Przedszkolaki dowiedzą się jak i do czego można wykorzystać niektóre odpady, by świetnie się bawić i stworzyć oryginalne dzieła. Wykorzystują kolorowe nakrętki by poćwiczyć segregowanie, przeliczanie, porównywanie liczebności zbiorów i układanie rytmów, a także stworzą z nich obrazki według własnego pomysłu. Wezmą udział w zabawach ruchowych z gazetami i stworzą z nich czapeczki. Wykonają las w słoiku, a także rozwiną zwinność i sprawność fizyczną wykonując zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
Pomoce dydaktyczne:
kolorowe plastikowe nakrętki, piosenki „Z ekologią bądź na Ty”, kartki/tekturki, klej, pisaki, kredki, pastele, gazety, piosenki „Na starych gazetach”, piosenka „Wyginam śmiało ciało”, ziemia, piasek, grys, kolorowe kamyczki, sadzonki (sukulenty lub drobne kwiaty), mech, słoiki/szklane naczynia, piłeczki, piosenka „How to recycle?”, karty obrazkowe do piosenki.
Opis aktywności:
1. „Masaż na dobry humor” – powitanie z dziećmi –dzieci wraz z nauczycielką siedzą w kole. Nauczycielka wypowiada tekst i wykonuje odpowiednie gesty, które dzieci naśladują:
Żeby było nam wesoło – masujemy swoje czoło.
Raz i dwa, raz i dwa – każdy ładne czoło ma.
Potem oczy, pod oczami i pod nosem, pod wargami.
Język w górę raz i dwa – ładny język każdy ma.
Tu jest głowa, a tu uszy – trzeba swoje uszy ruszyć.
Raz i dwa, raz i dwa – dwoje uszu każdy ma.
Powiedz: mama, tata, lala, i zaśpiewaj: la-la-la-la.
Otwórz buzię, zamknij buzię, pokaż wszystkim oczy duże.
Pogłaszcz główkę ładną swoją i policzki, brodę, czoło.
Poszczyp lekko całą twarz i już dobry humor masz!
2. „Kolorowe nakrętki” – zabawa dydaktyczno-matematyczna – nauczycielka rozsypuje na dywanie różnokolorowe plastikowe nakrętki. Zadaniem dzieci jest pogrupować je według kolorów, a następnie policzyć i ułożyć zbiory od najliczniejszego do tego, w którym jest najmniej nakrętek. Następnie nauczycielka układa rytmy z kolorowych nakrętek np. czerwona, zielona, czerwona, zielona, czerwona, a zadaniem dzieci jest odtwarzanie ich oraz kontynuowanie rozpoczętych rytmów.
3. „Orientuj się!” – zabawa ruchowa – nauczycielka rozrzuca na dywanie różnokolorowe nakrętki. Dzieci poruszają się swobodnie po sali pomiędzy nakrętkami w rytmie piosenki „Z ekologią bądź na Ty”. Na przerwę w muzyce nauczycielka podaje kolor, np. niebieski, a zadaniem przedszkolaków jest jak najszybsze znalezienie nakrętki w tym kolorze. Następnie odkładają nakrętki i dalej poruszają się w rytmie muzyki. Zabawę prowadzimy 6-7-krotnie.
4. „Z kolorowych nakrętek” – wykonanie pracy plastycznej – nauczycielka prezentuje i omawia z dziećmi, jak należy wykonać pracę plastyczną (układamy z kolorowych nakrętek obrazek i przyklejamy nakrętki, możemy domalować różne elementy obrazka). Następnie zaprasza dzieci do stolików na których przygotowane są materiały potrzebne do wykonania pracy. W trakcie, gdy dzieci wykonują zadanie nauczycielka przechodzi między stolikami i pomaga dzieciom, jeśli jest taka potrzeba. Po skończonej pracy, dzieci sprzątają swoje stanowiska pracy, siadają w kole na dywanie i prezentują swoje prace.
5. „Na starych gazetach” – zabawa ruchowa – nauczycielka rozdaje dzieciom gazety. Dzieci wraz z nauczycielką grają na gazetach i wykonują ruchy zgodnie ze słowami piosenki „Na starych gazetach”.
