W teatrze – Dzieci Starsze – Teatr żywego aktora

Przedszkolaki obejrzą film „Jak powstaje spektakl”, który będzie doskonałym wprowadzeniem do rozmów i zabaw teatralnych. Dzieci wcielą się w role aktorów przygotowujących się do przedstawienia: poćwiczą dykcję, mimikę, pamięć i skupienie uwagi. Zaprezentują także samodzielnie wymyślone i przygotowane przedstawienia teatralne.

Pomoce dydaktyczne:

film: „Jak powstaje spektakl?”, piłeczki, kostka emocji, piosenka „Magiczne miejsce”, karty obrazkowe przedstawiające aktorów na scenie, tamburyn, utwór „Jezioro Łabędzie” P. Czajkowskiego, piosenka „Finger Family Animals”, pacynki na paluszki do piosenki.

Opis aktywności:

1. „Witam wszystkich Was” – powitanie z dziećmi – dzieci wraz z nauczycielką stoją w kole i mówiąc wykonują kolejne czynności:

Witam wszystkich Was (machamy do wszystkich)
w ten radosny czas (szeroko uśmiechamy się)
jedną ręką pomachamy,
(machamy jedną ręką)
jednym oczkiem pomrugamy (puszczamy oczko)
teraz sobie podskoczymy
(wysoko podskakujemy)
i cichutko już siedzimy. (siadamy na dywanie)

2. „Jak powstaje spektakl?” – oglądanie filmu połączone z pogadanką – nauczycielka odtwarza dzieciom film: „Jak powstaje spektakl”. Następnie rozmawia z dziećmi na temat treści filmu i doświadczeń dzieci:

  • Kto wybiera aktorów i jest odpowiedzialny za całokształt sztuki teatralnej? (reżyser)
  • Kto projektuje stroje? (kostiumograf)
  • Gdzie szyje się stroje? (w pracowni krawieckiej)
  • Gdzie powstają nakrycia głowy? (w pracowni perukarskiej)
  • Gdzie tworzy się buty? (w pracowni szewskiej)
  • Co się robi w garderobie? (aktorzy przymierzają kostiumy)
  • Kto tworzy projekty dekoracji? (scenograf)
  • Jak nazywają się osoby występujące na scenie? (aktorzy)
  • Kto wymyśla o czym będzie przedstawienie teatralne? (scenarzysta)
  • Jak myślicie czy aktorzy potrzebują duża czasu na nauczenie się roli? (nauczycielka mówi dzieciom, że aktorzy muszą dużo ćwiczyć, by nauczyć się roli i przygotować do występu. Oprócz dobrej pamięci i dykcji (poprawnej wymowy) muszą potrafić pokazać emocje i wcielić się w różne role. Następnie informuje dzieci, że my dziś zamienimy się w aktorów i weźmiemy udział w ćwiczeniach przygotowujących do pracy aktora).

3. „Przygotowania aktorów do występu” – zabawa logorytmiczna – dzieci siedzą w kole, nauczycielka turla do każdego dziecka piłeczkę. Kiedy wszystkie dzieci mają już piłeczki wykonują następujące zadania: kołyszą się na boki i śpiewają: a – a – a – a, trzymając piłkę przed sobą; kręcą się dookoła własnej osi i śpiewają: o – o – o – o; podrzucają piłkę do góry i śpiewają: opa – opa – opa – opa. Zabawę prowadzimy 6-krotnie, dwa razy wykonując każde zadanie.

4. „Łamańce językowe” – powtarzanie łamańców językowych – nauczycielka informuje dzieci, że aktorzy muszą czasami wypowiedzieć bardzo trudne zdania, więc teraz poćwiczymy wypowiadanie łamańców językowych. Nauczycielka powoli wypowiada łamańce językowe, dzieci próbują je powtarzać:

  • Żółta żaba szybko skacze, bo jak skakać ma inaczej?
  • Zagadki Agatki to gradki dla tatki.
  • Żółta żaba żarła żur.
  • Pchła pchłę pchła do wody.
  • Król królowi tarantulę włożył czule pod koszulę!
  • Jeż Jerzy śpi pod liśćmi jak należy.
  • Jerzy nie wierzy, że na wieży jest sto jeży.
  • Stół z powyłamywanymi nogami.
  • Chrząszcz brzmi w trzcinie w Szczebrzeszynie.
  • Szedł Sasza suchą szosą.
  • Wróbelek Walerek miał mały werbelek.
  • Król Karol kupił królowej Karolinie korale koloru koralowego.
  • Czarna krowa w kropki bordo żuła trawę, kręcąc mordą.
  • Cesarz często czesał cesarzową.
  • Nie pieprz wieprza pieprzem, Pietrze, bo bez pieprzu wieprz jest lepszy.

5. „Kostka emocji” – zabawa ruchowo-teatralna – nauczycielka mówi dzieciom, że za chwileczkę poćwiczą pokazywanie emocji. Dzieci poruszają się po sali w rytmie piosenki: „Magiczne miejsce”. Na przerwę w muzyce dzieci ustawiają się w kole i jedno z nich rzuca kostką emocji. Zadaniem dzieci jest pokazanie takiej emocji jaka wypadła na kostce. Po chwili nauczycielka ponownie włącza muzykę i dzieci ponownie poruszają się po całej sali. Zabawę prowadzimy 5-6-krotnie. Jeżeli każde dziecko będzie chciało mieć możliwość rzucenia kostką, informujemy dzieci, że pobawimy się jeszcze później np. po obiedzie/po podwieczorku.

