Cztery żywioły – Dzieci Starsze – Powietrze

Przedszkolaki wykonując doświadczenia: „Suchy papierek”, „Powietrze w koszu”, „Zatykamy nos” i „Siła wiatru” poznają bliżej żywioł powietrza. Wezmą udział w zabawach oddechowych, gimnastyce buzi i języka przy opowiadaniu „Powietrzna wędrówka”, a także nauczą się drugiej zwrotki piosenki „Cztery żywioły”.

Pomoce dydaktyczne:

wiatraczek, plastikowe kubeczki, kolorowe kartki, dwa pojemniki tej samej wielkości, puste plastikowe butelki, miska z wodą, piórko, liść, pasek bibuły, nadmuchany balon, kartkę papieru, chustkę, samochodzik, drewniany klocek, wentylator/suszarka, chusta animacyjna, słomki do napojów, przeźroczyste kubki plastikowe z wodą, piosenka „O wietrze”, wiersz „Baloniki”, piosenka „Cztery żywioły”, szarfy/paski bibuły w czterech kolorach: niebieski, czerwony, zielony, biały, wiersz „The Elements”, karty obrazkowe do wiersza, tamburyno.

Opis aktywności:

1. „Wiatraczek przyjaźni” – powitanie z dziećmi – dzieci wraz z nauczycielką siedzą w kole. Nauczycielka dmucha na wiatraczek, wprawiając go w ruch i wypowiada zdanie: „Wiatraczek przyjaźni, który puszczam w krąg, niech powróci do mych rąk” i przekazuje go osobie po prawej lub lewej stronie. Dziecko dmucha na wiatraczek i przekazuje go następnej osobie. Kiedy wiatraczek wróci do nauczycielki mówi ona: „Wiatraczek krąg zatoczył i do mych rąk ponownie wskoczył”.

2. „Jakie jest powietrze?” – wykonanie doświadczeń – nauczycielka pyta dzieci, jak myślą, po takim powitaniu, o jakim żywiole będziemy dzisiaj rozmawiać? Następnie pyta dzieci, jaki kolor, kształt, zapach ma powietrze? Kolejno mówi, że chociaż powietrza nie widać, ono istnieje wszędzie wokół nas – widzieliśmy przecież wczoraj uciekające ze słoika powietrze, gdy zanurzyliśmy go w wodzie. Dodatkowo możemy się o tym przekonać wykonując doświadczenia.

  • “Suchy papierek” – nauczycielka kładzie na dywanie miskę z wodą i rozdaje dzieciom kolorowe kartki i plastikowe kubeczki. Dzieci wymieniają nazwy kolorów, a następnie ugniatają swoje kartki w niewielkie kulki i wkładają je do środka plastikowego kubka. Następnie podchodzą do miski z wodą, przykładają wylot kubka pionowo do lustra wody i energicznie zanurzają kubek w wodzie. Liczą do 10, wyciągają szybko kubek z wody i obserwują co się wydarzyło. Nauczycielka pyta dzieci czy papierek jest suchy czy mokry i jak myślą dlaczego tak się stało? Na zakończenie nauczycielka informuje/podsumowuje, że papierowa kulka jest sucha, ponieważ powietrze wypełniło część kubka w wyniku czego uniemożliwiło dotarcie wody do kuleczki z papieru.
  • “Powietrze w koszu” – nauczycielka kładzie na dywanie dwa pojemniki tej samej wielkości i puste, plastikowe butelki. Prosi dzieci, by umieściły jak najwięcej butelek w pierwszym pojemniku. Kolejno prosi, by zastanowiły się, co można zrobić, by w pojemniku zmieściło się ich więcej. Jeśli, dzieci tego nie wymyślą, nauczycielka informuje, że możemy zgnieść butelki. Następie każde dziecko otrzymuje po jednej butelce, zgniata ją i umieszcza w drugim pojemniku. Dzieci zgniatają butelki, aż cały pojemnik będzie nimi wypełniony. Potem wyjmują i układają butelki z pierwszego i drugiego pojemnika, przeliczają je i porównują gdzie i o ile więcej butelek się zmieściło. Na zakończenie nauczycielka informuje/podsumowuje, że w pustych butelkach znajduje się powietrze i gdy są one zakręcone, nie można ich zgnieść i zajmują bardzo dużo miejsca. Dlatego tak ważne jest, by wyrzucać do kosza zgniecione butelki, bo dzięki temu mieści się ich tam o wiele więcej.
  • „Zatykamy nos” – nauczycielka prosi dzieci by nabrały dużo powietrza, zamknęły buzię i zatkały nos. Po chwili pyta czy dobrze się czuły w takiej sytuacji? Czy czegoś im brakowało? Podsumowuje/informuje, że człowiek do życia potrzebuje powietrza, oddychając wdychamy go, więc powietrze musi znajdować się wokół nas. Gdyby go nie było, nie moglibyśmy oddychać.