Na starych gazetach pięknie gramy,
Na starych gazetach pięknie gramy,
Na starych gazetach pięknie gramy,
chociaz prasy nie czytamy.
Na starych gazetach pięknie gramy,
Na starych gazetach pięknie gramy,
Na starych gazetach pięknie gramy,
chociaz prasy nie czytamy.
Prasy nie czytamy, bo czasu nie mamy.
Od rana do nocy na gazetach gramy.
Prasy nie czytamy, bo czasu nie mamy.
Od rana do nocy na gazetach gramy.
I się obracamy
I się obracamy
I się obracamy
I się obracamy
Na starych gazetach pięknie gramy,
Na starych gazetach pięknie gramy,
Na starych gazetach,
na starych gazetach,
chociaz prasy nie czytamy.
Na starych gazetach pięknie gramy,
Na starych gazetach pięknie gramy,
Na starych gazetach,
na starych gazetach,
chociaz prasy nie czytamy.
I kucamy.
Zabawę prowadzimy dwukrotnie.
6. „Ze starej gazety” – wykonanie pracy technicznej – nauczycielka demonstruje jak należy wykonać czapkę ze starej gazety. Następnie rozdaje dzieciom gazety i zaprasza je do stolików. Kolejno instruuje dzieci krok po kroku co należy zrobić i czeka, po każdym etapie, aby wszystkie dzieci go wykonały – w razie konieczności pomaga. Tutaj filmik prezentujący jak należy wykonać czapkę z papieru.
7. „Taniec z czapkami” – zabawa ruchowa – dzieci zakładają zrobione przez siebie czapeczki. Następnie nauczycielka rozdaje im kawałki gazet, które dzieci kładą przed sobą na dywanie. Nauczycielka włącza muzykę np. „Wyginam śmiało ciało”, a dzieci tańczą na gazetach. W czasie każdej przerwy w muzyce dzieci składają gazetę na pół i tańczą dalej na coraz to mniejszym arkuszu. Zabawę prowadzimy tak długo, aż nie będzie już możliwości tańca na zbyt małej kartce.
8. „Las w słoiku” – wykonanie lasu w słoiku – nauczycielka informuje dzieci, za chwileczkę wszyscy stworzą swój własny las w słoiku. Kolejno prezentuje i rozkłada na stolikach ziemię, piasek, grys, kolorowe kamyczki, mech, sadzonki (sukulenty lub drobne kwiaty), a następnie rozdaje dzieciom małe słoiki/szklane naczynia i zaprasza je do stolików. Dzieci wsypują do naczyń warstwę grysu, ziemi, piasku, kolorowych kamyczków i kolejną warstwę ziemi, do której wkładają sadzonki. Na koniec układają na wierzchu kolorowe kamyki/mech i delikatnie podlewają roślinki. Nauczycielka czeka na każdym etapie, aby wykonały go wszystkie dzieci. Po skończonej pracy, dzieci sprzątają swoje stanowiska pracy, siadają w kole na dywanie i prezentują swój las w słoiku.
- Wsypujemy do naczynia kolejne warstwy:
- grys,
- ziemię,
- piasek,
- kolorowe kamyczki,
- ziemię.
- Do ziemi wsadzamy sadzonki – ugniatamy, by dobrze osiadły w ziemi.
- Przykrywamy ziemię mchem i/lub kamyczkami.
- Podlewamy.
9. „Gimnastyka ekologa” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych – dzieci wykonują ćwiczenia gimnastyczne zgodnie z poleceniami nauczycielki.
- „Rozgrzewka” – maszerujemy lub truchtamy w miejscu przez ok. 30 sekund.
- „Wiatrak” – wykonujemy wymachy ramion w przód, a potem w tył po ok. 30 sekund.
- „Młyn” – robimy młynek zaciśnięty w pięści dłońmi do przodu, a potem do tyłu po ok. 30 sekund.
- „Wspinamy się na drzewo” – wyciągamy ręce wysoko do góry, stajemy na palcach i próbujemy dosięgnąć jak najwyżej. Ćwiczenie powtarzamy 5 razy.
