Wakacyjne wspomnienia – Dzieci Starsze – Pamiątki z wakacji

Przedszkolaki zastanowią się, co oznacza słowo „pamiątka”. Spróbują rozpoznać pamiątki poprzez dotyk, a także dopasować je do ich właścicieli na podstawie opisu. Pracując w grupach posegregują pamiątki oraz przeliczą elementy w każdym zbiorze.

Pomoce dydaktyczne:

frotki lub pieczątki, piosenka „Jedzie pociąg”, pamiątki, karton/worek/torebka, napisy „morze”, „jezioro”, „góry”, chusta animacyjna, kartoniki z liczbami, piosenka „Smak wakacji”, piosenka „The Pinocchio”, karty obrazkowe do piosenki.

Opis aktywności:

* przy wejściu do sali ze śniadania nauczycielka zakłada frotkę/odbija pieczątkę na lewej ręce każdego dziecka. Następnie informuje, że wszystkie dzieci mają „oznaczone” lewe ręce.

1. „Lewa, prawa” – powitanie z dziećmi – dzieci wraz z nauczycielką stoją w rozsypce na dywanie. Nauczycielka zaprasza dzieci do powitania części ciała np.
– lewa ręka do główki – mówimy: „dzień dobry główko”
– prawa ręki do prawego kolana – mówimy: „dzień dobry kolano
– lewa ręki do lewego kolana – mówimy: „dzień dobry kolano”
– prawa ręki do lewego łokcia – mówimy: „dzień dobry łokciu”
– lewa ręka do prawej stopy – mówimy: „dzień dobry stopo”

2. „Pamiątki” – pogadanka – nauczycielka pyta dzieci, jak nazywają się przedmioty, które przywozimy z podróży, z wakacji (pamiątki). Następnie prosi dzieci, by zastanowiły się i odpowiedziały, po co nam są pamiątki i jakie mogą one być. Po wypowiedziach dzieci, dopowiada/podsumowuje, że przypominają nam o miejscach, które odwiedziliśmy. Mogą to być zabawki, biżuteria, ubrania, dekoracje do domu, a nawet regionalne przysmaki. Często swoim kształtem przypominają odwiedzony przez nas obiekt. To także pocztówki czy obrazy, na których widzimy miejsca, w których byliśmy. Pamiątki kupujemy nie tylko dla siebie, ale również dla bliskich, których z nami nie było w danym miejscu.

3. „Jedzie pociąg” – zabawa ruchowa – nauczycielka włącza piosenkę „Jedzie pociąg”, a dzieci ustawiają się za nią w „pociąg” i wykonują ruchy zgodnie z piosenką:

Jedzie pociąg, jedzie pociąg, (poruszamy się po sali w „pociągu”)
a w pociągu dzieci.
Jadą, jadą na wycieczkę,
słonko jasno świeci.

Pierwszy wagon: hop (zatrzymujemy się i robimy podskok)
Drugi wagon: tup, tup
(tupiemy)
Trzeci wagon: klap, klap, klap
(klaszczemy)
Pociąg jedzie w świat.

Zabawę powtarzamy 3 razy.

4. „Dotknij i zgadnij” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka wkłada przyniesione przez dzieci pamiątki do worka, torebki prezentowej lub kartonu. Po kolei przewiązuje apaszką oczy chętnym dzieciom, które wyjmują jeden z przedmiotów i poprzez dotyk próbują odgadnąć, co to jest. Następnie odsłaniają oczy i nazywają przedmiot, odkładając go na dywan/w wyznaczone przez nauczycielkę miejsce.

5. „Wyruszamy w rejs” – zabawa ruchowa – dzieci (marynarze) przynoszą swoje krzesełka i siadają na nich w kole. Nauczycielka jest kapitanem i wydaje komendy, np.:

Cisza na morzu – dzieci delikatnie kołyszą się na krzesłach
Na lewa burtę – dzieci przesiadają się na krzesło po lewej stronie
Na prawą burtę – przesiadają się na krzesło po prawej stronie
Wysoka fala – wstają – siadają
Sztorm – zmieniają się miejscami

W czasie powtarzanie zabawy wybrane dziecko może wcielić się w kapitana. Zabawę powtarzamy 4-5 razy.

6. „Czyja to pamiątka?” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka rozkłada na dywanie przyniesione przez dzieci pamiątki i kilka przyniesionych przez siebie. Każde dziecko po kolei opisuje wygląd przyniesionej przez siebie pamiątki, nie zdradzając jej nazwy. Grupa ma za zadanie odgadnąć, który przedmiot należy do osoby, która o nim mówi. Po rozpoznaniu właściciel zabiera pamiątkę.

