Przedszkolaki obejrzą film edukacyjny „Nie taki prąd straszny”, dzięki któremu dowiedzą się skąd się bierze prąd, jakie są nowe sposoby jego wytwarzania, a także jak i dlaczego warto go oszczędzać. Wykonają kartę pracy „Bez prądu, ja nie mogę pracować” oraz narysują urządzenie elektryczne bez którego nie wyobrażają sobie życia.
Pomoce dydaktyczne:
sznurek/lina, film edukacyjny „Nie taki prąd straszny”, karta obrazkowa przedstawiająca znak „Uwaga prąd”, piosenka „Prąd elektryczny”, marakasy, karta pracy „Bez prądu, ja nie mogę pracować”, kredki, tamburyn, czyste kartki, piosenka „Ekodzieci”, piosenka „Walking In The Forest”, karty obrazkowe do piosenki.
Opis aktywności:
1. „Iskierka przyjaźni” – powitanie z dziećmi – dzieci wraz z nauczycielką siedzą w kole i łapią się za dłonie. Nauczycielka mówi: „Iskierka, którą puszczam w krąg, niech powróci do mych rąk” i ściska dłoń osoby po swojej prawej lub lewej stronie. Ta osoba ma za zadanie ścisnąć dłoń kolejnej osoby itd., aż do ściśnięcia dłoni nauczycielki z drugiej strony. Wtedy mówi ona: „Iskierka krąg zatoczyła i do mych rąk powróciła”.
2. „Kto zgadnie?” – zagadka słowna – nauczycielka w celu wprowadzenia dzieci w tematykę zajęć odczytuje zagadkę:
Płynie do wsi i do miasta,
do kuchenki, do żelazka.
Jeśli płynie, to w przewodach,
lecz to wcale nie jest woda. (Prąd)
3. „Skąd on się wziął?” – pogadanka z dziećmi – dzieci wraz z nauczycielką siedzą w kole na dywanie. Nauczycielka za pomocą pytań pomocniczych prowadzi pogadankę z dziećmi:
- Jak myślicie co to jest prąd? (Prąd to małe elektrony, które gnają jak szalone. Tylko w drutach pędzić lubią. W drewnie, w gumie wnet się gubią.)
- Jak powstaje? (Prąd wytwarzany jest w elektrowni. Aby powstał konieczne jest przetworzenie jednego rodzaju energii np. ciepła pochodzącego ze spalania węgla na energię elektryczną)
- W jaki sposób prąd jest dostarczany do naszych domów? (Prąd z elektrowni płynie grubymi przewodami do stacji energetycznej, gdzie jest przekształcany z wysokiego napięcia na średnie. Stąd liniami średniego napięcia jest transportowany do stacji transformatorowych, gdzie znów jest przetwarzany i płynie już prosto do naszego domu)
- Do czego potrzebna jest nam energia elektryczna? (Do zasilania różnych urządzeń)
- Jakie urządzenia do swojej pracy potrzebują energii elektrycznej?
4. „Płynność prądu” – zabawa ruchowa – nauczycielka układa na dywanie z liny/sznurka kwadrat/prostokąt (obwód zamknięty). Dzieci – „elektrony” przechodzą przez obwód układając stopy jedna za drugą. Możemy ułożyć kilka kwadratów/prostokątów, aby zabawa przebiegła sprawniej. Zabawę prowadzimy, tak długo, aby każde dziecko miało okazję przejść po kwadracie/prostokącie przynajmniej dwa razy.
5. „Nie taki prąd straszny” – oglądanie filmu edukacyjnego – dzieci siadają wygodnie na dywanie i oglądają film. Po zakończeniu filmu nauczycielka rozmawia z dziećmi na temat filmu:
- O czym był film?
- Czy prąd występuje w przyrodzie?
- Czy uderzenie piorunu jest bezpieczne?
- Jak należy postępować podczas burzy?
- Gdzie jest wytwarzany prąd?
- Jakie są nowe sposoby produkcji prądu?
- Czy prąd jest groźny?
- Dlaczego warto oszczędzać energię elektryczną?
- W jaki sposób możemy oszczędzać energię elektryczną?
