Księgi, książki, książeczki – Dzieci Starsze – Jak dbać o książki?

Przedszkolaki wysłuchają wiersza „Smutna książeczka” i opiszą karty obrazkowe przedstawiające zasady dbania o książki. Zapoznają się z rodzajami książek, stworzą przedszkolną biblioteczkę i rozpoczną naukę piosenki „Mole książkowe”.

Pomoce dydaktyczne:

wiersz „Smutna książeczka”, karty obrazkowe przedstawiające zasady dbania o książki, kartka papieru, marker, farba, wiersz „Książeczka”, różnego rodzaju książki, etykiety kategoriami książek, taśma, nożyczki, tamburyno, piosenka „Mole książkowe”, klocki, piosenka „Books are my best friends”, karty obrazkowe do piosenki.

Opis aktywności:

1. „Powitanie części ciała” – powitanie z dziećmi – nauczycielka zaprasza dzieci do dobrania się w pary i powitania się wskazywanymi przez nią częściami ciała. Przedszkolaki mają dotknąć się z kolegą/koleżanką, np. łokciem, barkiem, kolanem, a na hasło: „Ludzie do ludzi!” – znaleźć nową parę. Za każdym razem wymieniamy 2-3 części ciała w tych samych parach, a zmieniamy je 4-5 razy.

2. „Smutna książeczka” – słuchanie wiersza O. Adamowicz – dzieci siedzą wygodnie w kole, a nauczycielka czyta wiersz:

Smutna książeczka

Pewnego dnia ze swej półeczki,
skoczyły na ziemię wszystkie książeczki.
Razem tańczyły, razem śpiewały,
I bardzo dobrze się rozumiały.
Lecz jedna książeczka w kącie została,
taka samotna i taka mała.
Bo wczoraj Basia, jedna z dziewczynek,
karteczki z niej powyrywała
i długopisem strony popisała.
Cichutko w kącie książeczka płakała,
bo do czytania się nie nadawała.
Pamiętajcie zatem dzieci kochane,
że książeczki chcą i lubią być szanowane.

Następnie nauczycielka rozmawia z dziećmi na temat treści wiersza:

  • O czym był ten wiersz?
  • Jaki nastrój miała książeczka – bohaterka wiersza? (smutny)
  • Co robiły pozostałe książki?
  • Dlaczego jedna książeczka tego nie robiła?
  • Jak mamy zachowywać się wobec książek?

Kolejno prezentuje karty obrazkowe z zasadami dbania o książki, które dzieci opisują. Następnie zapisuje na kartce: „Będziemy dbali o książki”, a dzieci podpisują się pod tym lub odbijają palec, zamoczony w farbie.

3. „Książeczka” – zabawa ruchowa na podstawie wiersza – nauczycielka zaprasza dzieci do koła i naśladowania jej ruchów do treści mówionego przez nią wiersza. Zabawę powtarzamy dwukrotnie.

W książeczce płynie rzeczka, (wykonujemy rękami ruchy fal)
w książeczce szumi las. (naśladujemy kołyszące się drzew)
W prześlicznych tych książeczkach
tysiące przygód masz. (naśladujemy oglądanie książki z otwartych dłoni)
Książeczka cię powiedzie (maszerujemy)
na strome szczyty skał, (składamy ręce nad głową)
z niej możesz się dowiedzieć,
gdzie niedźwiedź zimą spał. (układamy głowę na rękach, jak do snu)
Jak świerszczyk grał na skrzypcach, (naśladujemy grę na skrzypcach)
jak morzem płynął śledź, (wysuwamy ręce do przodu)
i co robiła Wikcia, (wzruszamy ramionami)
by same piątki mieć. (pokazujemy całą dłoń)
Lecz chroń i szanuj książki (grozimy palcem)
i kartek nie drzyj też,
wpierw dobrze umyj rączki,
(naśladujemy mycie rąk)
a potem książki bierz. (wykonujemy ruch rozkładania książki)

