Bezpieczni na wakacjach – Dzieci Starsze – Bezpieczni nad morzem

Przedszkolaki odszukają butelkę wyrzuconą z morza, w której znajdą zasady bezpiecznego przebywania i zabawy nad wodą. Dowiedzą się, co należy zabrać ze sobą na plażę, usprawnią narządy mowy podczas wykonywania ćwiczenia logopedycznego „Nad morzem”, a także zapoznają się z refrenem piosenki „Niech żyją wakacje”.

Pomoce dydaktyczne:

szklana butelka z listem i zdjęciami przedstawiającymi zasady bezpiecznej zabawy na plaży, odgłosy szumu fal, czerwone i zielone woreczki gimnastyczne/szarfy/krążki, duża torba plażowa, pudełko z różnymi przedmiotami np. krem z filtrem, okulary przeciwsłoneczne, kapelusz, kostium kąpielowy, ręcznik, dmuchane gadżety do pływania, kanapki, butelka z wodą, zimowa czapka, rękawiczki, szalik, łyżwy, buty trekkingowe itp., piosenka ,,Niech żyją wakacje”, piosenka ,,Fun Summer”, karty obrazkowe do piosenki.

Opis aktywności:

* Przed zajęciami, tak, żeby dzieci nie widziały np. w trakcie śniadania, nauczycielka ukrywa w sali butelkę z listem i zdjęciami przedstawiającymi zasady bezpiecznej zabawy na plaży.

1. „Klaszczę w ręce” – powitanie z dziećmi – dzieci wraz z nauczycielką stoją w kole i mówiąc wykonują kolejne czynności:

Klasnę w ręce i nic więcej, (klaszczemy)
wznoszę nogę nad podłogę, 
(unosimy jedną nogę nad podłogę)
drugą nogę nad podłogę.
(unosimy drugą nogę nad podłogę)
krótki wydech i znów wdech,
(wykonujemy krótki wydech i długi wdech)
witam Ciebie – cześć, cześć, cześć.
(witamy się z trzema najbliżej stojącymi osobami)

2. ,,Co to za odgłos?” – wprowadzenie do tematu dnia – nauczycielka wyjaśnia dzieciom, że podczas dzisiejszych zajęć poznają zasady bezpieczeństwa, do których należy się stosować będąc na wakacjach w pewnym miejscu. Jakie to miejsce? Tego przedszkolaki dowiedzą się, słuchając zagadki dźwiękowej. Dzieci kładą się na dywanie, zamykają oczy i słuchają odgłosów fal przez ok. minutę, następnie zgadują, o bezpieczeństwie w jakim miejscu będziemy rozmawiać.

3. ,,Szukamy ukrytej butelki” – zabawa ruchowa – nauczycielka informuje dzieci, że w sali ukryty został pewien tajemniczy przedmiot, który zawiera w sobie tajemnicze informacje. Przedmiot ten zrobiony jest ze szkła i służy do przechowywania płynów. Kiedy dzieci szukają butelki, nauczycielka udziela wskazówek mówiąc np.: ,,Ciepło/cieplej/gorąco”- kiedy dzieci zbliżają się do miejsca ukrycia przedmiotu lub ,,zimno/zimniej/lodowato”- kiedy się od niego oddalają. Zabawę prowadzimy do momentu odnalezienia butelki.

4. ,,List w butelce” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka prosi dzieci, by otwarły butelkę i sprawdziły co jest w środku. Dzieci rozkładają zdjęcia na dywanie i przekazują nauczycielce do odczytania list. Nauczycielka odczytuje zasady, a dzieci dobierają do nich odpowiednie zdjęcia.

  • Nie wchodzimy do wody bez wiedzy i opieki rodzica. Ponadto dobrze mieć na sobie dmuchane koło lub rękawki do pływania. Będąc na plaży nie oddalamy się od rodziców lub opiekunów.
  • Zawsze pamiętamy, aby posmarować skórę kremem z filtrem przed wyjściem na słońce i nosić nakrycie głowy.
  • Biała flaga na plaży oznacza, że kąpiel jest dozwolona, flaga czerwona to znak, że nie wolno wchodzić do wody!
  • Pamiętamy o tym, aby przebywając na słońcu, pić dużo wody.
  • Opuszczając plażę, zbieramy po sobie wszystkie śmieci.

