Znamy różne dyscypliny sportowe – Dzieci Starsze – Lekkoatletyka

Przedszkolaki oglądając obrazy E. Gerlacha rozpoznają temat tygodnia. Obejrzą bajkę „Bolek i Lolek. Sportowcy”, zapoznają się z dyscyplinami należącymi do lekkoatletyki, a także rozpoczną naukę piosenki „Piosenka o sporcie”.

Pomoce dydaktyczne:

obrazy E. Gerlacha, utwór „Bravado”, zdjęcia dyscyplin lekkoatletycznych, film „Bolek i Lolek. Sportowcy”, karteczki z nazwami sportów, piosenka „Piosenka o sporcie”, piosenka „Do you like sports?”, karty obrazkowe do piosenki.

Opis aktywności:

1. „Kto tak jak ja?” – powitanie z dziećmi – dzieci siedzą na krzesełkach w kole. Nauczycielka stoi na środku i zadaje pytanie np. „Kto tak jak ja lubi psy?”. Dzieci, które lubią psy, wstają i zamieniają się miejscami. Osoba, która nie znajdzie nowego miejsca, zostaje na środku i zadaje kolejne pytanie, zaczynające się od słów: „Kto tak jak ja…?”. Jeśli grupa jest liczna, to proponujemy dzieciom, że będziemy kontynuować zabawę później np. przed obiadem/po obiedzie/po podwieczorku itp.

2. „O czym będziemy rozmawiać?” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka rozkłada na dywanie obrazy E. Gerlacha i prosi dzieci, by się im przyjrzały. Następnie rozmawia z dziećmi:

  • Co widzicie na tych obrazach?
  • Co po kolei każdy z nich przedstawia?
  • Co je łączy?
  • Co je dzieli?
  • Jak myślicie, jaki może być temat tego tygodnia?

Kolejno prosi, by dzieci zastanowiły się, jak można podzielić te obrazy. Potem chętne osoby prezentują wymyślony przez siebie podział i przeliczają elementy powstałych grup (np. podział ze względu na kolor lub sporty zimowe/sporty z piłką/sporty z innymi przyrządami).

3. „Idziemy na spacerek” – zabawa ruchowa – nauczycielka staje z dziećmi w kole i włącza utwór „Bravado”. Dzieci poruszają się według tekstu, który wypowiada lub śpiewa nauczcycielka.

Idziemy na spacerek, (maszerujemy)
idziemy na spacerek,
idziemy na spacerek,
zatrzymujemy się.
(zatrzymujemy się)

Idziemy na spacerek, (maszerujemy)
idziemy na spacerek,
idziemy na spacerek,
zatrzymujemy się.
(zatrzymujemy się)

Uuu! Uuu! Raz, dwa, trzy! (robimy rękoma młynek, klaszczemy trzy razy)
I kręcimy, i kręcimy, i kręcimy się!
(obracamy się trzy razy)
Uuu! Uuu! Raz, dwa, trzy!
(robimy rękoma młynek, klaszczemy trzy razy)
W drugą stronę też kręcimy, też kręcimy się!
(obracamy się trzy razy)

Skaczemy na spacerku, (skaczemy, przesuwając się do przodu)
skaczemy na spacerku,
skaczemy na spacerku,
zatrzymujemy się.
(zatrzymujemy się)

Skaczemy na spacerku, (skaczemy, przesuwając się do przodu)
skaczemy na spacerku,
skaczemy na spacerku,
zatrzymujemy się.
(zatrzymujemy się)

Uuu! Uuu! Raz, dwa, trzy!
(robimy rękoma młynek, klaszczemy trzy razy)
I kręcimy, i kręcimy, i kręcimy się!
(obracamy się trzy razy)
Uuu! Uuu! Raz, dwa, trzy!
(robimy rękoma młynek, klaszczemy trzy razy)
W drugą stronę też kręcimy, też kręcimy się!
(obracamy się trzy razy)

Biegniemy na spacerku, (biegniemy)
biegniemy na spacerku,
biegniemy na spacerku
zatrzymujemy się.
(zatrzymujemy się)

Biegniemy na spacerku, (biegniemy)
biegniemy na spacerku,
biegniemy na spacerku
zatrzymujemy się.
(zatrzymujemy się)