4. „Rodzaje książek” – zabawa dydaktyczna – dzieci siadają wygodnie w kręgu, a nauczycielka prezentuje im po kolei różnego rodzaju książki, pytając, czego mogą one dotyczyć. Następnie kładzie je na dywanie i prosi dzieci, by zastanowiły się, w jaki sposób można je podzielić. Ochotnicy dokonują wymyślonego przez siebie podziału. Jeśli nie pojawi się podział ze względu na ich rodzaj, to proponuje go nauczycielka, pokazując i czytając odpowiednie etykiety oraz prosząc o dobranie do nich właściwych książek (np. naukowe, historyczne, dla dzieci, przyrodnicze). Nauczycielka opowiada o każdej z nich, np.:

  • nauka – książki, wyjaśniające zagadnienia naukowe, możemy zdobyć z nich wiedzę
  • historia – książki, dotyczące tego, co działo się w przeszłości
  • przyroda – książki, które dotyczą życia zwierząt, roślin, natury
  • dla dzieci – książki z wierszami, opowiadaniami dla dzieci

5. „Czy umiesz tak, jak ja…?” – zabawa ruchowa – nauczycielka staje z dziećmi w kole i prezentuje ruchy, które próbują one naśladować. Za każdym razem nauczycielka mówi: „Czy umiesz tak, jak ja…”, np.:

  • stanąć na jednej nodze,
  • narysować stopą serce na podłodze,
  • podnieść nogę zgiętą w kolanie i klasnąć pod nią,
  • zrobić trzy kroki w przód z zamkniętymi oczami,
  • zrobić trzy kroki w tył z zamkniętymi oczami,
  • obrócić się szybko i stanąć na jednej nodze?

Ruchy proponować mogą także chętne dzieci.

6. „Nasza biblioteczka” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka siada z dziećmi w kręgu i zaprasza je do stworzenia lub uporządkowania przedszkolnej biblioteczki. Wskazane osoby przyklejają do półki etykiety, a następnie dzieci segregują książki według tych kategorii. Te, które są zniszczone, próbują wspólnie z nauczycielką skleić lub odkładają w wyznaczone miejsce, aby zrobić to później. Na końcu nauczycielka prosi, by dzieci starały się zachować ten porządek na co dzień.

7. „Piszemy książkę nogą” – zabawa ruchowa – dzieci poruszają się po sali w rytmie wygrywanym przez nauczycielkę na tamburynie. Na przerwę w grze, dzieci udają, że piszą książkę stopą. Zabawę prowadzimy 4-5-krotnie.

8. „Matematyka w książkach ukryta” – zabawa matematyczna – nauczycielka rozdaje dzieciom książki, które mają numerację stron. Następnie prosi, by odwróciły się do siebie, tworząc pary, i porównały wielkość książek. Każda para wypowiada się na temat wyniku. Potem mają za zadanie porównać wielkość swojej książki z książką osoby po drugiej stronie i także o tym opowiedzieć. To samo robią, jeśli chodzi o grubość. Dalej nauczycielka prosi, by dzieci otworzyły swoje książki np. na stronie nr 5 i wykonały polecenia, np.:
– przełóż trzy strony do przodu. Na jakiej stronie się znalazłeś?
– wróć 5 stron do tyłu. Jaki numer ma strona, na której otworzyłeś?
– przewiń 6 stron do przodu. Na jakiej stronie teraz jesteś?
– cofnij się o 7 stron. Jaki numer ma strona, na której teraz otworzyłeś?
itd.

9. „Tyle, ile” – zabawa ruchowa – dzieci poruszają się po sali w rytmie wygrywanym przez nauczycielkę na tamburynie. Na przerwę w grze nauczycielka pokazuje na palcach, ile razy dzieci mają wykonać wspomniane przez nią ćwiczenie, np. podskoki, tupnięcia, oklaski, przysiady, pajacyki. Wykonują je razem i wspólnie liczą. Zabawę powtarzamy 5-6-krotnie.

10. „Mole książkowe” – osłuchanie z piosenką – dzieci aktywnie słuchają piosenki. Ich zadaniem jest zapamiętać przynajmniej jeden rym z piosenki. Po wysłuchaniu, nauczycielka pyta dzieci o rymy i dopowiada w razie potrzeby: „wszędzie – urzędzie”, „treść – zjeść”, „książkowe – zdrowe”, „najlepsze – wiersze”, „kreski – deski”, „dobry- bobry”. Pyta dzieci, czy wiedzą, kogo nazywamy „molem książkowym”. Wyjaśnia, że mówimy tak na osobę, która czyta bardzo dużo książek. Następnie dzieci powtarzają za nauczycielką tekst pierwszej zwrotki i refrenu.

