W świecie wynalazków – Dzieci Starsze – Cyk, cyk, cyk…zegary

Przedszkolaki zapoznają się z historią zegara oraz różnymi jego rodzajami. Poćwiczą odczytywanie pełnych godzin oraz ustawianie ich na tarczy. Rozwiążą zagadki słuchowe dotyczące zegarów, a także wykonają pracę plastyczną „Mój zegar”.

Pomoce dydaktyczne:

karty obrazkowe przedstawiające zegary, szablony tarczy zegara i wskazówek, kartoniki z liczbami, piosenka „Piosenka o zegarze”, papierowe talerzyki, kartoniki z godzinami, wskazówki, pinezki, papier kolorowy, kredki, pisaki, klej, piosenka „Zegar bije”, odgłosy zegarów, piosenka „What time is it?”.

Opis aktywności:

1. „Przywitajmy się wesoło” – powitanie dzieci piosenką – dzieci wraz z nauczycielką stojąc w kole śpiewają i wykonują kolejne czynności:

Przywitamy się wesoło, zaklaszczemy raz, dwa, trzy, (trzy razy klaszczemy w dłonie)
Przywitamy się wesoło, zaklaszczemy ja i ty (klaszczemy w dłonie)
Przywitamy się wesoło, już tupiemy raz, dwa, trzy, (trzy razy tupiemy)
Przywitamy się wesoło już tupiemy ja i ty.
(tupiemy)
Hop, hop dzień dobry witam wszystkich was
(dwa razu podskakujemy, robimy ukłon na prawo i lewo)
Cwałujemy jak koniki już muzyka woła nas.
(poruszamy się krokiem odstawno-dostawnym)

2. “W krainie zegarów” – wprowadzenie do tematu dnia – nauczycielka rozkłada na dywanie karty obrazkowe przedstawiające różne zegary, tak, by dzieci nie widziały co się nie nich znajduje. Następnie zaprasza do siebie kolejne dzieci i prosi je, by wybierały, odsłaniały i opisywały co się znajduje na obrazkach. Po odsłonięciu wszystkich kart, pyta dzieci jak myślą, o jakim ważnym wynalazku będziemy dzisiaj rozmawiać? Do czego on służy i czy jest nam potrzebny? Potem przedstawia krótką historię powstawania zegarów: pierwszym zegarem był gnomon czyli długi kij. Długość jego cienia podawała jaki jest czas. Kolejnym zegarem był zegar słoneczny. Odczytywano godzinę, którą wskazywał cień padający za podziałką. Następnie powstawał zegar wodny, który był zbudowany z pojemnika z otworem, przez który wypływała woda. W środku znajdowała się podziałka, która wskazywała godzinę. Potem powstała klepsydra, w której przesypywał się piach. Następnie wymyślono zegary z tarczą i wskazówkami, a kolejno elektroniczne.

3. “Zamieniamy się w zegary” – zabawa ruchowa z elementami ortofonicznymi – dzieci chodzą po sali naśladując ciężkie zegary – podnoszą wysoko kolana i tupią głośno o podłogę wymawiając “bim, bam, bom”, następnie naśladują małe zegarki – poruszają się szybko, stawiając małe, delikatne kroki wymawiając “cyk, cyk, cyk”. Zabawę prowadzimy 4-5-krotnie.

4. “Jak zbudowany jest zegar?”  – zabawa dydaktyczna – nauczycielka rozdaje dzieciom tarcze zegara z dwiema wskazówkami. Następnie zadając pytania omawia z dziećmi budowę zegara:

  • Co znajduje się na tarczy zegara?
  • Ile liczb jest zapisanych na tarczy?
  • Co oznaczają liczby na tarczy zegara?
  • Co wskazuje długa wskazówka?
  • Co wskazuje krótka wskazówka?

Następnie wszyscy wspólnie po kolei odczytują wszystkie liczby od 1 do 12, kolejno nauczycielka prosi wybrane dzieci o wskazanie wybranych liczb na tarczy.