6. „Lustra” – zabawa ruchowo-naśladowcza – dzieci dobierają się w  pary wedle uznania. Jedno jest „aktorem”, który przygotowuje się do występu, a  drugie jego odbiciem w  lustrze i  ma za zadanie wykonywać dokładnie takie same ruchy. Po upływie ok. 15,-2 minut na sygnał nauczycielki następuje zamiana ról. Zabawę możemy przeprowadzić czterokrotnie, tak, aby każde dziecko pełni każdą rolę dwa razy.

7. „Magiczne miejsce” – nauka piosenki – nauczycielka informuje dzieci, że aktorzy muszą zapamiętywać czasami bardzo długie role. Dzieci dzisiaj nauczą się drugiej zwrotki piosenki „Magiczne miejsce”. Gdy dzieci powtarzają już dość płynnie tekst, następnie wypowiadamy go cicho, głośno, jakbyśmy ziewali, bardzo szybko itp.

8. „Magiczne miejsce” – improwizacja ruchowa do piosenki – dzieci śpiewają i poruszają się po sali w rytmie piosenki „Magiczne miejsce”.

9. „Ilu aktorów jest na scenie?” – zabawa dydaktyczno-matematyczna – nauczycielka mówi dzieciom, że aktorzy występujący na scenie muszą być bardzo skupieni na swojej roli i nic nie może ich rozpraszać. Teraz dzieci poćwiczą skupienie uwagi. Nauczycielka pokazuje karty obrazkowe przedstawiające aktorów na scenie (tylko przez kilka sekund) i wypowiada przy tym jakieś słowa, śpiewa piosenkę – rozprasza dzieci. Zadaniem dzieci jest policzyć, ilu aktorów jest na scenie i pokazać odpowiednią liczbę na palach.

10. „Cisza na sali” – zabawa ruchowo-wyciszająca – dzieci spacerują po sali w rytmie dowolnego utworu klasycznego np. „Jezioro łabędzie” P. Czajkowskiego, udając, że szukają swojego miejsca. Gdy muzyka ucichnie odwracają się w  stronę nauczyciela i przez chwilę udają, że siedzą na wyimaginowanych fotelach na widowni. Gdy ponownie usłyszą muzykę, ponownie spacerują po sali. Zabawę prowadzimy 4-5-krotnie.

11. „Finger Family Animals” – słuchanie i próby śpiewania piosenki – dzieci wraz z nauczycielką zakładają na palce pacynki i w trakcie piosenki wykonują ruchy odpowiednimi palcami.

12. „Move like a…” – zabawa dydaktyczno-ruchowa – każde dziecko zostawia sobie tylko jedną pacynkę na paluszku. Nauczycielka wymawia zdanie: „Move like a monkey/elephant/bear/lion/tiger„, a dzieci, które mają pacynkę z tym właśnie zwierzęciem wstają i zaczynają naśladować sposób poruszania się tego zwierzątka – można wydawać odgłosy. Zabawę prowadzimy 10-krotnie, tak, aby każde zwierzątko pojawiło się dwa razy.

13. „Teatr żywego aktora” – przygotowania do występu – nauczycielka informuje dzieci, że po wszystkich ćwiczeniach są już gotowi do występu. Ale teraz muszą wcielić się w role scenarzystów, reżyserów i scenografów. Dzieci mogą dobrać się w grupy według własnego pomysłu bądź może podzielić je nauczycielka. Następnie w grupach zastanawiają się jakie przedstawienie chcieliby zaprezentować, co będzie im potrzebne – jakie kostiumy, dekoracje, rekwizyty i przygotowują sztukę teatralną wykorzystując dostępne w sali przedmioty oraz przygotowując odpowiednie rzeczy z dostępnych materiałów np. bibuły, papieru kolorowego, materiałów, kolorowych chusteczek itp. Dzieci mogą prezentować swoje przedstawienia np. po obiedzie bądź podwieczorku – tak, aby wszystkie grupy zdążyły przygotować potrzebne rekwizyty, kostiumy, dekorację.

Załączniki:

Kostka emocji do zabawy: „Kostka emocji”
Karty obrazkowe do zabaw:”Ile aktorów jest na scenie?” i „Tworzymy kółeczka”
Pacynki na paluszki do piosenki: „Finger Family Animals”

Wykorzystane strony:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=TkBHN9TYP-0 – film edukacyjny „Jak powstaje spektakl?”
  2. https://www.youtube.com/watch?v=JitEZdvs0aQ – piosenka „Magiczne miejsce”
  3. https://www.youtube.com/watch?v=C7Yi0CdtTc4 – utwór „Jezioro Łabędzie” P. Czajkowskiego
  4. https://www.youtube.com/watch?v=Xpup3XqVbY0 – piosenka „Finger Family Animals”

Dodaj komentarz