Kolorowa jesień – Dzieci Starsze – Witamy Panią Jesień

Przedszkolaki powitają Panią Jesień. Poćwiczą rozpoznawanie liter, dodawanie i odejmowanie oraz używanie znaków <,>,=. Nauczą się pierwszej zwrotki i refrenu piosenki „Idzie lasem Pani Jesień”, a także wykonają korale z jarzębiny.

Pomoce dydaktyczne:

kartoniki z literami, chusta animacyjna, pudełka, liście, 4 sylwety Pani Jesieni, kartoniki z cyframi, znaki graficzne (<,>,=), muzyka klasyczna, kasztany, woreczek, szarfy: zielone i żółte, flet, bębenek, piosenka „Idzie lasem Pani Jesień”, jarzębina, piosenka „Autumn Leaves are Falling Down”, karty obrazkowe do piosenki, karty obrazkowe przedstawiające pory roku.

Opis aktywności:

* Nauczycielka przed zajęciami, tak, żeby dzieci nie widziały np. w trakcie śniadania, rozkłada w różnych miejscach sali kasztany.

1. „Ludzie do ludzi” – powitanie z dziećmi – nauczycielka prosi dzieci o dobranie się w pary i powitanie się daną częścią ciała np. stopą. Dzieci w dwójkach dotykają się swoimi stopami i kolejnymi częściami ciała, wymienianymi przez nauczycielkę. Gdy pojawia się hasło:„Ludzie do ludzi” dzieci szukają nowej pary, z którą znów witają się według tego co mówi nauczycielka. Zabawa trwa trzy zmiany, za każdym razem para wita się 3-4-krotnie wskazanymi częściami ciała.

 2. „Pani Jesień ” – wprowadzenie do tematu zajęć – nauczycielka rozkłada na dywanie kartoniki z różnymi literami (więcej niż do słowa „Pani Jesień”). Kolejno wypowiada różne słowa na daną głoskę, a dzieci wybierają i układają odpowiednie litery.

P – pamiątka, pokój, papryka…
A – ananas, anioł, arbuz…
N – namiot, narcyz, narty…
I – igła, igloo, idol…

J – jajko, jamnik, jaskinia…
E – Eskimos, ekierka, Edward…
S – sowa, sanki, słońce…
I – irys, iglak…
E – ekspres, Edyta, ekran..
Ń – teraz szukamy słów, które kończą się na głoskę „ń” np. słoń, koń, dłoń

Dzieci wspólnie odczytują hasło, a nauczycielka wypowiada zdanie: „Jesień kojarzy mi się z …” podając swoją propozycje zakończenia zdania: Jesień kojarzy mi się z barwnymi liśćmi i chłodnymi porankami. Następnie dzieci kolejno wypowiadają zdanie kończąc je według własnego pomysłu. Zabawę prowadzimy do momentu, aż każde dziecko się wypowie. Na koniec nauczycielka podsumowuje: jesień to jedna z czterech pór roku. Wieczory stają się długie i chłodne. Porankom i wieczorom towarzyszy mgła. Pogoda może być bardzo zmienna. Dzisiaj tj. 22/23 września przypada Pierwszy Dzień Jesieni astronomicznej tzn. że od dzisiaj każdy dzień będzie troszeczkę krótszy od poprzedniego, a noc dłuższa. Pierwszy Dzień Jesieni kalendarzowej wypada zawsze 23 września.

3. „Spadające liście Pani Jesieni” – zabawa ruchowa – nauczycielka rozkłada chustę animacyjną, dzieci łapią za uchwyty znajdujące się przy chuście. Nauczycielka układa garść liści na chuście animacyjnej. Dzieci napinają chustę animacyjną i zaczynają nią poruszać. Zadaniem dzieci, jest takie poruszanie chustą, aby jak najmniej liści spadło na podłogę. Zabawę prowadzimy około 5 minut – możemy prosić dzieci o szybkie/wolne/mocne/delikatne poruszanie chustą.