5. „6 czy 9?” – zabawa ruchowa – nauczycielka rozkłada kartoniki z liczbami w różnych miejscach na dywanie. Dzieci poruszają się po sali w rytmie piosenki „Piosenka o zegarze”. Na przerwę w muzyce mają za zadanie ustawić się przy kartoniku z liczbą, którą wypowie nauczycielka. Zabawę prowadzimy powtarzając wszystkie liczby od 1 do 12.

6. “Która godzina?” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka omawia z dziećmi sposób odczytywania pełnej godziny na zegarze np. długą wskazówkę oznaczającą minuty ustawiamy na 12, która oznacza 0 minut, a krótką wskazówkę oznaczającą godziny na 5. Dzieci również ustawiają odpowiednio wskazówki na swoich zegarach, zgodnie z godziną wskazaną przez nauczycielkę, np. „Ustawcie godzinę 5″. Zabawę prowadzimy ustawiając w ten sposób kilka różnych godzin.

7. “Wskazówki” – zabawa ruchowo-matematyczna – nauczycielka układa na dywanie kartoniki z 12 liczbami, tak jak wyglądałyby na tarczy zegara. Dzieci za pomocą swoich ciał układają godzinę. Jedno dziecko jest wskazówką pokazującą godziny, a kolejne jest wskazówką pokazującą minuty – próbujemy dobrać dzieci różnego wzrostu. Zabawę prowadzimy do momentu, aż wszystkie chętne dzieci będą mogły wziąć w niej udział.

8. “Mój zegar” – wykonanie pracy plastyczno-technicznej – nauczycielka pokazuje i omawia z dziećmi jak należy wykonać zegar. Kolejno zaprasza dzieci do stolików na których przygotowane są materiały potrzebne do wykonania pracy plastycznej. Po skończonej pracy dzieci sprzątają swoje stanowiska pracy, siadają w kole na dywanie i prezentują swoje zegary.

  1. Układamy w odpowiedniej kolejności kartonik z liczbami na talerzyku papierowym – nie przyklejamy ich, dopóki nauczycielka nie sprawdzi poprawności ułożenia kartoników.
  2. Przyklejamy kartoniki na tarczy zegara.
  3. Ozdabiamy tarczę zegara według własnego pomysłu.
  4. Przymocowujemy wskazówki za pomocą pinezki.

9. „Zegar bije” – zabawa ruchowa z piosenką – dzieci wraz z nauczycielką wykonują czynności zgodnie ze słowami piosenki:

Zegar bije bim bam (poruszamy biodrami i machamy rączkami w lewo i w prawo)
Zegar bije bim bam
Zegar bije bim bam
ja na zegarze już trochę się znam (wskazujemy dłońmi na siebie)
Zegar bije bim bam (poruszamy biodrami i machamy rączkami w lewo i w prawo)
Zegar bije bim bam
Zegar bije bim bam
ja na zegarze już trochę się znam (wskazujemy dłońmi na siebie)
Dwunasta, szósta, (podnosimy obie ręce do góry, opuszczamy prawą rękę)
dwunasta, szósta, (podnosimy prawą rękę do góry, opuszczamy prawą rękę)
dziewiąta (podnosimy prawą rękę do boku)
trzecia (opuszczamy lewą ręka w bok, a prawą podnosimy do góry)
jak  ten czas szybko leci dziś (obracamy się wokół własnej osi)
Dwunasta, szósta, (podnosimy obie ręce do góry, opuszczamy prawą rękę)
dwunasta, szósta, (podnosimy prawą rękę do góry, opuszczamy prawą rękę)
dziewiąta (podnosimy prawą rękę do boku)
trzecia (opuszczamy lewą ręka w bok, a prawą podnosimy do góry)
jak  ten czas szybko leci dziś (obracamy się wokół własnej osi)

Zegar tika tik, tik tak (poruszamy biodrami i klaszczemy na słowa: „tik, tik, tak”)
Zegar tika tik, tik tak
Zegar tika tik, tik tak
życie tak pędzi, że wciąż czasu brak (biegniemy w miejscu)
Zegar tika tik, tik tak (poruszamy biodrami i klaszczemy na słowa: „tik, tik, tak”)
Zegar tika tik, tik tak
Zegar tika tik, tik tak
życie tak pędzi, że wciąż czasu brak (biegniemy w miejscu)

