Przedszkolaki rozwiążą zagadki dotykowe oraz przespacerują się po ścieżce sensorycznej. Zastanowią się, jak mogą dbać o swoje zmysły, poznając przy tym nazwy lekarzy specjalistów. Wykonają także prace plastyczną „Zmysł dotyku” oraz rozwiną zwinność i sprawność fizyczną wykonując zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
Pomoce dydaktyczne:
piosenka „Na dzień dobry przywitamy się wesoło”, różne przedmioty/zabawki, worek, apaszka, karty obrazkowe przedstawiające narządy zmysłów, zdjęcia lekarzy, karteczki z nazwami lekarzy, kartki, ołówki, klej, pędzelki, materiały o różnej fakturze, nożyczki, piosenka „Pięć zmysłów”, ścieżka sensoryczna (tacki/kartony, makaron/ kasztany/ gałęzie/ szyszki/ trawa, różne faktury), instrumenty muzyczne np. dzwonek, tamburyno, bębenek, kołatka, piosenka „You’ve got eyes”.
Opis aktywności:
1. „Na dzień dobry” – powitanie z dziećmi piosenką – nauczycielka staje z dziećmi w kręgu i zaprasza do przywitania się tańcem i piosenką. Włącza utwór i/lub śpiewa piosenkę oraz wykonuje ruchy według jej tekstu, które dzieci naśladują. Powitanie powtarzamy dwukrotnie.
Na dzień dobry przywitamy się wesoło (podajemy rękę na powitanie osobie z prawej i lewej strony)
Na dzień dobry zatańczymy razem wkoło (bierzemy się za ręce z osobą obok i obracamy się wkoło) Na dzień dobry podamy sobie ręce (podajemy sobie ręce w kole)
Na dzień dobry zaklaszczemy przy naszej piosence (klaszczemy w dłonie)
2. „Dotknij i sprawdź” – zabawa dydaktyczna – dzieci siadają w kręgu, a nauczycielka stawia na środku worek z różnymi przedmiotami (np. książka, lalka, miś, samochodzik, klocek, plastelina). Zaprasza chętne dziecko do siebie i przewiązuje mu oczy apaszką. Prosi, by wyjęło jedną rzecz z torby i spróbowało odgadnąć, co to jest, pozostałych prosi o ciszę. Jeśli ma ono problem, może spróbować wyciągnąć coś innego. Następnie odsłania oczy i sprawdza, czy dobrze odgadło, a nauczycielka zaprasza kolejną osobę. Gdy wszystkie przedmioty zostaną rozpoznane, pyta dzieci odgadujące, skąd wiedziały, co to za przedmiot i dzięki czemu udało im się go rozpoznać (poprzez dotyk) oraz jaka część ciała im się przydała (dłonie). Jeśli więcej dzieci jest chętnych do odgadywania, to nauczycielka proponuje, że zorganizują taką zabawę później np. przed obiadem/po podwieczorku.
3. „Ciuciubabka” – zabawa ruchowa – dzieci stają w rozsypce na dywanie, a nauczycielka zawiązuje chętnej osobie oczy apaszką. Następnie okręca ją trzy razy, mówiąc wraz z dziećmi: „Ciuciubabko, kręć się kręć”. „Ciuciubabka” ma za zadanie złapać dziecko i odgadnąć, bez użycia wzroku, kto to jest. Jeśli ma z tym problem, to dziecko może się odezwać, by rozpoznała je po głosie. Jak nadal się to nie uda, to pozostali udzielają jej wskazówek. Następnie nauczycielka wybiera kolejne dziecko do pełnienia roli „Ciuciubabki”. Zabawę powtarzamy 5 razy. Jeśli więcej dzieci jest chętnych, to proponujemy, że pobawimy się jeszcze później np. po podwieczorku.
4. „Jak dbać o zmysły?” – burza mózgów – nauczycielka siada z dziećmi w kręgu i pyta je:
- Czy zmysły są w naszym życiu ważne?
- Dlaczego?
- Czy powinniśmy o nie dbać?
- Jak możemy to robić? Co jest ważne w dbaniu o wzrok, słuch, dotyk, węch, smak?
