W komputerowym świecie – Dzieci Starsze – Co to jest Internet?

Przedszkolaki zastanowią się czym jest Internet, a następnie wysłuchają opowiadania „Przygody Necia w Internecie”, które pomoże odpowiedzieć na to pytanie. Wezmą udział w zabawie, która zobrazuje jak wygląda sieć internetowa, poznają wady i zalety Internetu, a także namalują internetowego robota Necio.

Pomoce dydaktyczne:

piosenka „Wszyscy są, witam Was”, kartoniki z literami, brystol, markery, opowiadanie „Przygody Necia w Internecie”, piosenka „Szalony robot”, kłębek wełny, duże kartki z uśmiechniętą i smutną buzią, karteczki z wadami i zaletami Internetu, tamburyno, białe kartki, pędzelki, farby plakatowe, kubeczki z wodą, piosenka „Kosmo żabka”, piosenka „Computer song”, karty obrazkowe do piosenki.

Opis aktywności:

1. „Wszyscy są, witam Was” – powitanie dzieci piosenką – dzieci wraz z nauczycielką stojąc w kole śpiewają i wykonują kolejne czynności:

Wszyscy są, (zataczamy ręką krąg)
witam was! (rozkładamy ręce w geście powitania)
Zaczynamy już czas! (wskazujemy zegarek na ścianie)
Jestem ja, (wskazujemy na siebie)
jesteś ty, (wskazujemy na wybraną osobę)
raz, dwa trzy! (trzy razy klaszczemy w dłonie)

2. „Co to jest Internet?” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka rozkłada na dywanie kartoniki z różnymi literami (więcej niż potrzeba do napisania wyrazu „internet”). Kolejno wypowiada różne słowa na daną głoskę, a dzieci wybierają i układają odpowiednie litery.

  • i – igła, igloo, irys…
  • n – namiot, narcyz, narty…
  • t – taczka, termometr, tygrys…
  • e – ekspres, emocje, ekran…
  • r – róża, rower, rolki…
  • n – nora, nożyczki, noc…
  • e – ekierka, ekspedientka, eukaliptus…
  • t – teczka, termos, taniec…

Potem dzieci wspólnie odczytują hasło, a nauczycielka pyta je co to jest Internet i wszystkie odpowiedzi zapisuje na brystolu. Następnie odczytuje i podsumowuje, że „Internet to sieć połączeń między komputerami. Pozwala na komunikowanie się z innymi ludźmi bez wychodzenia z domu. Stał się ważnym narzędziem do pracy, rozrywki, ułatwia naukę i rozwijanie zainteresowań. Pozwala nam na słuchanie ulubionej muzyki, oglądanie filmów animowanych czy edukacyjnych oraz pozwala uczyć się języków obcych.

3. „Internet” – zabawa ruchowa – dzieci stają w kręgu, a nauczycielka każdemu z nich przydziela po kolei jedną z trzech kategorii np. praca, nauka, rozrywka. Następnie prosi, by w górę podniosły rękę wszystkie osoby, które mają przydzielone hasło: praca, potem nauka, na końcu rozrywka. Kolejno, gdy nauczyciela wypowiada nazwę danej kategorii, to wszystkie osoby, którym została ona przydzielona mają szybko zamienić się miejscami. Gdy powie: „Internet” – wszystkie dzieci szukają nowego miejsca. Zabawę powtarzamy 5-6 razy.

4. „Przygody Necia w Internecie” – słuchanie opowiadania – dzieci siedzą wygodnie w kole, a nauczycielka czyta opowiadanie.