7. „Mewa zbiera muszelki” – zabawa ruchowa – dzieci jedną ręką trzymają chustę animacyjną, w drugiej ręce mają swoją pamiątkę. Maszerują wkoło, a na hasło nauczycielki: „Mewa zbiera muszelki <tu wymienia kolor>”, dzieci z pamiątką w danym kolorze chowają się pod chustę. Po chwili wracają na zewnątrz. Zabawę powtarzamy tyle razy, by każde dziecko miało okazję znaleźć się pod chustą.

8. „Skąd to masz?” – zabawa dydaktyczna – dzieci ponownie siadają w kręgu i kładą na środku dywanu swoje pamiątki. Nauczycielka rozkłada, znane już napisy „morze”, „góry”, „jezioro” – dzieci czytają je wspólnie. Następnie wskazane osoby podchodzą wybierają jeden przedmiot (nie można wybrać swojej pamiątki) i kładą pod nazwą miejsca, z którego ich zdaniem on pochodzi – mogą odłożyć również z boku, jeśli uważają, że pamiątka pochodzi np. z miasta lub ze wsi, która nie leży nad morzem, jeziorem ani w górach. Starają się uzasadnić, dlaczego tak myślą, a następnie właściciele informują, czy mieli rację i skąd rzeczywiście mają daną pamiątkę. Na koniec grupa określa, których pamiątek jest najwięcej, a których najmniej.

9. „Muszelki-kumpelki” – zabawa ruchowa – dzieci siedzą na chuście, trzymając w rękach swoje pamiątki. Nauczycielka wymienia dwa kolory i osoby, które mają pamiątki w tych kolorach mają za zadanie obiec chustę i zamienić się miejscami. Zabawę powtarzamy tak, by każde dziecko miało okazję zmienić miejsce.

10. „Posegreguj” – zabawa dydaktyczna – dzieci siadają na swoje miejsca przy stolikach, na których nauczycielka rozkłada pamiątki. Zachęca, by każda grupa wymyśliła sposób i podzieliła je oraz policzyła elementy w każdym zbiorze, przyporządkowując im odpowiedni kartonik z cyfrą. Po skończonej pracy każda grupa opowiada o swoich zbiorach: sposobie podziału, ilości elementów, największym i najmniejszym zbiorze. Następnie nauczycielka prosi, by każda grupa podniosła do góry np. najwyższą/najmniejszą/najbardziej kolorową pamiątkę.

11. „Kolory” – zabawa ruchowa – dzieci trzymając swoje pamiątki poruszają się po sali w rytmie piosenki „Smaki wakacji”. Na przerwę w muzyce nauczycielka wypowiada zdanie, a dzieci, które mają pamiątki w kolorze wymienionym przez nauczycielkę, wykonują to, o czym ona powie, np.:

  • „Kolor zielony robi trzy podskoki”
  • „Kolor czerwony robi obrót”
  • „Kolor czarny obiega salę”
  • „Kolor żółty robi trzy przysiady”
  • „Wszystkie kolory robią 5 pajacyków”

Zabawę powtarzamy tak, by każde dziecko miało okazję wykonać przynajmniej jeden ruch.

12. „The Pinocchio” – słuchanie i próby śpiewania piosenki – nauczycielka w trakcie piosenki pokazuje odpowiednie karty obrazkowe i wykonuje odpowiednie ruchy, dzieci próbują śpiewać piosenkę i ilustrować ją ruchem.

13. „Simon says” – zabawa ruchowo-dydaktyczna – nauczycielka wraz z dziećmi siedzi w kręgu i rozkłada karty obrazkowe nazywając je wspólnie z dziećmi. Następnie grupa wstaje, a chętna osoba wchodzi do środka koła, losując od nauczycielki kartę. Pokazuje ją, mówiąc „Simon says <nazwa karty”>, a grupa ma za zadanie wykonywać przedstawiony na niej ruch. Następnie oddaje kartę nauczycielce, która odkłada ją na bok, a do środka wchodzi inne dziecko, także losując kartę i przedstawiając ją grupie. Zabawę powtarzamy przynajmniej do momentu pojawienia się wszystkich kart.

Załączniki:

Podpisy do zabawy „Skąd to masz?”

Wykorzystane strony:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=0ZFiNeOtIig – piosenka „Smak wakacji”
  2. https://www.youtube.com/watch?v=L9axnfRnTbA – piosenka „Jedzie pociąg” do zabawy „Jedzie pociąg”
  3. https://supersimple.com/song/pinocchio/ – piosenka „The Pinocchio” + karty obrazkowe

Dodaj komentarz