Uuu! Uuu! Raz, dwa, trzy!
(robimy rękoma młynek, klaszczemy trzy razy)
I kręcimy, i kręcimy, i kręcimy się!
(obracamy się trzy razy)
Uuu! Uuu! Raz, dwa, trzy!
(robimy rękoma młynek, klaszczemy trzy razy)
W drugą stronę też kręcimy, też kręcimy się!
(obracamy się trzy razy)

Wracamy ze spacerku,
(maszerujemy w drugą stronę)
wracamy ze spacerku,
wracamy ze spacerku,
zatrzymujemy się.
(zatrzymujemy się)

Wracamy ze spacerku, (maszerujemy w drugą stronę)
wracamy ze spacerku,
wracamy ze spacerku,
zatrzymujemy się.
(zatrzymujemy się)

Uuu! Uuu! Raz, dwa, trzy!
(robimy rękoma młynek, klaszczemy trzy razy)
I kręcimy, i kręcimy, i kręcimy się!
(obracamy się trzy razy)
Uuu! Uuu! Raz, dwa, trzy!
(robimy rękoma młynek, klaszczemy trzy razy)
W drugą stronę też kręcimy, też kręcimy się!
(obracamy się trzy razy)

4. „Lekkoatletyka” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka rozkłada na dywanie zdjęcia dyscyplin lekkoatletycznych, ale tak, aby obrazki były jeszcze zasłonięte. Następnie prosi wskazane osoby, by odkrywały po jednym z nich i opowiedziały, co się na nim znajduje. Po odkryciu wszystkich zdjęć, nauczycielka pyta dzieci, czy wiedzą, co może je łączyć. Podsumowuje/Wyjaśnia, że dyscypliny te należą do dziedziny sportu zwanej „lekkoatletyką”. Mają one bowiem swoje źródło w naturalnym ruchu, który trenowali już pierwsi ludzie, musząc polować, omijać przeszkody, bronić się. Należą do niej różnego rodzaju biegi, rzuty czy skoki. Prosi, by dzieci powtórzyły tę nazwę i pokrótce opowiada o tych sportach:

  • sztafeta – w lekkoatletyce mamy biegi na różnych dystansach od 60 metrów do maratonu, czyli ponad 42 kilometrów. Ponadto mamy sztafetę, która polega na tym, że zawodnik danej drużyny biegnie określony dystans z pałeczką w ręku, a potem przekazują ją w określonej strefie kolejnej osobie z drużyny itd.
  • bieg przez płotki – tu również zawody odbywają się na różnych dystansach, a zawodnicy mają za zadanie pokonać w biegu rozmieszczone w równych od siebie odległościach płotki.
  • chód – zawody odbywają się tu od krótkich dystansów, aż do 50 km. Konkurencja ta polega na pokonywaniu trasy chodem, gdzie jedna stopa musi cały czas mieć kontakt z podłożem. Mamy w Polsce mistrza świata, Europy i mistrza olimpijskiego w tej dyscyplinie – Roberta Korzeniowskiego.
  • rzut młotem – polega na rzucie kulą, do której przymocowana jest stalowa linka z uchwytem. Zawodnicy stają w kole, wykonują zamachy i obroty, a następnie oddają rzut. Najdalej na świecie w tej konkurencji rzuca nasza Polka – Anita Włodarczyk.
  • rzut oszczepem – to starożytna konkurencja. Zawodnik bierze rozbieg, trzymając w ręku długi pręt – oszczep, a w końcowej fazie odchyla się, by poleciał on jak najdalej.
  • rzut dyskiem –  tutaj także z koła i po obrocie, wyrzuca się jedną ręką, jak najdalej, dysk.
  • pchnięcie kulą – zawodnik staje w kole, trzyma kulę jedną ręką w pobliżu szyi i wypycha ją jak najdalej.
  • skok w dal – zawodnicy wykonują rozbieg, odbijają się w określonym miejscu z jednej nogi i lądują jak najdalej na piasku.
  • skok wzwyż – polega na rozbiegu, wybiciu się i przeniesieniu ciężaru ciała nad poprzeczką.
  • skok o tyczce – polega na tym samym, co skok wzwyż, jednak używa się do tego długiej tyczki, takiego elastycznego kija, który pomaga w odbiciu.