Przygody Necia w Internecie

„Opowiem wam dzisiaj bajkę. Poznamy w niej przygody Necia – małego, przyjaznego robocika, który mieszka na stronie www.necio.pl. Posłuchajcie”.
„Bardzo blisko, całkiem niedaleko stąd, bardzo niedawno temu, w Internecie pojawił się mały, przyjazny robot Necio. Necio mieszkał sobie spokojnie na swojej stronie internetowej. Czuł się tam jak najlepsza z zabawek, która żyje w kartonowym pudełku. Strona ta nazywała się prawie tak samo jak on – Necio.pl. Przyjazny robocik bardzo lubił stronę, na której mieszkał. Sam ją sobie urządził. Ustawił stare komputery, zegary, przyciski i kolorowo migające światełka. Dzięki temu wszystkie dzieci, które nie znają Internetu, mogą wejść na stronę Necia i nauczyć się, czym jest i jak się z niego korzysta.
Necio zaprasza wszystkich do wspólnej zabawy w Internet! Na swojej stronie zgromadził gry, piosenki, filmy, kolorowanki. Zawsze możecie zajrzeć do kartonowego świata Internetu przyjaznego robocika Necia. Pewnie teraz jeszcze nie wiecie, co to tak naprawdę jest ten cały Internet? Zostawmy więc na chwilę Necia, powrócimy do niego trochę później. Teraz zajmiemy się Internetem. Nie, wiecie co, zrobimy jeszcze inaczej. Zaczniemy od początku, ponieważ zanim pojawił się Internet istniały już komputery, więc od nich właśnie zaczniemy. Necio poczeka sobie na swojej stronie internetowej i nie bójcie się, nie ucieknie. Będzie tam zawsze, kiedy będziecie mieli ochotę go odwiedzić. Założę się o szklankę wody, że większość z was widziała kiedyś KOMPUTER lub nawet z niego korzystała. Zgadłem? A wiedzieliście, że na początku komputery były wielkie jak szafy i ludzie używali ich jako maszyn do liczenia? To na szczęście szybko się zmieniało i komputer stawał się coraz mniejszy. Teraz każdy z nas może mieć swój komputer w domu, na biurku, a nawet nosić go przy sobie. To bardzo dziwna sprawa, ale komputer, choć stawał się coraz mniejszy, to coraz więcej potrafił. Chyba nikt nie wyobraża sobie komputera bez ekranu, klawiatury i myszki, ale pierwsze komputery wcale ich nie miały. Dopiero jak ludzie stwierdzili, że mogliby dzięki komputerowi coś napisać, to pomyśleli o dodaniu klawiatury do komputera. KLAWIATURA ma przyciski, każdy z nich odpowiada jakiejś literce lub cyferce, więc dzięki niej możecie
napisać to, na co tylko macie ochotę. Na przykład wyrazy „mama”, „tata” lub „kot”. Wszystko, co piszemy i robimy na komputerze, widać na podłączonym do niego EKRANIE (zupełnie jak w telewizorze). To tak, jakbyśmy mieli kartki papieru i kredki, tylko… troszeczkę inaczej. Na klawiaturze komputera możemy coś napisać, ale możemy to też usunąć (wyrzucić
z ekranu), jeśli się nam nie podoba. Kiedy rysujecie kredkami, to nie uda się wam usunąć narysowanych obrazków – możecie zacząć rysować obok, na drugiej stronie lub wziąć kolejną kartkę. Ale jak się skończą czyste kartki, to będzie trzeba kupić nowe. A w komputerze mamy bardzo, bardzo, bardzo dużo czystych kartek i każdą z nich możemy zapisywać ciągle od nowa. Pisać, kasować (usuwać), pisać coś innego, rysować obrazek. Komputer może zapamiętać wszystko, co narysujecie i napiszecie. Możecie w nim pokazać wszystkie narysowane wcześniej obrazki.
No dobrze. Mamy komputer i monitor, i klawiaturę. Jest jeszcze MYSZKA, ale nie myślcie, że do każdego komputera dodawana jest mała, miła myszka, która od tej pory będzie waszym ulubionym domowym zwierzątkiem. Chodzi o myszkę komputerową. To dzięki niej możemy klikać, czyli wskazywać różne rzeczy na ekranie komputera. Myszkę komputerową nazwano myszką, bo kiedy powstawała, to bardzo taką prawdziwą myszkę, z kablem jako ogonkiem, przypominała.
Komputer pomaga wielu ludziom na całym świecie w ich codziennej pracy, nauce i zabawie. Możecie dzięki niemu rysować, pisać, grać, słuchać muzyki, oglądać filmy, liczyć, bawić się i uczyć, tworzyć zupełnie nowe rzeczy. Aż się zmęczyłem od tego wymieniania… Komputer umożliwia nam też korzystanie z Internetu. A w Internecie… czeka na was Necio…”
(…) Ludzie wymyślili komputery i cały czas tworzą nowe, żeby coraz szybciej wykonywały coraz
więcej, coraz trudniejszych rzeczy. To tak, jak byście chcieli naraz ubierać się, myć zęby, bawić się
ulubioną zabawką, jeść coś smacznego. Czy potraficie zrobić tyle rzeczy jednocześnie? Nie, ale za to
komputer wie, jak to robić. Można na nim wykonywać wiele rzeczy na raz.
Potężne komputery pomagały ludziom w wielu sprawach, aż pewnego pięknego dnia pewien mądry
człowiek wpadł na pomysł, żeby komputery ze sobą połączyć. Dzięki temu ludzie mogliby przekazywać sobie różne rzeczy za pomocą komputerów. I tak powstał INTERNET.
Pomyślcie, jeden komputer połączony z drugim za pomocą kabla! Zapewne takie dwa połączone
ze sobą komputery stworzyły pierwszy, malutki Internet. A jakby dodać trzeci komputer, a potem
czwarty i piąty oraz szósty? A później komputery dwudziesty i dwudziesty pierwszy oraz kolejne? Tak było z Internetem – komputerów przybywało i coraz więcej ludzi łączyło się ze sobą, tworząc sieć. Sieć podobną do utkanej przez pająka pajęczyny. Na początku Internet był w jednym mieście, potem w kilku, a teraz jest na całym świecie i wy także możecie połączyć się z tą wielką komputerową siecią. Internet tworzą wszystkie komputery na calutkim świecie, które w danej chwili się z nim łączą. Częścią tej sieci jest także wasz komputer, kiedy korzystacie z Internetu (…)”
„Teraz wiecie, że Internet to wielka światowa sieć, która łączy ze sobą komputery. Internetu używa wiele dzieci i dorosłych. Łączą się z Internetem za pomocą różnych kabli, radia lub satelitów krążących w kosmosie”.
„(…) Dzięki Internetowi komputer stał się dużo bardziej ciekawy. W Internecie możemy oglądać to,
co inni ludzie chcą nam pokazać. Możemy też zbudować swoje własne miejsce – stronę www. Również robocik Necio zbudował swoją stronę internetową. Nazwał ją po prostu Necio. Ponieważ jednak Necio to polski robot, więc do nazwy strony dodał „.pl”. Jeśli chcecie go znaleźć w Internecie, musicie wpisać adres, pod którym mieszka nasz bohater. Internetowy adres Necia to www.necio.pl (…)” „Necio w swoim tekturowym pokoiku zebrał, specjalnie dla was, najciekawsze
informacje na temat komputerów i Internetu. Jeśli go odwiedzicie, to pokaże wam, jak używać myszki, klawiatury, poruszać się po stronach internetowych. Wszystko dokładnie wytłumaczy, a rodzice też pewnie chętnie pomogą. Wystarczy, że na stronie Necia klikniecie myszką w słowo „START”, wskazując duży komputer na środku strony. Rozpocznie się wtedy ciekawa zabawa w Internet. Na stronie znajdziecie gry, piosenki, filmy i inne rzeczy, które możecie zapisać na swoich komputerach. Tak działa Internet. Jedni ludzie coś tworzą i umieszczają w Internecie, żeby inni mogli się bawić, pracować i uczyć. Dzięki Internetowi możemy grać, oglądać filmy, słuchać muzyki. Możemy do osób, które znamy, pisać listy, rozmawiać z nimi jak przez telefon. Możemy ich nawet widzieć, gdy rozmawiamy, a to dzięki kamerce podłączonej do komputera. W Internecie możemy robić wiele rzeczy bez wychodzenia z domu – na przykład zakupy. Możemy oglądać piękne zdjęcia, poznawać dalekie kraje, zwiedzać muzea, a to wszystko dzięki Internetowi”.
„Mam nadzieję, że bajka się wam podobała. Wiecie już, że Internet to wielka sieć łącząca komputery na całym świecie. W Internecie można się dobrze bawić. Na stronie www.necio.pl czeka na was przyjazny robocik Necio, który bardzo chętnie pobawi się z wami w Internet”.

