Najważniejsza jest rodzina – Dzieci Starsze – Prezenty dla rodziców

Przedszkolaki spróbują rozpoznać kwiaty po zapachu. Poćwiczą pamięć, spostrzegawczość i koordynację wzrokowo–ruchową grając w kwiatowe memory. Wykonają kartę pracy „Bukiet dla rodziców” oraz udadzą się do przedszkolnego ogrodu na wspólną majówkę.

Pomoce dydaktyczne:

kwiaty w wazonach schowane w pudełkach (np. tulipan, róża, konwalia, goździk), kwiatowe memory (tulipan, hibiskus, konwalia, hiacynt, róża, narcyz (żonkil), stokrotka, storczyk (orchidea), goździk, mak, lilia, powój), piosenka „Jesteś mamo skarbem mym”, karta pracy „Bukiet dla rodziców”, ołówki, kredki, tamburyn, worek z różnymi przedmiotami np. zegarek, perfumy, książka, młotek, zabawkowy samochód, okulary, opakowanie kosmetyku, naszyjnik itd., piosenka „Piosenka dla taty”, duże czerwone serce, małe emblematy serduszek, piosenka „Taniec Mai”, balony, piosenka „Family members song”, karty obrazkowe do piosenki, koce, bańki mydlane, kreda.

Opis aktywności:

1. „Wszystkie dzieci” – powitanie z dziećmi – dzieci wraz z nauczycielką siedzą w kole.

Wszystkie dzieci zapraszamy i na… (podajemy imię dziecka) też czekamy, tere, fere, fruuu! Nauczycielka kolejno wymienia imiona dzieci. Wywołane dziecko wchodzi do środka koła i na słowa: tere, fere fruuu! wykonuje jakiś gest. Zabawę prowadzimy do momentu, aż każde dziecko będzie wewnątrz koła jeden raz.

2. „Jaki to kwiat?” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka układa na dywanie pudełka z kwiatami. Dzieci zasłaniają oczy, a nauczycielka podchodzi do każdego dziecka i przykłada pod nosek pudełko z kwiatkiem, tak aby dziecko poczuło jego zapach – prosimy dzieci, by były cichutko i nie mówiły od razu swoich przypuszczeń. Gdy nauczycielka skończy pierwszą turę – pyta dzieci o ich przypuszczenia dotyczące nazwy kwiatka. Po zakończeniu wąchania wszystkich kwiatków dzieci wraz z nauczycielką podają ich nazwy jeszcze raz i tworzą liczbę mnogą do podanych nazw: jeden tulipan, a dwa tulipany; jedna róża, a dwie róże itd.

3. „Nazwij i dotknij koloru….” – zabawa dydaktyczno-ruchowa – dzieci poruszają się swobodnie po sali uważnie obserwując nauczycielkę, która co jakiś czas podnosi jeden wazon z kwiatem do góry. Zadaniem dzieci jest nazwanie kwiatka i jego koloru oraz odnalezienie w sali i dotknięcie przedmiotu w kolorze kwiatka. Zabawę prowadzimy 5-6-krotnie.

4. „Kwiatowe memory” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka rozkłada na dywanie kartoniki z obrazkami do spodu (po dwa takie same). Dzieci odsłaniają po dwa kartoniki w jednej rundzie. Jeśli znajdą dwa takie same kwiaty, nazywają je, zabierają i układają przed sobą. Jeśli nie, odwracają kartoniki z powrotem obrazkami do spodu i ruch wykonuje kolejne dziecko. Zabawa trwa do momentu, aż wszystkie pary obrazków będą zebrane. Na koniec dzieci podają nazwy zebranych kwiatów i liczą zgromadzone pary. Dziecko, które zebrało najwięcej par – zwycięża i zostaje nagrodzone gromkimi brawami. Jeżeli nie wszystkie dzieci zdążyły wziąć udział w zabawie – prowadzimy ją jeszcze raz zaczynając od dzieci, które jeszcze nie miały okazji odsłaniać karteczek.

5. „Kwiaty do pary” – zabawa ruchowa – nauczycielka rozrzuca na dywanie kartoniki z kwiatami z poprzedniej zabawy. Dzieci poruszają się pomiędzy nimi w rytmie piosenki „Jesteś mamo skarbem mym”. Na przerwę w grze podnoszą jeden kartonik i szukają osoby z takim samym kwiatkiem. Kiedy wszyscy odnajdą swoje pary, nazywają kwiatki i odkładają kartoniki na dywan. Zabawę prowadzimy 4-5-krotnie,

6. „Bukiet dla rodziców” –  wykonanie karty pracy – nauczycielka pokazując kartę pracy tłumaczy dzieciom jak należy wykonać zadanie (łączmy kropki nie odrywając ołówka od kartki (jedną linią ciągłą), tak aby powstał obrazek – kolejno kolorujemy/kolorujemy według wzoru). Następnie zaprasza dzieci do stolików i rozdaje karty pracy. W trakcie, gdy dzieci wykonują zadanie nauczycielka przechodzi między stolikami i pomaga dzieciom, jeśli jest taka potrzeba.

