Baśnie, bajki i bajeczki – Dzieci Starsze – Królewna Śnieżka

Przedszkolaki wyruszą wraz z Królewną Śnieżką do domku siedmiu krasnoludków. Wysłuchają wiersza „Królewna Śnieżka wśród krasnali”, poćwiczą używanie liczebników porządkowych, wykonają pracę plastyczną „Kolorowe krasnoludki” oraz nauczą się drugiej zwrotki piosenki „Podróż do krainy bajek”.

Pomoce dydaktyczne:

strój wróżki, różdżka, jabłko, piosenka „My jesteśmy krasnoludki”, wiersz „Królewna Śnieżka wśród krasnali”, dzwoneczek, tamburyno, sylwety krasnoludków, kartoniki z cyframi, piosenka „Podróż do krainy bajek”, prostokąty wycięte z kolorowego papieru, rolki po papierze toaletowym, klej, pisaki, nożyczki, bajka „Little Red Riding Hood”, karty obrazkowe do bajki, bębenek.

* Przed zajęciami nauczycielka prosi innego pracownika przedszkola, aby po śniadaniu usiadł z dziećmi na dywanie i przeprowadził powitanie.

Opis aktywności:

1. „Dzień dobry, dzień dobry…” – powitanie z dziećmi piosenką – nauczycielka śpiewa piosenkę na melodię „Wlazł kotek” i wykonuje kolejne czynności, następnie dzieci śpiewają i wykonują czynności.

Dzień dobry, dzień dobry, witam Was. (rozkładamy ręce w geście powitania wszystkich)
Chcę skakać, chcę tupać, bo już czas. (skaczemy, tupiemy, siadamy na dywanie).

2. „Z jakiej jestem bajki?” – zabawa dydaktyczna – dzieci siadają wygodnie na dywanie, a do sali przychodzi nauczycielka przebrana za wróżkę z różdżką w jednej ręce i jabłkiem w drugiej. Wita się z dziećmi słowami: „Dzień dobry dzieci. Jestem królewną, lecz nie mieszkam w pałacu. Moje imię podobne jest do śniegowego płatka, kto je odgadnie – ten dobry koleżka, a nazywam się Królewna … .” (Śnieżka).

 3. „My jesteśmy krasnoludki” – zabawa ruchowa – dzieci wraz z nauczycielką stoją w kręgu, próbują śpiewać i pokazywać odpowiednie gesty.

My jesteśmy krasnoludki, (pokazujemy na siebie)
Hopsa sa, hopsa sa, 
(podskakujemy)
Pod grzybkami nasze budki,  
(robimy daszek z rąk nad głową)
Hopsa sa, hopsa sa,
 (podskakujemy)
Jemy mrówki, żabie łapki, 
(udajemy, że jemy, zbliżając dłonie do buzi)
Oj tak tak, oj tak tak, 
(przytakujemy głową i palcem wskazującym)
A na głowach krasne czapki, 
(robimy czapki z rąk)
To nasz, to nasz znak. 
(wskazujemy na siebie)

Gdy ktoś zbłądzi, to trąbimy,
Trutu tu, trutu tu, 
(naśladujemy rękoma trąbkę)
Gdy ktoś senny, to uśpimy, 
(kładziemy złożone dłonie pod głową)
Lulu lulu lu, 
(robimy z rąk kołyskę)
Gdy ktoś skrzywdzi krasnoludka,
Ajajaj, ajajaj, 
(machamy przecząco palcem wskazującym)
To zapłacze niezabudka, 
(pokazujemy dłońmi łzy na policzkach)
Uuuuu.

4. „Królewna Śnieżka wśród krasnali” – słuchanie wiersza – dzieci siedzą wygodnie w kole, a nauczycielka czyta wiersz:

Królewna Śnieżka wśród krasnali

Przepiękna królewna Śnieżka,
Gdzieś z krasnoludkami mieszka.
Sprząta co dnia i gotuje,
I wesoło podśpiewuje.

Hej, krasnale, hej, krasnale,
Z Wami żyć tu jest wspaniale.
Jest wesoło i przyjemnie,
Smutno było tu beze mnie.

Przyszła kiedyś zła macocha,
Która nikogo nie kocha.
Jabłko zatrute jej dała,
Śnieżka je posmakowała.

Śnieżko, Śnieżko, co zrobiłaś,
Wielki smutek zostawiłaś.
Wszyscy bardzo Cię kochali,
Życie za Ciebie by dali.

Drogą młody Książe jechał,
Wesół był i się uśmiechał.
Lecz gdy królewnę zobaczył,
Chęć do życia zaraz stracił.

Książe ratuj miłość swoją,
Śnieżka żoną będzie Twoją.
W szczęściu długo żyć będziecie,
Bez macochy na tym świecie.