Następnie nauczycielka rozmawia z dziećmi na temat treści opowiadania:

  • Kim jest Necio?
  • Gdzie mieszka robot?
  • Jak nazywała się strona, na której mieszka Necio?
  • Co zgromadził na swojej stronie?
  • Co jest potrzebne, aby korzystać z komputera?
  • Co to jest klawiatura?
  • Co to jest myszka komputerowa?
  • Co możemy robić w internecie?

5. „Robociki” – zabawa ruchowa – dzieci – „roboty” poruszają się po sali kanciastymi ruchomi w rytmie piosenki „Szalony robot”. Na przerwę w muzyce zatrzymują się i kłaniają się zginając ciało w pół. Zabawę prowadzimy przez czas trwania piosenki.

6. „Sieć Internetowa” – zabawa integracyjna – dzieci wraz z nauczycielką siedzą w kole. Nauczycielka trzyma kłębek wełny, który rzuca do wybranego dziecka wymawiając jego imię. Dziecko owija wełnę wokół palca wskazującego i wypowiadając imię przekazuje kłębek dalej. Kiedy wszystkie przedszkolaki są „związane”, nauczycielka pyta: „Co przypomina ta plątanina wełny?” (np. pajęczą sieć). Następnie mówi, że tak właśnie wygląda sieć internetowa, która łączy wszystkich, tylko jest ona bezprzewodowa, więc jej nie widzimy. Na zakończenie można spróbować rozplątać wełnę, rzucając kłębek do osoby od której go otrzymaliśmy.

7. „Muchy i pająk” – zabawa ruchowa – nauczycielka wybiera jedno dziecko – „pająka”, które staje w wyznaczonym miejscu w sali. Pozostałe dzieci – „muchy” biegają po sali naśladując bzyczenie muchy. Na sygnał nauczycielki: „Pająk idzie!”, muchy zastygają w bezruchu, a pająk wychodzi na łowy sprawdzając, czy któraś mucha się porusza. Ruszającą się muchę zabiera do swojej sieci. Zabawę prowadzimy do momentu, aż pająk wyłapie wszystkie muchy. Jeżeli dzieci będą chciały bawić się dalej, informuje je, że pobawimy się jeszcze później np. przed obiadem/przed podwieczorkiem/po podwieczorku.