 4. „Gdzie jest więcej?” – zabawa matematyczna – nauczycielka rozkłada na dywanie cztery sylwety Pani Jesieni, a z liści formuje suknię do każdej z sylwet (każda suknia liczy inną ilość liści). Następnie nauczycielka pyta dzieci: „Która suknia Pani Jesieni liczy najwięcej/najmniej liści?” ( zachęcamy dzieci do szacowania ilości liści, a dopiero później do ich policzenia). Następnie wskazane dziecko przelicza każdy zbiór i dopasowuje kartonik z cyfrą, która opowiada ilości elementów w nim zawartych. Następnie nauczycielka wskazuje dwie suknie Pani Jesieni i zadaje pytanie: „Gdzie jest więcej liści?”. Wybrane dziecko odpowiada i dopasowuje kartonik z odpowiednim znakiem (<, >, =). Nauczycielka zadaje tego typu pytania 7-8 razy. Następnie prosi o wspólne posprzątanie liści do pojemnika.

5. „Suknia dla Pani Jesieni” – zabawa ruchowa – nauczycielka mocuje na tablicy/ścianie w różnych miejscach sali sylwety Pani Jesieni oraz umieszcza 4 pudełka z liśćmi. Dzieci poruszają się po sali w rytmie muzyki klasycznej np. A. Vivaldi „Jesień”. Na przerwę w muzyce każde dziecko wyciąga z pudełka liść i mocuje do sylwety Pani Jesieni tworząc jej suknię (do przymocowania liści możemy wykorzystać masę mocującą lub taśmę klejącą/klej).  Zabawę prowadzimy do momentu, aż powstaną piękne, barwne suknie.

6. „Jesienna matematyka” – zabawa matematyczna – nauczycielka układa na dywanie kolorowe liście oraz kartoniki z cyframi i znakami matematycznymi. Następnie zaprasza do siebie kolejne dzieci i wymyśla proste zadania z treścią, a dzieci obrazują je liśćmi. Kolejno rozwiązują zadanie i zapisują działania poprzez ułożenie kartoników z cyframi i znakami matematycznymi.

  • Tomek ma 3 liście żółte oraz 4 liście czerwone. Ile liści ma Tomek?
  • Krysia ma 2 liście zielone i 3 żółte. Jej brat Stefan ma 5 liści pomarańczowych. Kto ma więcej liści Krysia, czy Stefan?
  • Zosia zebrała na spacerze 8 liści. Podarowała Ani 5 liści. Ile liści zostało Zosi?
  • Hania zebrała w lesie 7 liści. Następnie poszła do parku i zebrała jeszcze 3 liście. Ile liści zebrała Hania?

7. „Ukryte kasztany” – zabawa ruchowa – nauczycielka dzieli dzieci na 5 osobowe zespoły rozdając im liście tego samego koloru/gatunku. Następnie włącza muzykę klasyczną np. A. Vivaldi „Jesień”, a zadaniem dzieci jest odnalezienie jak najwięcej kasztanów. Zabawę prowadzimy do momentu zebrania wszystkich ukrytych w sali kasztanów. Następnie dzieci siadają w swoich drużynach na dywanie i przeliczają kasztany – mogą również wybrać kartonik z odpowiednią cyfrą. Kolejno wszyscy porównują liczebność zbiorów i nagradzają gromkimi brawami drużynę, która miała ich najwięcej.

 8. „Ile kasztanów czujesz? – zabawa dydaktyczno–matematyczna – nauczycielka chowa do woreczka pewną liczbę kasztanów i rozkłada na dywanie kartoniki z cyframi. Zadaniem wybranego dziecka jest policzenie kasztanów w woreczku (jeżeli się uda, to tylko poprzez dotyk – bez ich wyciągania i przeliczania) oraz odszukanie jej zapisu graficznego na kartoniku. Zabawę prowadzimy do momentu, aż wszystkie chętne dzieci wezmą w niej udział.

9. „Wirujące liście” – zabawa ruchowa – nauczycielka dzieli dzieci na dwie drużyny poprzez rozdanie im szarf w dwóch kolorach np. zielonym i żółtym. Dzieci z grupy zielonej to „zielone liście”, dzieci z grupy żółtej to „żółte liście”. Dzieci układają swoje szarfy na dywanie i siadają w nich. Gdy nauczycielka gra na flecie, dzieci z grupy „zielonych liści”  wirują swobodnie po sali; gdy gra na bębenku to dzieci  z grupy „żółtych liści” wirują swobodnie po sali. Zabawę prowadzimy 6-krotnie.