Następnie nauczycielka rozmawia z dziećmi na temat wiersza i doświadczeń własnych dzieci:

  • Gdzie mieszka Królewna Śnieżka?
  • Co robi Królewna Śnieżka?
  • Co dała królewnie zła macocha?
  • Dlaczego krasnale były smutne?
  • Kto jechał drogą?
  • Jak myślicie czy Książę uratuje Śnieżkę?
  • Czy wiecie jak kończy się ta bajka? (jeśli dzieci nie wiedzą, nauczycielka króciutko opowiada bajkę)

5. „Śpiące krasne” – zabawa ruchowa – dzieci – „krasnoludki” poruszają się po sali w rytmie wygrywanym przez nauczycielkę na dzwoneczku. Na przerwę w grze kładą się na plecach i zamykają oczy. Nauczycielka – „Królewna Śnieżka” zmienia swoje położenie w sali, po czym cichutko woła: „Hej ho, hej, ho”. Dzieci wskazują ręką kierunek skąd słychać „Królewnę Śnieżkę”. Zabawę prowadzimy 4-5-krotnie.

6. „Radosne krasnoludki” – zabawa matematyczna – nauczycielka rozkłada na dywanie sylwety 7 krasnoludków i kartoniki z cyframi. Następnie prosi kolejne dzieci o wykonanie poleceń:

  • Policz ile jest krasnoludków
  • Ułóż kartoniki z cyframi pod krasnoludkami
  • Czym różnią się krasnoludki?
  • Który z kolei krasnoludek ma fioletową/zieloną/żółtą czapkę?
  • Jak wygląda piąty/siódmy/przedostatni krasnoludek?

7. „Pracowite krasnale” – zabawa ruchowa – dzieci – „krasnoludki” poruszają się swobodnie po sali w rytmie wygrywanym przez nauczycielkę na tamburynie. Na przerwę w grze naśladują czynność wypowiedzianą przez nauczycielkę np. „krasnoludki zamiatają podłogę/myją naczynia/ścierają kurze/plewią grządki/idą do pracy”. Zabawę prowadzimy 4-5-krotnie.

8. „Kolorowe krasnoludki” – praca plastyczna – nauczycielka omawia z dziećmi jak należy wykonać pracę plastyczną (rolkę z papieru smarujemy klejem, następnie przyklejamy kolorowy papier oraz czapkę, białą brodę oraz dorysowujemy oczy, usta i nos). Kolejno nauczycielka zaprasza dzieci do stolików na których przygotowane są materiały potrzebne do wykonania pracy plastycznej. Po skończonej pracy dzieci sprzątają swoje stanowiska pracy, siadają w kole na dywanie i prezentują swoje prace.

  1. Rolkę z papieru toaletowego smarujemy klejem.
  2. Obklejamy rolkę papierem kolorowym.
  3. Prostokąt z kolorowego papieru zwijamy tak, by powstał „rożek”, następnie sklejamy.
  4. Przyklejamy czapkę do rolki.
  5. Z białego papieru wycinamy brodę.
  6. Naklejamy brodę na rolkę.
  7. Dorysowujemy oczy, usta i nos.

9. „W krainie bajek” – zabawa ruchowa – dzieci poruszają się po sali w rytmie piosenki „My jesteśmy krasnoludki”. Na przerwę w muzyce zamieniają się w postać z bajki wymienionej przez nauczycielkę np.: „Kot w butach”, „Kopciuszek”, „Jaś i Małgosia”, Czerwony Kapturek”. Zabawę prowadzimy 4-5-krotnie.

10. „Podróż do krainy bajek” – nauka piosenki – nauka drugiej zwrotki piosenki „Podróż do krainy bajek”.

11. „Podróż do krainy bajek” – improwizacja ruchowa ze śpiewem – dzieci tańczą i śpiewają piosenkę „Podróż do Kariny bajek”.

12. „Little Red Riding Hood” – oglądanie bajki – dzieci siedzą wygodnie w kole, a nauczycielka odtwarza bajkę „Little Red Riding Hood”.

13. „Where is Granny?” – zabawa dydaktyczno-ruchowa – nauczycielka rozdaje czterem dzieciom po jednej karcie przedstawiającej postaci z bajki – przypominając ich nazwy. Następnie wszystkie dzieci poruszają się po sali w rytmie wygrywanym przez nauczycielkę na bębenku. Na przerwę w grze nauczycielka pyta: „Where is Granny/wolf/woodcutter/Red Little Riding Hood?”, a dzieci mają zadanie odszukać osobę z kartą i ustawić się wokół niej. Zabawę prowadzimy do momentu, aż wszystkie chętne dzieci będę miały okazję otrzymać kartę obrazkową.

Załączniki:

Sylwety krasnoludków do aktywności „Radosne krasnale”
Karty obrazkowe do bajki „Little Red Riding Hood”

Wykorzystane strony:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=piZ27BZdL_s – piosenka „My Jesteśmy krasnoludki” do zabaw „My jesteśmy krasnoludki”i „W krainie bajek”
  2. http://wiersze.kobieta.pl/wiersze/krolewna-sniezka-wsrod-krasnali-dla-dzieci-296777 – wiersz „Królewna Śnieżka wśród krasnali” do zabawy „Królewna Śnieżka wśród krasnali”
  3. https://sp2.stronyzklasa.pl/files/2261/krasnal.jpg – pomysł na pracę plastyczną „Kolorowe krasnoludki”
  4. https://www.youtube.com/watch?v=yFcvIKAnFZE – piosenka „Podróż do krainy bajek”
  5. http://learnenglishkids.britishcouncil.org/short-stories/little-red-riding-hood – bajka „Little Red Riding Hood”

Dodaj komentarz