Mole książkowe

Dziś nas możesz spotkać wszędzie
w domu, w szkole i w urzędzie
w ciemnej szafie, gdzieś na strychu
pracujemy sobie cicho.
I bez przerwy coś żujemy,
podjadamy i gryziemy,
żeby dobrze poznać treść
trzeba całą książkę zjeść.

My jesteśmy mole książkowe,
mole książkowe, mole książkowe.
zgrabne, ładne, mądre i zdrowe,

mądre i zdrowe.
My zjadamy to, co najlepsze,
to, co najlepsze, to, co najlepsze
fraszki, bajki i słodkie wiersze,
i słodkie wiersze.
Zjemy z kartek kropki i kreski,
kropki i kreski, kropki i kreski
bo czytamy od deski do deski,
od deski do deski, od deski do deski.

Lecz i tak jesteśmy smutni,
bo nikt nie chce nas zatrudnić
w bibliotece lub księgarni
nikt nas nigdy nie przygarnie.
Choć mol silny, zręczny, dobry
pracowitszy niż trzy bobry,
wie, że aby poznać treść
trzeba najpierw książkę zjeść.

My jesteśmy mole książkowe,
mole książkowe, mole książkowe.
zgrabne, ładne, mądre i zdrowe,

mądre i zdrowe.
My zjadamy to, co najlepsze,
to, co najlepsze, to, co najlepsze
fraszki, bajki i słodkie wiersze,
i słodkie wiersze.

Zjemy z kartek kropki i kreski,
kropki i kreski, kropki i kreski
bo czytamy od deski do deski,
od deski do deski, od deski do deski.

11. „Praca moli” – zabawa ruchowa –  dzieci przybierają pozycję na czworaka w szeregu na jednym końcu dywanu. Każde ma przed sobą klocek lub inny mały przedmiot. Ich zadaniem jest przejść na czworaka na drugi koniec dywanu i z powrotem, popychając klocek raz jedną, a raz drugą ręką. W tle leci piosenka „Mole książkowe”. Jeśli grupa jest liczna to możemy podzielić to zadanie na serie lub część dzieci może ustać na drugim końcu dywanu i odebrać klocek od osoby ze strony przeciwnej, kierując się z nim następnie na tamten koniec.

12. „Books are my best friends” – słuchanie i próby śpiewania piosenki – nauczycielka włącza piosenkę i prezentuje odpowiednie ruchy lub/i karty obrazkowe. Dzieci próbują śpiewać piosenkę i naśladować ruchy.

13. „Guess, what it is” – zabawa ruchowo-dydaktyczna – nauczycielka siada z dziećmi w kręgu, pokazuje karty obrazkowe i prosi o ich nazwanie: „sea” – morze”, „ship” – statek, „pool” – basen, „rocket” – rakieta, „farmside” – farma. Następnie dzieci wstają, a chętna osoba losuje jedną kartę, wchodzi do środka i pokazuje ją ruchem. Pozostali naśladują ją i odgadują (najlepiej w języku angielskim), o jakie słówko chodzi. Jeśli mają problem z nazwą angielską, to mówią polską, a następnie powtarzają ją po nauczycielce w języku angielskim. Zabawa trwa do wykorzystania wszystkich poznanych słówek. Jeśli chętnych jest więcej dzieci, to proponujemy, że wrócimy do tej zabawy, np. przed obiadem.

Załączniki:

Karty obrazkowe do zabawy „Smutna książeczka”
Etykiety do zabawy „Rodzaje książek” i „Nasza biblioteczka”
Karty obrazkowe piosenki „Books are my best friends”

Wykorzystane strony:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=Ep2bb4M7llc – piosenka „Mole książkowe”
  2. https://www.youtube.com/watch?v=0SY9kYsSKXM – piosenka „Books are my best friends”

Dodaj komentarz