10. „Idzie lasem Pani Jesień”  – osłuchanie z piosenką – dzieci aktywnie słuchają piosenki. Następnie nauczycielka rozmawia z dziećmi na temat treści piosenki. Potem dzieci powtarzają za nauczycielką słowa pierwszej zwrotki i refrenu.

Idzie lasem Pani Jesień

Już lato odeszło i kwiaty przekwitły
A jeszcze coś w słońcu się mieni
To w polu i w lesie czerwienią się spójrzcie
Korale, korale jesieni

Idzie lasem pani jesień
Jarzębinę w koszu niesie
Daj korali nam troszeczkę
Nawleczemy na niteczkę
.
Idzie lasem pani jesień
Jarzębinę w koszu niesie
Daj korali nam troszeczkę
Nawleczemy na niteczkę

Włożymy korale, korale czerwone
I biegać będziemy po lesie
Będziemy śpiewali piosenkę jesienną
Niech echo daleko ją niesie

Idzie lasem pani jesień
Jarzębinę w koszu niesie
Daj korali nam troszeczkę
Nawleczemy na niteczkę.

Idzie lasem pani jesień
Jarzębinę w koszu niesie
Daj korali nam troszeczkę
Nawleczemy na niteczkę
.

11. „Jarzębina” – zabawa ruchowa – nauczycielka rozkłada w różnych miejscach sali kuleczki jarzębiny – zwracamy uwagę dzieci, aby nie jadły jarzębiny, ponieważ surowa jarzębina jest trująca – może spowodować wymioty i zawroty głowy. Dzieci próbują śpiewać piosenkę i poruszają się po sali w rytmie piosenki „Idzie lasem Pani Jesień”. Na przerwę w muzyce zbierają kuleczki jarzębiny. Zabawę prowadzimy przez czas trwania piosenki.
* Z kuleczek jarzębiny możemy zrobić korale, bransoletki np. podczas popołudniowych zabaw.

12. „Autumn Leaves are Falling Down” -– słuchanie i próby śpiewania piosenki – nauczycielka w trakcie piosenki pokazuje odpowiednie karty obrazkowe, dzieci próbują śpiewać piosenkę.

 13. „What is your favorite season?” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka rozkłada na dywanie karty obrazkowe przedstawiające pory roku nazywając je: summer, autumn, winter, spring – dzieci powtarzają po niej. Następnie nauczycielka zadaje pytanie: „What is your favorite season?”. Jeśli zajdzie taka potrzeba nauczycielka zadaje pytanie po polsku: „Jak jest twoja ulubiona pora roku?”, następnie jeszcze raz wypowiada je w języku angielskim. Staramy się, aby dzieci odpowiadały na pytanie pełnym zdaniem np. „My favorite season is .. autumn/winter”. Jeżeli nie pamiętają nazwy pory roku, wskazują daną kartę obrazkową, inne dzieci/nauczycielka nazywają ją, a następnie wszyscy wspólnie powtarzają nazwę. Zabawę prowadzimy do momentu, aż wszystkie dzieci wezmą w niej udział.

Załączniki:

Sylwety A3 do zabaw: „Gdzie jest więcej?” i „Suknia dla Pani Jesieni” do druku na dwóch kartkach A4
Karty obrazkowe do zabawy „What is your favorite season?”
Karty obrazkowe do piosenki „Autumn Leaves are Falling Down”

Plakat „Pierwszy Dzień Jesieni”

Wykorzystane strony:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=MR9XZQG7F-4 – muzyka klasyczna do zabaw „Suknia dla Pani Jesieni”, „Ukryte kasztany” i „Wirujące liście”
  2. https://www.youtube.com/watch?v=niIeIeXN-ow – piosenka „Idzie lasem Pani Jesień”
  3. https://www.youtube.com/watch?v=tPm7JTGIHcA – piosenka „Autumn Leaves are Falling Down”

Dodaj komentarz