Wysłuchuje pomysłów dzieci i w razie potrzeby naprowadza je na odpowiedzi. Dodaje, że w dbaniu o wzrok najważniejsze jest, by nie korzystać zbyt dużo z telewizora, tabletu czy smartfona oraz czytanie w odpowiednim oświetleniu. W dbaniu o zmysł smaku, czyli jamę ustną najważniejsze jest prawidłowe mycie zębów. We właściwym odczuwaniu zapachów może natomiast przeszkadzać nam katar, więc należy dbać o to, by go nie mieć, by się nie przeziębiać, np. chodząc właściwie ubranym czy zdrowo się odżywiając. Należy oczywiście regularnie czyścić uszy i dbać o nasze kończyny – dokładnie je myjąc czy uważając, żeby ich sobie nie połamać. Na poprawne funkcjonowanie naszych wszystkich zmysłów wpływa nasza kondycja fizyczna, dlatego warto ćwiczyć i zdrowo się odżywiać.
Następnie nauczycielka rozkłada karty obrazkowe niektórych zmysłów, zdjęcia lekarzy oraz karteczki z ich nazwami i wskazuje dzieci, które mają je do siebie dopasować. Nauczycielka pyta, jak nazywają się specjaliści na zdjęciach i prosi grupę o powtórzenie tych nazw (laryngolog, okulista, stomatolog).
5. „Co Cię boli?” – zabawa ruchowa – dzieci poruszają się po sali w rytmie wygrywanym przez nauczycielkę na grzechotce. Co jakiś czas nauczycielka wymienia część ciała za którą mają one się złapać i trzymać. Dzieci biegają, trzymając się za nią do momentu, gdy nauczycielka wskaże inną część ciała. Zabawę powtarzamy 5-6 razy.
6. „Zmysł dotyku” – wykonanie pracy plastycznej – nauczycielka zaprasza dzieci do stolików, na których przygotowane są materiały potrzebne do wykonania pracy plastycznej. Następnie nauczycielka pokazuje i wyjaśnia sposób wykonania pracy. Chodzi między stolikami i kontroluje ją, w razie potrzeby pomagając dzieciom. Po skończonej pracy dzieci porządkuje swoje stanowiska pracy, siadają w kole na dywanie i prezentują swoje prace.
- Odrysowujemy dłoń (z pomocą kolegi/koleżanki lub nauczycielki).
- Wycinamy ją.
- Smarujemy odrysowaną dłoń klejem.
- Przyklejamy materiały o różnej fakturze do dłoni.
7. „Pokaż zmysł” – zabawa ruchowa – dzieci poruszają się swobodnie w rytmie piosenki „Pięć zmysłów”. Nauczycielka, co jakiś czas zatrzymuje ją i mówi nazwę zmysłu. Zadaniem dzieci jest pokazać gestem, w jaki sposób można z danego zmysłu korzystać. Po chwili nauczycielka ponownie włącza muzykę, a dzieci ponownie poruszają się po sali. Zabawa trwa do momentu pokazania wszystkich zmysłów.
8. „Ścieżka sensoryczna” – zabawa dydaktyczno-ruchowa – nauczycielka rozkłada na dywanie ścieżkę, zbudowaną z przedmiotów o różnej fakturze, np. na tackach czy kartonach. Mogą to być m.in. makarony, piasek, patyki, kamienie, szyszki, trawy, miękkie kartki, poduszka, koc, kasztany. Dzieci ustawiają się w rzędzie i przechodzą ją po kolei na boso. Gdy przejdą, ustawiają się na końcu rzędu i czekają, by pokonać ją drugi raz. Następnie dzieci siadają z nauczycielką w kręgu, a nauczycielka zadaje im pytania:
- Jak się czuliście pokonując ten tor?
- Jaki zmysł tu najbardziej pracował?
- Po czym przechodziło Wam się najprzyjemniej?
- Po czym przechodziło się Wam najgorzej?
- Dlaczego?