- „Kładka na rzece” – stajemy w rozkroku, robimy skłon kładąc dłonie na podłodze i przesuwamy je do przodu jak najdalej, a następnie powracamy do pozycji wyjściowej. Ćwiczenie powtarzamy 5 razy.
- „Z ręki do ręki” – nauczycielka rozdaje dzieciom po jednej kolorowej piłeczce. Dzieci przekładają piłeczki z ręki do ręki za plecami oraz przed sobą pierw w lewą, potem w prawą stronę.
- „Zbieramy odpady” – chodzimy po sali robiąc skłony i udając, że podnosimy śmieci z podłogi.
- „Wyrzucamy śmieci” – stajemy w niedużym rozkroku i wykonujemy skręty tułowia (biodra i nogi stoją nieruchomo) udając, że wyrzucamy śmieci do kosza, który znajduje się za nami raz z lewej strony, raz z prawej. Ćwiczenie powtarzamy po 10 razy na każdą stronę.
- „Relaksacja” – siadamy na piętach, wyciągamy ręce do góry, a następnie kładziemy je przed sobą próbując dosięgnąć jak najdalej. Opuszczamy głowę do podłogi. Wytrzymujemy w tej pozycji kilka sekund. Powtarzamy 3 razy.
10. „How to recycle?” – słuchanie i próby śpiewania piosenki – nauczycielka włącza piosenkę, jeśli ma możliwość to z teledyskiem, jeśli nie, to pokazuje odpowiednie karty obrazkowe. Dzieci słuchają i próbują śpiewać piosenkę.
11. „Recycling group” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka rozdaje dzieciom karty obrazkowe z piosenki. Dzieci poruszają się po sali w rytmie piosenki „How to recycle?”. Na przerwę w muzyce mają za zadanie dobrać się w grupy zgodnie z rodzajem odpadów i kolorem kosza do którego należy je wrzucić. Za każdym razem sprawdzamy poprawność wykonania zadania przez dzieci. Potem dzieci wymieniają się kartami – nie można wymienić się z osobą z grupy. Zabawę prowadzimy przez czas trwania piosenki.
12. „Zabawy z recyclingu” – pogadanka – nauczycielka pyta dzieci w co i przy użyciu jakich odpadów dzisiaj się bawiły i co stworzyły (segregowanie i przeliczanie kolorowych nakrętek, obrazek z plastikowych nakrętek; taniec z gazetą, czapkę ze starej gazety i las ze szklanego słoika). Prosi dzieci o przypomnienie, jak możemy pomóc planecie, by była piękna, czysta, zdrowa i zielono-niebieska? (np. segregować odpady, recyklingować odpady, korzystać z papierowych toreb wielokrotnego użytku, nie marnować jedzenia, oszczędzać wodę i prąd, sadzić drzewa). Następnie na zakończenie zajęć wszyscy wspólnie recytują poznany wczoraj wiersz: „Życzenia dla Ziemi”.
Załączniki:
Karty obrazkowe do piosenki „How to recycle?”
Wykorzystane strony:
- https://www.youtube.com/watch?v=GyuLfEIPKpk&ab – piosenka „Z ekologią bądź na Ty”
- https://ekodziecko.com/kolorowa-ukladanka-z-nakretek – pomysł na pracę plastyczną „Z kolorowych nakrętek”
- https://www.youtube.com/watch?v=FHp0B-YcpNQ&ab – filmik prezentujący taniec do zabawy „Na starych gazetach”
- https://www.youtube.com/watch?v=K1ql6Monmpk&ab – filmik prezentujący wykonanie papierowej czapki do zabawy „Ze starej gazety”
- https://www.youtube.com/watch?v=T06iKPjh6VA&ab – piosenka „Wyginam śmiało ciało” do zabawy „Taniec z czapkami”
- http://www.akademiamc.pl/galeria/wydarzenia/2264-las_w_sloiku_grupa_pszczolki_i_zajaczki.html – pomysł na „Las w słoiku”
- https://www.youtube.com/watch?v=Q53kNmxTgPw&ab – piosenka „How to recycle?”