3. „Zabawa z powietrzem” – zabawa ruchowo-naśladowcza – dzieci stoją w rozsypce na dywanie i wykonują zadania zgodnie z poleceniami nauczycielki:

  • złapcie powietrze w dłonie, a następnie podrzućcie je w górę,
  • odepchnijcie powietrze od siebie bardzo daleko,
  • usiądźcie na powietrzu,
  • zamieszajcie powietrze i rzućcie je w stronę koleżanki lub kolegi,
  • nabierzcie jak najwięcej powietrza w usta i zatrzymajcie je przez 5 sekund,
  • wyrzeźbijcie jakąś figurę z powietrza.

4. „Siła wiatru” – wykonanie doświadczenia – nauczycielka kładzie na dywanie: piórko, liść, pasek bibuły, nadmuchany balon, kartkę papieru, chustkę, samochodzik, drewniany klocek itp. Pyta dzieci, jak myślą, które z tych przedmiotów uda im się przesunąć dmuchając na nie? Po przedstawieniu hipotez, dzieci przystępują do dmuchania na poszczególne przedmioty i potwierdzają lub obalają hipotezy. Kolejno nauczycielka próbuje wprawić w ruch te same przedmioty, ale przy użyciu wentylatora/suszarki. Następnie nauczycielka pyta dzieci, jak myślą, dlaczego teraz udało się przesunąć przedmioty, których dzieci nie przesunęły dmuchając na nie? Na zakończenie nauczycielka informuje/podsumowuje, że im silniejszy podmuch powietrza, tym łatwiej przedmioty się przemieszczają. Dlatego właśnie bardzo silny wiatr powoduje ogromne szkody – przesuwa samochody, łamie drzewa, a nawet zrywa dachy.

5. „Silny wiatr – wiaterek” – zabawa ruchowa – dzieci wraz z nauczycielką poruszają się po obwodzie koła falując chustą animacyjną zgodnie z hasłami wypowiadanymi przez nauczycielkę:

  • wiaterek – delikatnie poruszają chustą,
  • silny wiatr – mocno poruszają chustą,
  • huragan – bardzo mocno poruszają chustą.

Zabawę prowadzimy 6-8-krotnie wypowiadając hasła w różnych odstępach czasowych.

6. „Kto pierwszy?” – zabawa oddechowa – dzieci dobierają się w pary wedle uznania. Nauczycielka rozdaje każdej parze po dwie słomki do napojów i kulkę z papieru (wykorzystaną w doświadczeniu „Suchy papierek”). Dzieci siadają na dywanie/przy stolikach naprzeciwko siebie i dmuchają na kulki, przesuwając je do siedzącego naprzeciwko partnera. W parach zwycięża to dziecko, któremu szybciej udało się zdmuchnąć kulkę do przeciwnika. Zabawę prowadzimy ok. 2-3-minuty.

7. „Bąbelki w wodzie” – zabawa oddechowo-ruchowa – każde dziecko dostaje rurkę i kubek (najlepiej przezroczysty plastikowy), w którym jest trochę wody. Dzieci poruszają się po sali w rytmie piosenki „O wietrze”, uważając, by woda się nie rozlała. Na przerwę w muzyce, dzieci nabierają powietrze przez nos i dmuchają przez rurkę zanurzoną w wodzie zgodnie z instrukcją nauczycielki: wydechy mocne i krótkie/wydechy delikatne i długie/wydechy mocne i długie. Dzieci obserwują, co się dzieje z wodą – wdmuchiwane powietrze tworzy bąbelki w wodzie. Zabawę prowadzimy przez czas trwania piosenki.

8. „Powietrzna wędrówka” – słuchanie opowiadanie logopedycznego E. Kaczanowska – dzieci wykonują ćwiczenia logopedyczne pokazywane przez nauczycielkę, ilustrujące treść opowiadania.