5. „Zróbcie wszyscy to, co ja” – zabawa ruchowa – dzieci stają w kręgu. Chętna osoba wchodzi do środka i pokazuje ćwiczenie, które pozostali naśladują. Następnie nauczycielka wybiera kolejne dziecko, które wymyśla ćwiczenie. Zabawę prowadzimy do momentu, aż wszystkie chętne dzieci pokażą ćwiczenie.

6. „Bolek i Lolek. Sportowcy” – oglądanie bajki – dzieci oglądają bajkę „Bolek i Lolek. Sportowcy”. Następnie nauczycielka rozmawia z dziećmi na temat bajki:

  • O  czym zamarzyli chłopcy? (o wygranej w zawodach sportowych)
  • W których konkurencjach z obrazków wzięli udział Bolek i Lolek? (bieg, skok w dal, skok wzwyż, rzut oszczepem)
  • Jak skończyły się te zawody? (wygraną pana ze szkoły)
  • Jak nazywa się miejsce, na które wchodzą sportowców, którzy zajęli trzy pierwsze miejsca? (podium)
  • Czy pamiętacie do grupy, jakich sportów należą konkurencje, w których wzięli udział Bolek i Lolek? (lekkoatletyka)

7. „Medalista” – zabawa ruchowa – dzieci stają w kręgu i każde po kolei, począwszy od nauczycielki, ma za zadanie pokazać swoim ruchem, mimiką oraz głosem reakcję osoby, która zdobyła medal w zawodach sportowych.

8. „Co to za sport?” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka ponownie rozkłada zdjęcia dyscyplin lekkoatletycznych na dywanie, a także karteczki z podpisami do nich. Chętne osoby starają się odczytać i dopasować podpisy do zdjęć. Następnie cała grupa dzieli daną nazwę na sylaby, wyróżnia pierwszą i ostatnią głoskę. Wskazane dziecko może także przeliczyć litery.

9. „W lekkoatletyce” – zabawa ruchowa – dzieci swobodnie poruszają się po sali w rytmie wygrywanym przez nauczycielkę na tamburynie. Na przerwę w grze, nauczycielka mówi nazwę jednej z dyscyplin lekkoatletycznych, którą dzieci mają pokazać swoim ruchem. Zabawę powtarzamy tak, by pojawiły się wszystkie poznane sporty.

10. „Piosenka o sporcie” – osłuchanie z piosenką – dzieci aktywnie słuchają piosenki. Nauczycielka prosi, by wsłuchały się, co trzeba zrobić, żeby zostać wielkim sportowcem oraz co daje nam sport. Następnie pyta je o to (trzeba dużo trenować; sport uczy nas walki, nieomijania przeszkód, kształtuje charakter). Kolejno dzieci powtarzają za nauczycielką tekst pierwszej zwrotki i refrenu.

Piosenka o sporcie

Chłopaki ćwiczymy, ćwiczymy, ćwiczymy
Chłopaki ćwiczymy, jeszcze mocniej, hej!
Dziewczyny ćwiczymy, ćwiczymy, ćwiczymy
Dziewczyny ćwiczymy jeszcze mocniej, hej!

Wielcy mistrzowie: Ronaldo, Messi
Czasu nie tracili, ani chwili, ani wcale.
Praca, ćwiczenia, długie treningi
Ważniejsze były niż talent.

Chłopaki ćwiczymy, ćwiczymy, ćwiczymy
Chłopaki ćwiczymy, jeszcze mocniej, hej!
Dziewczyny ćwiczymy, ćwiczymy, ćwiczymy
Dziewczyny ćwiczymy jeszcze mocniej, hej!


Trzeba wylewać i siódme poty
A czasami wiecie sami gryźć zębami trawę
Tak żeby zostać prawdziwym mistrzem,
Aby mieć szacun i sławę.

Chłopaki ćwiczymy, ćwiczymy, ćwiczymy
Chłopaki ćwiczymy, jeszcze mocniej, hej!
Dziewczyny ćwiczymy, ćwiczymy, ćwiczymy
Dziewczyny ćwiczymy jeszcze mocniej, hej!


Sport mówi tobie jak trzeba walczyć
Przeszkód nie omijać, nie rozbijać to za łatwe
Sport nie kształtuje tylko twych mięśni
Sport także rzeźbi charakter.


Chłopaki ćwiczymy, ćwiczymy, ćwiczymy
Chłopaki ćwiczymy, jeszcze mocniej, hej!
Dziewczyny ćwiczymy, ćwiczymy, ćwiczymy
Dziewczyny ćwiczymy jeszcze mocniej, hej!