8. „Wady i zalety Internetu” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka kładzie na dywanie dwa duże arkusze papieru z uśmiechniętą i smutną buźką. Następnie czyta zdania dotyczące Internetu, a dzieci określają czy to zaleta czy wada Internetu i przyklejają karteczki pod prawidłową buzią (buzia uśmiechnięta – zalety, buzia smutna – wady).

Zalety Internetu:

  • Internet to skarbnica informacji.
  • W Internecie możemy komunikować się z osobami, które są daleko.
  • Przez Internet możemy robić zakupy – bez wychodzenia z domu.
  • Internet daje nam rozrywkę.

Wady Internetu:

  • Internet może uzależnić.
  • W Internecie nie zawsze wiemy z kim rozmawiamy.
  • Informacje w Internecie nie zawsze są prawdziwe.
  • Przez Internet można ściągnąć wirusa na komputer.

9. „Zaleta czy wada?” – zabawa ruchowa – dzieci poruszają się po sali w rytmie wygrywanym przez nauczycielkę na tamburynie. Na przerwę w grze nauczycielka odczytuje zdanie z poprzedniej zabawy. Jeżeli zdanie dotyczy zalety Internetu to dzieci podskakują do góry 3 razy; jeśli wady – zwijają się w kłębek. Zabawę powtarzamy czytając wszystkie zdania.

10. „Robot Necio” – wykonanie pracy plastycznej – nauczycielka rozdając dzieciom białe kartki zaprasza je do stolików. Kolejno prosi, by namalowały jak wyobrażają sobie robocika Necio. Po skończonej pracy dzieci sprzątają swoje stanowiska pracy, siadają w kole na dywanie i prezentują swoje prace.

 11. „Roboty” – zabawa ruchowa – dzieci – „roboty” poruszają się po sali w rytmie piosenki „Kosmo żabka”. Na przerwę w muzyce naśladują czynności o których powie nauczycielka np. „Roboty myją zęby/zakładają buty/malują”. Zabawę prowadzimy wypowiadając 3-4 hasła.

 12. „Computer song” – osłuchanie z piosenką – nauczycielka włącza piosenkę, jeśli ma możliwość to z teledyskiem, jeśli nie, to pokazuje odpowiednie karty obrazkowe i wykonuje odpowiednie ruchy. Dzieci słuchają piosenki i naśladują ruchy.

Computer song

A keybord, a laptop, a microphone. (pokazujemy kartę obrazkową przedstawiającą klawiaturę, laptopa, mikrofon)
A keybord, a laptop, a microphone.
A webcam, a screen in my game zone.
(pokazujemy kartę obrazkową przedstawiającą kamerkę, monitor)
A webcam, a screen in my game zone.
A printer, a mouse, and now let’s stop.
(pokazujemy kartę obrazkową przedstawiającą drukarkę, myszkę)
I’m tired, it’s time to run and hop.
(biegniemy w miejscu i podskakujemy)
A printer, a mouse, and now let’s stop.
(pokazujemy kartę obrazkową przedstawiającą drukarkę, myszkę)
A printer, a mouse, and now let’s stop.

I’m tired, it’s time to run and hop.
(biegniemy w miejscu i podskakujemy)
La, la, la, la, la, la, la, la.

La, la, la, la, la, la, la, la.

13. „What’s this?” – zabawa ruchowa – nauczycielka układa na dywanie karty obrazkowe z piosenki nazywając je, dzieci powtarzają nazwy. Kolejno nauczycielka wskazuje wybrane karty, a dzieci próbują je nazwać. Zabawę prowadzimy wskazując każdą kartę minimum dwa razy.

Załączniki:

Buźki i karteczki do zabawy „Wady i zalety Internetu”
Karty obrazkowe do piosenki „Computer song”

Wykorzystane strony:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=h9wMpq8kqkA – piosenka „Wszyscy są, witam Was”
  2. https://static.scholaris.pl/main-file/104/297/scenariusz-zajec-neciopl_66767.pdf – bajka „Przygody Necia w Internecie” do zabawy „Przygody Necia w Internecie”
  3. https://www.youtube.com/watch?v=jQlGjCmbpoU&ab – piosenka „Szalony robot” do zabawy „Robociki”
  4. https://www.youtube.com/watch?v=58IpZcC7KNk – piosenka „Kosmo żabka” do zabawy „Roboty”
  5. https://www.youtube.com/watch?v=aXV3R9u2Dp0 – piosenka „Computer Song”

Dodaj komentarz