7. „Bukiety kwiatowe” – zabawa ruchowa – nauczycielka gra na tamburynie, a dzieci poruszają się swobodnie  po całej sali. Na przerwę w grze, dzieci kucają i naśladują ruch zbierania polnych kwiatów i formowania bukietu.  Zabawę prowadzimy trzykrotnie.

8. „Prezent dla mamy, prezent dla taty” – zabawa dydaktyczna –nauczycielka kładzie na dywanie worek, w którym znajduje się kilka przedmiotów.  Kolejno wybiera chętne dziecko, aby wylosowało jeden przedmiot z worka. Dziecko wyciąga wylosowany przedmiot, nazywa go i próbuje dopasować czy będzie on dla mamy, czy może dla taty. Następnie formułuje pełne zdanie zawierające określenia dotyczące tego przedmiotu, np.: Wybrałem dla mamy zegarek/Młotek przyda się mojemu tacie, żeby wbić gwoździe. Następnie dzieci dzielą nazwy prezentów na sylaby i głoski wyróżniając pierwszą i ostatnią głoskę w wyrazie. Nauczycielka pyta dzieci, z jakich prezentów ucieszyliby się ich rodzicie (nauczycielka stara się tak poprowadzić rozmowę i nakierować dzieci, aby dzieci zwróciły uwagę na wartości nie tylko materialne np. prezent jako wspólny spacer, wspólne spędzenie czasu, wspólne gotowanie, wspólna zabawa, pomoc w pracach domowych itd.)

9. „Serce dla rodziców” – zabawa ruchowa – dzieci swobodnie poruszają się przy dźwiękach piosenki „Piosenka dla taty”. Nauczycielka w pewnym momencie zatrzymuje muzykę i unosi do góry duże, czerwone serce. Pyta dzieci co to jest, i co symbolizuje.

10. „Serduszko na dłoni” – ćwiczenia oddechowe – nauczycielka rozdaje każdemu dziecku małe serduszko. Dzieci kładą serduszko na dłoni i próbują tak dmuchnąć na dłoń, aby serduszko uniosło się w powietrze. Zabawę prowadzimy 1,5-2 minuty.

11. „Tańce z balonikiem” – zabawa muzyczno–ruchowa – dzieci dobierają się w pary wedle uznania. Każda para otrzymuje balon i umieszcza go między swoimi głowami. Nauczycielka włącza dowolne nagranie muzyki tanecznej (np. piosenka „Taniec Mai”). Tańczymy ostrożnie i powoli tak, aby nie upuścić balonika. Dzieci podczas, zabawy nie komunikują się ze sobą. Wygrywa ta para, która najdłużej utrzyma balon między głowami. Przypominamy dzieciom, że liczy się dobra zabawa, a nie wynik!

12. „Family member song” – słuchanie i śpiewanie piosenki – dzieci wraz z nauczycielką śpiewają piosenkę, nauczycielka w trakcie piosenki pokazuje odpowiednie karty obrazkowe.

13. „Family train” – zabawa dydaktyczno–ruchowa – nauczycielka rozkłada karty obrazkowe przedstawiające członków rodziny w różnych miejscach sali. Dzieci ustawiają się w „pociąg” i poruszają się przy piosence „Family members song”. Na przerwę w muzyce nauczycielka wypowiada nazwę członka rodziny, a zadaniem dzieci jest dotarcie do odpowiedniej karty obrazkowej z postacią członka rodziny. Zabawę prowadzimy kilkakrotnie, za każdym razem zmieniając dziecko, które jest „lokomotywą”.

14. „Rodzinny weekend majowy” – zabawa ruchowa – jeśli pogoda na to pozwoli udajemy się po południu do ogrodu przedszkolnego, by wspólnie z rodzicami odbierającymi dzieci z przedszkola spędzić czas na świeżym powietrzu. Rozłóżmy koce i poobserwujemy chmury, puszczajmy i łapmy bańki mydlane, rysujmy kredą bądź zagrajmy w klasy.

Załączniki:

Memory do zabaw: „Kwiatowe memory” i „Kwiaty do pary”
Karta pracy do zabawy „Bukiet dla rodziców”
Emblemat do zabawy „Serce dla rodziców”
Emblematy do zabawy „Serduszko na dłoni”
Karty obrazkowe do piosenki „Family members song”

Wykorzystane strony:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=RvHfN-4Va4g – piosenka „Jesteś mamo skarbem mym” do zabawy „Kwiaty do pary”
  2. https://www.youtube.com/watch?v=-VDZDUQYWDc – piosenka „Piosenka dla taty” do zabawy „Serce dla rodziców”
  3. https://www.youtube.com/watch?v=UG-WU0ZbgK8 – piosenka „Taniec Mai” do zabawy „Tańce z balonikiem”
  4. https://www.youtube.com/watch?v=NVEzzzia8Yo – piosenka „Family members song”

Dodaj komentarz