Chłopaki ćwiczymy, ćwiczymy, ćwiczymy
Chłopaki ćwiczymy, jeszcze mocniej, hej!
Dziewczyny ćwiczymy, ćwiczymy, ćwiczymy
Dziewczyny ćwiczymy jeszcze mocniej, hej!

11. „Piosenka o sporcie” – improwizacja ruchowa – dzieci poruszają się po sali w rytmie piosenki „Piosenka o sporcie”.

12. „Do you like sports?” – osłuchanie z piosenką – nauczycielka włącza piosenkę, jeśli ma możliwość to z teledyskiem, a jeśli nie to pokazuje odpowiednie karty obrazkowe. Dzieci słuchają piosenki.

Do you like sports?

Do you like playing sports? Yes, I do.
Do you like playing sports? Yes, I do.
Can you kick and hit? Can you bounce and catch?
Do you like playing sports? Yes, I do.

Do you like soccer? Yes, I do.
(pokazujemy kartę obrazkową przedstawiającą dziecko grające w piłkę nożną)
Do you like soccer? Yes, I do.
Can you kick a ball?

Can you kick a ball?
Do you like soccer? Yes, I do.

Do you like basketball? Yes, I do.
(pokazujemy kartę obrazkową przedstawiającą dziecko grające w koszykówkę)
Do you like basketball? Yes, I do.
Can you bounce a ball?

Can you bounce a ball?
Do you like basketball? Yes, I do.

Do you like tennis? Yes, I do.
(pokazujemy kartę obrazkową przedstawiającą dziecko grające w tenisa)
Do you like tennis? Yes, I do.
Can you hit a ball?

Can you hit a ball?
Do you like tennis? Yes, I do.

Do you like baseball? Yes, I do.
(pokazujemy kartę obrazkową przedstawiającą dziecko grające w bejsbol)
Do you like baseball? Yes, I do.
Can you catch a ball?

Can you catch a ball?
Do you like baseball? Yes, I do.

Do you like playing sports? Yes, I do.

Do you like playing sports? Yes, I do.
Can you kick and hit? Can you bounce and catch?
Do you like playing sports? Yes, I do.

Do you like playing sports? Yes, I do.

13. „Sports” – zabawa ruchowo-dydaktyczna – nauczycielka pyta dzieci, jakie sporty pojawiły się w piosence i co je łączy (piłka nożna, koszykówka, tenis, bejsbol; łączy je piłka). Następnie kładzie na dywanie karty obrazkowe z piosenki nazywając je, dzieci powtarzają nazwy: soccer, basketball, tennis, baseball. Kolejno rozkłada karty obrazkowe w sali i włącza piosenkę. Dzieci poruszają się po sali w rytmie piosenki. Na przerwę w muzyce nauczycielka wypowiada jedną z nazw sportu, a dzieci odszukują w sali kartę obrazkową przedstawiający dany sport i ustawiają się wokół niej. Zabawę prowadzimy przez czas trwania piosenki, zatrzymując piosenkę 8 razy – tak, by każda karta pojawiła się dwukrotnie.

* Nauczycielka zaprasza sportowca lub osobę związaną ze sportem, np. rodzica, który jest pasjonatem jakiejś dyscypliny sportowej.

Załączniki:

Zdjęcia do zabawy „Lekkoatletyka”
Podpisy do zabawy „Co to za sport?”
Karty obrazkowe do piosenki „Do you like sports?”

Wykorzystane strony:

  1. https://www.gerlach-art.com/portfolio/sport-w-sztuce/ – obrazy E. Gerlacha do zabawy „O czym będziemy rozmawiać?”
  2. https://www.facebook.com/chatkamisia2/videos/563658507310850/ – utwór „Bravado” do zabawy „Idziemy na spacerek”
  3. https://www.youtube.com/watch?v=m8rWKU1X4SU – film „Bolek i Lolek. Sportowcy” do zabawy „Bolek i Lolek. Sportowcy”
  4. https://www.youtube.com/watch?v=V1Sua6hBAEs – piosenka „Piosenka o sporcie”
  5. https://www.youtube.com/watch?v=WCYTlVF-djw&ab – piosenka „Do you like sports?”

Dodaj komentarz