W podróży po Polsce – Dzieci Starsze – U dziadków

Przedszkolaki zatrzymają się u rodziny na wsi i w mieście. Porównają aktywności, które można robić w tych miejscach w wakacje. Odwiedzą najważniejsze miasta na turystycznej mapie Polski i poznają ich atrakcje.

Pomoce dydaktyczne:

piosenka „Wakacyjne reggae”, Karty obrazkowe przedstawiające miasto i wieś, minutnik, piosenka: „Konik”, klepsydra, kredki, arkusze A3, lina/skakanka, zdjęcia i nazwy Warszawy, Krakowa, Zakopanego, Gdańska i Torunia, piosenka „Jestem Polakiem”, czerwone, żółte i zielone koła, klej, kartki, kolorowanki przedstawiające symbole polskich miast pocięte na części, piosenka „Over the mountains”, karty obrazkowe do piosenki.

Opis aktywności:

1. „Podróż za jeden uśmiech” – powitanie z dziećmi – nauczycielka zaprasza dzieci do podróży środkiem transportu, który dzieci wybrały w poniedziałek, naśladując odpowiadające mu ruchy. Zabawa może odbywać się przy muzyce np. „Wakacyjne reggae”. Po pewnym czasie mówi: „Ojej, rozejrzyjcie się! Co widzicie? O tam, w oddali, ktoś do nas macha. Tam ktoś na nas czeka. To nasi dziadkowie, nasze ciocie i wujkowie! To co, lądujemy/zatrzymujemy się?”. Dzieci siadają w kole i podają propozycje miejsca, w którym mogą się znajdować (w danym mieście/na wsi). Nauczycielka mówi, że w wakacje pewnie odwiedzają swoją rodzinę, zostają na noc, np. u dziadków. Mogą oni mieszkać w mieście, ale i na wsi. Zapowiada, że dziś zastanowimy się, co można robić podczas takich wakacji.

2. „Miasto i wieś” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka pyta dzieci, co to jest miasto, a co to jest wieś i czym się od siebie różnią. Po ich wypowiedziach wyjaśnia, że będą mogli sprawdzić to na ilustracjach, które pokaże. Ich zadaniem będzie przyglądać się każdemu obrazkowi przez 15 sekund i zapamiętać jak najwięcej szczegółów, a potem opowiedzenie o nich. Może włączyć minutnik. Pokazuje dowolną ilustrację miasta, a potem wsi. Następnie dzieci mówią o tym, co z nich zapamiętały. Na koniec nauczycielka ponownie odkrywa obrazki, a dzieci dodają to, co nie zostało wcześniej powiedziane.

3. „Konie i wozy” – zabawa ruchowa – dzieci dobierają się w pary i stają w parze jeden za drugim. Osoba z przodu podaje ręce drugiej osobie do tyłu. Poruszają się do piosenki „Konik” w sposób wskazany przez nauczycielkę: bieg, marsz, podskoki. Co jakiś czas nauczycielka prosi o zmianę miejsc w parach i zmianę sposobu przemieszczania się. Zabawa trwa całą piosenkę.

4. „Gdzie jest lepiej?” – zabawa dydaktyczna – dzieci siadają na swoich miejscach przy stolikach lub w grupach wyznaczonych przez nauczycielkę. Wskazuje ona, które z nich mają wymyślić, narysować na arkuszu A3 i zaprezentować zalety, czyli dobre strony, wakacji na wsi, a które wakacji w mieście. Wyznacza czas na tę pracę, np. 4 klepsydry. Nauczycielka sygnalizuje każdy obrót klepsydry. Po skończonej pracy, grupy prezentują i omawiają swoje prace. Na koniec nauczycielka pyta, czy ktoś widzi jeszcze co jest dobrego w wakacjach na wsi i w mieście, co nie zostało wcześniej wymienione oraz prosi chętne dzieci o wypowiedź, gdzie i dlaczego wolałyby spędzić wakacje.