Powietrzna wędrówka

Powietrze wędrowało po niebie, wywołując swoją wędrówką przyjemne podmuchy wiaterku. (bierzemy głębokie, powolne wdechy nosem i robimy powolne długie wydechy ustami)
Wędrując, witało się z każdą napotkaną chmurką. (wypychamy językiem policzki i wargi
w różnych miejscach)
Wśród chmur zobaczyło latawiec. (wysuwamy język i przesuwamy nim z jednego kącika ust do drugiego)
Potem pojawił się balonik. (nadymamy policzki)
Balonik robił się coraz mniejszy i mniejszy,
bo odlatywał coraz dalej i dalej…
(powoli wypuszczamy powietrze z nadętych policzków)
Podmuchy wiatru przebudziły wiatrak. (wysuwamy język i kręcimy kółka)
A powietrze wędrowało dalej – to w dół, to w górę… (oblizujemy dolną i górną wargę)
Nadymało żagiel łódki raz z jednej, raz z drugiej strony. (naprzemiennie nadymamy jeden i drugi policzek)
Łódka zaczęła się bujać na falach, (przesuwamy żuchwę w lewo i w prawo)
a wiatr zaczął gonić fale. („falujemy” wysuniętym językiem)

9. „Baloniki” – zabawa ruchowa na podstawie wiersza E. Kaczanowska – dzieci dobierają się w grupy cztero-pięcioosobowe. Chwytają się za ręce tworząc koło i poruszają się w prawą/lewą stronę podskakując na słowa: „powiał wietrzyk” i rozrywając koło na słowa: „balonik uciekł nam„.

Wokół nas powietrze mamy,
więc balonik nadmuchamy.
Nasz balonik tańczy wkoło,
wciąż uśmiecha się wesoło.
Powiał wietrzyk w górze tam
i balonik uciekł nam!

Zabawę prowadzimy 4-5-krotnie. Dzieci moga próbować włączać się do wspólnej recytacji i za każdym razem tworzyć nowe grupy.

10. „Cztery żywioły” – nauka piosenki – nauka drugiej zwrotki piosenki „Cztery żywioły”.

11. „Cztery żywioły” – zabawa ruchowa – nauczycielka rozdaje dzieciom szarfy/paski bibuły w czterech kolorach: niebieski, czerwony, zielony, biały przypominając, który kolor reprezentuje jaki żywioł. Następnie włącza piosenkę „Cztery żywioły”. Dzieci mają za zadanie tańczyć do piosenki tylko w tych momentach, kiedy jest mowa o żywiole, który reprezentuje kolor ich szarfy/paska bibuły. Pozostałe dzieci kołyszą się w miejscu śpiewając piosenkę. Zabawę prowadzimy przez czas trwania piosenki.

12. „The Elements” – wspólne czytanie wiersza K. Gawlik – nauczycielka czyta wiersz w odpowiednich momentach wskazując karty obrazkowe, które dzieci nazywają.

The Elements

(Earth) hard as a rock (pokazujemy kartę obrazkową przedstawiającą żywioł ziemi)
and (air) everywhere, (pokazujemy kartę obrazkową przedstawiającą żywioł powietrza)
(water) which flows (pokazujemy kartę obrazkową przedstawiającą żywioł wody)
and (fire) which burns, (pokazujemy kartę obrazkową przedstawiającą żywioł ognia)
now you know all the four elemments.
(Water) is wet – wet, wet, wet. (pokazujemy kartę obrazkową przedstawiającą żywioł wody)
(Fire) is hot – hot, hot, hot. (pokazujemy kartę obrazkową przedstawiającą żywioł ognia)
(Air) is light – light, light, light. (pokazujemy kartę obrazkową przedstawiającą żywioł powietrza)
And the (earth)…is shaking. (pokazujemy kartę obrazkową przedstawiającą żywioł ziemi)
Watch out! Aaa aa!

13. „Water is wet” – zabawa dydaktyczna – dzieci poruszają się po sali w rytmie wygrywanym przez nauczycielkę na tamburynie. Na przerwę w grze nauczycielka wypowiada zwrot: „Water is…/Fire is…/Air is…/Earth is…”, a dzieci kończą go według wiersza: „wet/hot/light” lub poruszają się drżąc jakby trzęsła się ziemia. Zabawę prowadzimy dwukrotnie wypowiadając każdy zwrot.

Załączniki:

Karty obrazkowe do wiersza „The Elements”

Wykorzystane strony:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=fEoXsmC8T4g&ab – piosenka „O wietrze” do zabawy „Bąbelki w wodzie”
  2. https://www.youtube.com/watch?v=nC2eTwD0MTA&ab – piosenka „Cztery żywioły”
  3. https://www.youtube.com/watch?v=vD6gYs7DSg8&ab – piosenka „Earth Air Fire Water”

Dodaj komentarz