9. „Gimnastyka Smyka” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych – dzieci wykonują ćwiczenia gimnastyczne z elementami metody V. Sherborne, zgodnie z poleceniem nauczyciela:
- „Posłuchaj i biegnij” – dzieci poruszają się po sali w ustalony sposób, ze względu na instrument, na jakim gra nauczycielka, np. gdy gra na tamburynie – biegają, gdy gra na bębenku – maszerują, gdy gra na kołatce – podskakują. Zabawa trwa ok. 3 minuty.
- „Przeciąganie” – dzieci dobierają się w pary i siadają w rozkroku naprzeciwko siebie. Łapią się za ręce i wzajemnie przeciągają, wykonując tym samym skłon i leżenie. Zabawę powtarzamy ok. 10 razy.
- „Rowery” – dzieci siadają w rozkroku naprzeciwko siebie w parach. Unoszą nogi lekko w górę, dotykają się stopami i wykonują ruchy ugiętymi kolanami, naśladując jazdę na rowerze, według rytmu granego przez nauczycielkę na tamburynie.
- „Paczka” – jedno dziecko z pary zwija się w kłębek, a drugie powoli próbuje „rozwiązać paczkę”. Następnie zamieniają się rolami. Każda osoba wykonuje zadanie dwukrotnie.
- „Taczki” – dzieci stają w parach na końcu sali. Jedna osoba wykonuje podpór przodem, a druga podnosi jej nogi do góry i trzyma je. Przechodzą w ten sposób na drugi koniec sali, gdzie zamieniają się rolami. Zabawę powtarzamy dwukrotnie.
- „Leżenie” – dzieci siadają w parach plecami do siebie. Gdy jedna osoba wykonuje skłon, druga kładzie się delikatnie na jego plecach. Zabawę powtarzamy ok. 10 razy.
- „Turlanie” – jedna osoba z pary kładzie się na końcu sali/ dywanu/ materaca, a druga delikatnie turla ją na drugi koniec. Następnie zamieniają się rolami. Każda osoba wykonuje zadanie dwukrotnie.
- „Winda” – dzieci stają do siebie tyłem i łapią się pod ręce. Mają za zadanie wspólnie usiąść i wstać ok. 5 razy.
- „Gdzie dzwoni?” – dzieci kładą się w rozsypce na plecach i zamykają oczy. Nauczycielka w różnych miejscach sali dzwoni dzwoneczkiem, a dzieci mają za zadanie wskazać palcem, skąd dochodzi dźwięk. Za każdym razem otwierają oczy i sprawdzają swoją odpowiedź. Zabawę powtarzamy 5-6 razy.
10. „You’ve got eyes” – próby śpiewania piosenki – nauczycielka prezentuje odpowiednie części ciała i ruchy, dzieci próbują je naśladować i śpiewać.
11. „You’ve got, you can” – zabawa ruchowo-dydaktyczna – nauczycielka siada z dziećmi w kręgu i mówi, że zwrot: „You’ve got…”, który słyszeli przed chwilą w piosence, oznacza „Ty masz…”, natomiast „You can…” – „Ty potrafisz”. Następnie zaprasza chętne dziecko do środka. Ma ono za zadanie pokazać wybrany gest z piosenki „You’ve got eyes”: see (widzieć), hear (słyszeć), speak (mówić), smell (czuć), clap (klaskać), walk (spacerować), hug (przytulać), tap (tupać). Dzieci mają go odgadnąć i powiedzieć, np.: „You’ve got eyes, you can see” z pomocą nauczycielki. Zabawa trwa do momentu, aż wszystkie chętne dzieci wezmą w niej udział.
Załączniki:
Karty obrazkowe do zabawy „Jak dbać o zmysły?”
Wykorzystane strony:
- https://www.youtube.com/watch?v=j0FlUKgrXQ0 – piosenka „Na dzień dobry przywitamy się wesoło” do zabawy „Na dzień dobry”
- http://boberkowy-world.blogspot.com/2016/02/zmysy-prace-plastyczne.html – pomysł na pracę plastyczną do zabawy „Zmysł dotyku”
- https://www.youtube.com/watch?v=MnD7PFCTsVo – piosenka „Pięć zmysłów”
- https://www.youtube.com/watch?v=X_6Ai8NdkkY – piosenka „You’ve got eyes”