5. ,,Bezpieczeństwo to podstawa” – zabawa dydaktyczno- ruchowa – nauczycielka rozkłada na podłodze zielone i czerwone woreczki gimnastyczne/szarfy/krążki (przedmiotów każdego koloru musi być tyle samo ile dzieci w grupie), a dzieci ściągają buty i skarpetki. Następnie nauczycielka mówi zdanie związane z zasadami bezpieczeństwa nad wodą, a dzieci muszą zdecydować czy dane zdanie jest prawdziwe – wtedy stają bosymi stopami na zielonym woreczku/szarfie/krążku, czy fałszywe – wtedy stają na woreczku/szarfie/krążki w kolorze czerwonym. Przykładowe zdania do zabawy:

  • Bezpieczna kąpiel jest dozwolona, kiedy ratownik wywiesza czerwoną flagę.
  • Podczas zabawy na słońcu zawsze pamiętamy o noszeniu nakrycia głowy.
  • Wychodząc na plażę, nie zawsze musimy smarować się kremem z filtrem.
  • Na plaży pamiętamy o piciu dużych ilości wody.
  • Nie musimy zbierać po sobie śmieci pozostawionych na plaży – sprzątnie je ktoś inny.
  • Do wody każde dziecko może wchodzić bez opieki rodzica.
  • Biała flaga oznacza, że możemy wchodzić do wody.

6. ,,Nad morzem” – zabawa logopedyczna – nauczycielka czyta bądź opowiada bajkę logopedyczną i pokazuje ruchy narządów artykulacyjnych – dzieci te ruchy naśladują.

Język przyjechał na wakacje nad morze. Bardzo się zdziwił, gdyż po raz pierwszy w życiu je zobaczył (wysuwamy wargi do przodu i mówimy: oooo)
Nie spodziewał się, że jest takie duże (wysuwamy język do góry, w stronę nosa, a potem do dołu, w stronę brody)
i takie szerokie (przesuwamy język od jednego do drugiego kącika ust)
Wskoczył do wody i przeskakiwał przez fale (przesuwamy język od górnych do dolnych zębów)
Zobaczył wśród nich pływające rybki (wysuwamy wargi mocno do przodu)
Potem rozłożył sobie kocyk (wędrujemy językiem po podniebieniu od górnych zę­bów w stronę gardła)
i leżał nieruchomo (kładziemy język na dole jamy ustnej, czubek i boki języka dotykają dolnych zębów)
Później poszedł grać w siatkówkę plażową (odbijamy czubek języka w różnych miejscach od podniebienia).

7. „Jedziemy nad morze” – opowieść ruchowa na podstawie opowieści ruchowej B. Formy „Nad morzem” – nauczycielka zaprasza dzieci do wyprawy nad morze. Ich zadaniem jest odwzorowywać ruchem tekst, który ona wypowiada. W razie potrzeby nauczycielka podpowiada dzieciom czynności do pokazania:

Zapraszam was nad morze. Pakujemy plecaki, zakładamy wygodne buty i wyruszamy – dzieci wstają, naśladują zakładanie plecaka i maszerują za nauczycielką.
– Wsiadamy do pociągu – zajmują miejsca za prowadzącą, tworzą pociąg i przemieszczają się w nim za nauczycielką.
– Jesteśmy nad morzem. Idziemy na plażę – rozbiegają się w dowolne strony.
– Wsłuchujemy się w szum morza – nasłuchują raz jednym, raz drugim uchem przykładając do niego dłoń.
– Nadmuchujemy koła do pływania – naśladują nadmuchiwanie.
– Idziemy się kąpać, skakać przez fale – podskoki obunóż.
– Pływamy – naśladowanie rękami ruchów wykonywanych podczas pływania żabką.
– Jesteśmy bardzo zmęczeni, idziemy spać – dzieci leżą na dywanie.

8. ,,Plażowa torba” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka kładzie na dywanie dużą torbę plażową i informuje dzieci, że należy umieścić w niej przedmioty, które przydadzą się podczas bezpiecznej zabawy na plaży. Kolejno kładzie na dywanie pudełko, w którym znajdują się różne przedmioty np. krem z filtrem, okulary przeciwsłoneczne, kapelusz, kostium kąpielowy, ręcznik, dmuchane gadżety do pływania, kanapki, butelka z wodą, zimowa czapka, rękawiczki, szalik, łyżwy, buty trekkingowe itp. Dzieci oglądają przedmioty, wkładają wybrane przedmioty do torby/kładą obok torby i uzasadniają swój wybór.