Dwunasta, szósta, (podnosimy obie ręce do góry, opuszczamy prawą rękę)
dwunasta, szósta, (podnosimy prawą rękę do góry, opuszczamy prawą rękę)
dziewiąta (podnosimy prawą rękę do boku)
trzecia (opuszczamy lewą ręka w bok, a prawą podnosimy do góry)
jak ten czas szybko leci dziś (obracamy się wokół własnej osi)
Dwunasta, szósta, (podnosimy obie ręce do góry, opuszczamy prawą rękę)
znów dwunasta, szósta, (podnosimy prawą rękę do góry, opuszczamy prawą rękę)
dziewiąta (podnosimy prawą rękę do boku)
trzecia (opuszczamy lewą ręka w bok, a prawą podnosimy do góry)
jak ten czas szybko leci dziś (obracamy się wokół własnej osi)

Dwunasta, szósta, (podnosimy obie ręce do góry, opuszczamy prawą rękę)
dwunasta, szósta, (podnosimy prawą rękę do góry, opuszczamy prawą rękę)
dziewiąta (podnosimy prawą rękę do boku)
trzecia (opuszczamy lewą ręka w bok, a prawą podnosimy do góry)
jak ten czas szybko leci dziś (obracamy się wokół własnej osi)
Dwunasta, szósta, (podnosimy obie ręce do góry, opuszczamy prawą rękę)
znów dwunasta, szósta, (podnosimy prawą rękę do góry, opuszczamy prawą rękę)
dziewiąta (podnosimy prawą rękę do boku)
trzecia (opuszczamy lewą ręka w bok, a prawą podnosimy do góry)
jak ten czas szybko leci dziś (obracamy się wokół własnej osi)

10. “Odgłosy zegarów” – zabawa słuchowa -nauczycielka odtwarza odgłosy różnych zegarów, a dzieci próbują odgadnąć jaki to rodzaj zegara.

 11. „Zegar bije” – zabawa ruchowa z piosenką – dzieci wraz z nauczycielką wykonują czynności zgodnie ze słowami piosenki.

12. “What time is it?” – osłuchanie z piosenką – nauczycielka włącza piosenkę z teledyskiem, dzieci uważnie słuchają i oglądają.

13. “What time is it?” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka pyta dzieci, czy wiedzą co oznacza zwrot “What time is it?” i następnie go wyjaśnia: „Która godzina?”. Kolejno prosi dzieci o powtórzenie zwrotu. Następnie dzieci przekazują sobie zegar z ruchowymi wskazówkami, ustawiają daną godzinę i zadają nauczycielce pytanie “What time is it?”, a nauczycielka odpowiada np.: „It’s six o’clock”. Zabawę prowadzimy do momentu, aż wszystkie chętne dzieci zadadzą pytanie nauczycielce.

Załączniki:

Karty obrazkowe do zabawy „W krainie zegarów”
Szablony do zabaw: „Jak zbudowany jest zegar?” i „Która godzina?”
Szablony do pracy plastycznej „Mój zegar”

Wykorzystane strony:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=dvSAoxWiVT4 – piosenka „Przywitajmy się wesoło”
  2. https://www.youtube.com/watch?v=csU5Kwvct0E&ab – piosenka „Piosenka o zegarze” do zabawy „6 czy 9?”
  3. https://www.kidssoup.com/craft-and-resource/tina-the-tiny-train-and-clock-activities-and-craft – pomysł na pracę plastyczną „Mój zegar”
  4. https://www.youtube.com/watch?v=kWuno_cj0gg&ab_chan+nel=MariaZofiaTomaszewska&ab – piosenka „Zegar bije” do zabawy „Zegar bije”
  5. https://www.youtube.com/watch?v=Z8CK80b0B-8 – odgłosy zegarów do zabawy „Odgłosy zegarów”
  6. https://www.youtube.com/watch?v=EIxaxnageTo – piosenka „What time is it?”

Dodaj komentarz