com/watch?v=H4xzx6pt6uk – piosenka „Czekolada” do zabawy „Czekolada”
- https://www.youtube.com/watch?v=8RQSdaczCP0 – film edukacyjny „Jak powstaje czekolada” do zabawy „Jak powstaje czekolada?”
- https://magdulek79.blogspot.com/2017/12/owocowe-jezyki-kolorowe.html – pomysł na koreczki owocowe „Czekoladowy jeż”
- https://www.youtube.com/watch?v=pN4KHx9n9P8&ab – piosenka „Kitchen song”