5. „Kurki” – zabawa ruchowa – nauczycielka rozkłada na środku dywanu linę/skakankę. Dzieci poruszają się po sali, kucając i trzymając za kostki, jak kurki. Na klaśnięcie w dłonie przez nauczycielkę ich zadaniem jest usiąść na grzędzie, którą jest lina/skakanka. Po chwili – na kolejne klaśnięcie – dzieci znów spacerują jak kurki. Zabawę powtarzamy 4-5 razy.

6. „Ciekawe miejsca” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka rozkłada na dywanie zdjęcia Gdańska, Torunia, Zakopanego, Warszawy i Krakowa oraz podpisy do nich. Pyta dzieci, czy znają te miejsca, czy któreś kojarzą. Wyjaśnia, co znajduje się na fotografiach. Następnie pokazuje po kolei podpisy i prosi dzieci o ich odczytanie i dopasowanie do zdjęć. Kolejno prosi o podzielenie na ich sylaby oraz wyróżnienie pierwszej i ostatniej głoski. Pyta po kolei, czy ktoś potrafi wskazać dane miasto na mapie, jeśli nie, to robi to sama, a dzieci układają na niej podpisy. Dopowiada informacje o tych miastach:

Warszawa – to stolica Polski i jej największe miasto. Możemy wybrać się na spacer do Parku Łazienki Królewskie, zwiedzić Stare Miasto czy przepłynąć promem po Wiśle. Poza tym, znajduje się tutaj Stadion Narodowy i wiele ciekawych muzeów.

Kraków – dawna stolica Polski. Znajdziemy tu przepiękny Rynek z Sukiennicami, Zamek Królewski na Wawelu, a w jego pobliżu – Smoka. To miasto również położone jest nad Wisłą, możemy usłyszeć w nim hejnał grany z Bazyliki Mariackiej.

Zakopane – stolica najwyższych polskich gór, czyli Tatr. Stąd o krok by je zdobywać czy wybrać się na spacer do przepięknie położonego jeziora, zwanego Morskim Okiem. Tu znajdziemy też skocznie narciarskie.

Toruń – kolejne miasto położone nad Wisłą. Jego starówka podziwiana jest w całym świecie. Ma swoją Krzywą Wieżę i Muzeum Piernika. Tutaj urodził się Mikołaj Kopernik.

Gdańsk – miasto położone nad Morzem Bałtyckim, a dokładnie nad Zatoką Gdańską. Również ma przepiękną starówkę i swoją Bazylikę Mariacką.

7. „Wysokie domy, niskie domki” – zabawa ruchowa – dzieci maszerują po dywanie w dużym kole. Nauczycielka co jakiś czas mówi: „Wysokie domy!” – co oznacza, że mają wspiąć się na palce i zrobić dach z rąk nad głową lub: „Niskie domki!” – dzieci kucają i robią małe daszki nad głową, a po chwili wracają do marszu. Hasła pojawiają się w różnej częstotliwości, mogą się pojawiać parę razy pod rząd takie same. Zabawę powtarzamy 5-6 razy.

8. „Jestem Polakiem” – słuchanie piosenki – dzieci słuchają poznanej już piosenki. Ich zadaniem jest zapamiętać, jakie miasta się w niej pojawiły i co o nich zostało zaśpiewane. Jeśli po pierwszym wysłuchaniu dzieci nie są w stanie odpowiedzieć na to pytanie, to nauczycielka może włączać piosenkę fragmentami pokazując zdjęcia wspomnianych miast.

9. „Samochody” – zabawa ruchowa – dzieci poruszają się po dywanie naśladując jazdę samochodem do piosenki „Jestem Polakiem”. Co jakiś czas nauczycielka zatrzymuje ją i pokazuje czerwone koło – dzieci zatrzymują się i siadają po turecku. Następnie pokazuje żółte – dzieci wstają – i zielone – dzieci kontynuują „jazdę”. Nauczycielka może prosić o zmianę kierunku. Zabawę powtarzamy 4-5 razy.