9. „Wyprawa na plażę” – zabawa ruchowa – nauczycielka wybiera jedno dziecko, które siada w środku koła. Dziecko mówi: „Na plażę zapraszam… Tomka”. Gdy wypowie te słowa, zamienia się z Tomkiem miejscem i teraz on decyduje, kogo zabierze na plażę. Zabawę prowadzimy do momentu, aż wszystkie dzieci zostaną wybrane na wyprawę na plażę.

10. ,,Niech żyją wakacje” – osłuchanie z piosenką – dzieci aktywnie słuchają piosenki. Ich zadaniem jest zapamiętać przedmioty, które dzieci z piosenki zabiorą na wakacje. Po wysłuchaniu piosenki nauczycielka pyta o te przedmioty, a następnie dzieci powtarzają za nauczycielką tekst refrenu piosenki.

Niech żyją wakacje

Niech żyją wakacje,
niech żyje pole i las,
i niebo, i słońce,
wolny, swobodny czas.


Pojedzie z nami piłka
i kajak, i skakanka,
będziemy grać w siatkówkę
od samiutkiego ranka.
Gorące, złote słońce
na ciemno nas opali,
w srebrzystej, bystrej rzece
będziemy się kąpali.


Niech żyją wakacje,
niech żyje pole i las,
i niebo, i słońce,
wolny, swobodny czas
.

11. ,,Niech żyją wakacje” – improwizacja ruchowa – dzieci poruszają się swobodnie po sali w rytmie piosenki ,,Niech żyją wakacje”.

12. ,,Fun Summer” – osłuchanie z piosenką – nauczycielka włącza piosenkę, jeśli ma możliwość to z teledyskiem, jeśli nie, to pokazuje odpowiednie karty obrazkowe. Dzieci słuchają piosenki.

Fun Summer

The blazing sun is so hot.
Let’s play in the water.
(pokazujemy kartkę obrazkową przedstawiającą dzieci bawiące się w wodzie)
Blue blue waves are splashing.
Summer is so fun!

Wear colorful swimsuits.
(pokazujemy kartkę obrazkową przedstawiającą dzieci w strojach kąpielowych)
Sit on round tube rings.
Go into the deep blue ocean.
Summer is so so fun!

It’s summer at last.
It’s summer at last.
It’s summer at last.
It’s summer at last.
“Freeze!”

The blazing sun is so hot.
Let’s play in the water.
(pokazujemy kartkę obrazkową przedstawiającą dzieci bawiące się w wodzie)
Blue blue waves are splashing.
Summer is so fun!

Have a slice of juicy watermelon.
(pokazujemy kartkę obrazkową przedstawiającą dzieci jedzące arbuza)
Have a taste of sweet ice cream.
(pokazujemy kartkę obrazkową przedstawiającą dzieci jedzące lody)
Go into the deep blue ocean.
Summer is so so fun!

It’s summer at last.
It’s summer at last.
Let’s have fun.
(pokazujemy kartkę obrazkową przedstawiającą dzieci bawiące się)
“Yeah!”

13. ,,What do we do in the summer?” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka układa na dywanie karty obrazkowe z piosenki nazywając je, dzieci powtarzają nazwy. Kolejno nauczycielka wskazuje wybrane karty, a dzieci próbują zilustrować je ruchem.

  • Playing in the water (zabawa w wodzie)
  • Wearing swimsuit (noszenie kostiumu kąpielowego)
  • Eating watermelon (jedzenie arbuza)
  • Eating ice cream (jedzenie lodów)
  • Having fun (świetnie się bawić)

Załączniki:

List i zdjęcia do zabaw: ,,Szukamy ukrytej butelki” i „List w butelce”
Karty obrazkowe do piosenki „Fun Summer”

Wykorzystane strony:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=owrDXYvcxig – odgłos morskich fal do zabawy ,,Co to za odgłos?”
  2. ttps://www.youtube.com/watch?v=VqwHPfrXbHo – piosenka ,,Niech żyją wakacje”
  3. https://www.youtube.com/watch?v=1dx0anS_k44 – piosenka ,,Fun Summer”

Dodaj komentarz