10. „Puzzle” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka dobiera dzieci w pary i zaprasza je do stolików, gdzie są przygotowane pocięte na części obrazki z symbolami polskich miast, kleje oraz kartki. Dzieci je układają i przyklejają na kartce. Po skończonej pracy siadają na dywanie i prezentują swoje prace. Mówią, co na nich się znajduje i z jakim miastem jest związane. Jeśli nie wiedzą, to wyjaśnia to nauczycielka. Później mogą je pokolorować.
– Warszawa: Syrenka Warszawska – znajduje się w herbie Warszawy, jest bohaterką kilku legend, w Warszawie jest kilka jej pomników
– Kraków: Smok Wawelski – bohater legendy, którego pokonał szewc Skuba, znajduje się nad Wisłą w pobliżu Zamku na Wawelu
– Toruń: Piernik – tradycyjny toruński wypiek, związany z legendą o Katarzynce, która upiekła je dla króla; w Toruniu jest Muzeum Piernika
– Gdańsk: Neptun – fontanna przedstawiająca boga morza, zlokalizowana na gdańskiej starówce

– Zakopane: Tatry – najwyższe góry w Polsce, na które wiele szlaków zaczyna się właśnie w Zakopanem, z którego są na nie piękne widoki

11. „Rowerek” – zabawa ruchowa – nauczycielka pyta dzieci, czy na wsi i w mieście można jeździć na rowerze oraz jak nazywają się specjalne do tego miejsca (ścieżka rowerowa) i gdzie się one częściej znajdują (w miastach). Następnie zaprasza dzieci na przejażdżkę rowerową. Wszyscy kładą się na dywanie w rozsypce na plecach i poruszają ugiętymi nogami w powietrzu, naśladując jazdę rowerem. Nauczycielka mówi, np.: „Rozpędzamy się… Jedziemy pod górę, jest nam bardzo ciężko… a teraz szybko, bo zjeżdżamy z górki! Ponownie się rozpędzamy, ale coś nam wyszło na drogę, musimy hamować”. Dzieci zmieniają tempo „pedałowania” według jej wskazówek. Zabawę powtarzamy w parach, gdzie dzieci stykają się stopami.

12. „Over the mountains” – słuchanie i próby śpiewania piosenki – nauczycielka w trakcie piosenki pokazuje odpowiednie karty obrazkowe, dzieci próbują śpiewać piosenkę i naśladować odpowiednie gesty.

13. „Kalambury” – zabawa ruchowo-dydaktyczna – nauczycielka przedstawia karty obrazkowe z piosenki, a dzieci powtarzają za nią: horse, ship, car, train, mountains, tree, sea. Następnie chętne dzieci losują po kolei karty i próbują pokazać je ruchem, gestem. Pozostali zgadują, jeśli potrafią to nazywają je w języku angielskim, a jeśli nie to w języku polskim. Następnie powtarzają po nauczyciele słówko angielskie. Zabawa trwa, aż do wykorzystania wszystkich kart (7 razy). Jeśli dzieci chcą się bawić dalej to możemy bawić się dłużej bądź zaproponować, że pobawimy się w ten sposób np. po podwieczorku.

Załączniki:

Karty obrazkowe do zabawy „Miasto i wieś” A4
Karty obrazkowe do zabawy „Miasto i wieś” A2 do wydruku na 4 kartkach A4
Karty obrazkowe do zabaw: „Ciekawe miejsca” i „Jestem Polakiem”
Podpisy do zabawy „Ciekawe miejsca”
Karty obrazkowe do pocięcia na części do zabawy „Puzzle”
Karty obrazkowe do piosenki „Over the mountains”

Wykorzystane strony:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=Fkay6ge6sts  – piosenka „Wakacyjne reggae” do zabawy „Podróż za jeden uśmiech”
  2. https://www.youtube.com/watch?v=wDP1D5L7vQk – piosenka „Konik” do zabawy „Konie i wozy”
  3. https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM – piosenka „Jestem Polakiem”
  4. https://www.youtube.com/watch?v=U8v16WEVszM – piosenka „Over the mountains”

Dodaj komentarz