- Co oznacza taki znak? (nauczycielka pokazuje kartę obrazkową ze znakiem „Uwaga prąd!”)
6. „Uwaga prąd!” – zabawa ruchowa – dzieci poruszają się po sali w rytmie piosenki „Piosenka o prądzie elektrycznym”. Gdy nauczycielka podniesie do góry znak ostrzegawczy „Uwaga prąd” dzieci zastygają w bez ruchu. Zabawę powtarzamy 4-5-krotnie.
7. „Z prądem ostrożnie proszę!” – zabawa dydaktyczna – dzieci wraz z nauczycielką siedzą w kole na dywanie. Nauczycielka zwraca się do dziecka siedzącego z prawej strony prosząc, aby podało swój sposób na to, jak bezpiecznie obchodzić się z prądem. Dziecko podaje swoją propozycję i odwraca się do kolegi z prawej strony, aby teraz on podał swój sposób. Staramy się, aby propozycje dzieci się nie powtarzały. Zabawę prowadzimy do momentu, aż wypowiedzą się wszystkie dzieci.
8. „Usterka – prąd w gniazdku” – zabawa ruchowa – dzieci swobodnie poruszają się po sali w rytmie wygrywanym przez nauczycielkę na marakasach. Na hasło „prąd w gniazdku działa” – dzieci poruszają się dalej, na hasło „usterka” – pozostają w bezruchu. Zabawę powtarzamy 4-5-krotnie.
9. „Bez prądu, ja nie mogę pracować!” – wykonanie karty pracy – nauczycielka pokazując kartę pracy tłumaczy dzieciom jak należy wykonać zadanie (kolorujemy przedmioty, które nie mogą pracować bez prądu). Następnie zaprasza dzieci do stolików i rozdaje karty pracy. W trakcie, gdy dzieci wykonują zadanie nauczycielka przechodzi między stolikami i pomaga dzieciom, jeśli jest taka potrzeba.
10. „Odkurzamy-zamiatamy” – zabawa ruchowo-naśladowcza – dzieci poruszają się po sali w rytmie wygrywanym przez nauczycielkę na tamburynie. Na przerwę w grze nauczycielka wypowiada nazwę czynności np. odkurzamy/zamiatamy/ubijamy/miksujemy/zmywamy naczynia/włączamy zmywarkę itp., a dzieci mają za zadanie powiedzieć czy czynność wymaga użycia prądu czy nie oraz przedstawić ją ruchem. Zabawę prowadzimy 4-5-krotnie.
11. „Najważniejsze urządzenie na prąd” – wykonanie pracy plastycznej – nauczycielka mówi dzieciom, by zastanowiły się i na razie nie mówiły, bez jakiego urządzenia elektrycznego (np. pralka, tablet, lodówka, laptop, suszarka, odkurzacz itd.) nie wyobrażają sobie życia. Następnie rozdaje dzieciom czyste kartki, zaprasza je do stolików i prosi o narysowanie tego właśnie urządzenia. Po skończonej pracy dzieci sprzątają swoje stanowiska pracy, siadają w kole na dywanie, prezentują i omawiają dlaczego właśnie bez tego urządzenia nie wyobrażają sobie życia.
12. „Ekodzieci”– improwizacja ruchowa ze śpiewem – dzieci poruszają się po sali i śpiewają piosenkę „Ekodzieci”.
13. „Walking In The Forest” – tańczenie i śpiewanie piosenki – dzieci wraz z nauczycielką ustawiają się w kole. Śpiewają piosenkę i wykonują ruchy zgodnie ze słowami piosenki.
14. „We’ re moving!” – zabawa ruchowo-dydaktyczna – dzieci poruszają się po sali w rytmie piosenki „Walking In The Forest”. Na przerwę w muzyce nauczycielka wydaje polecenie np. walk/skip/jump/stomp/run – możemy pokazać odpowiednią kartę obrazkową. Zabawę prowadzimy przez czas trwania piosenki.
Załączniki:
Karta obrazkowa do zabawy „Nie taki prąd straszny”
Karta pracy „Bez prądu, ja nie mogę pracować!”
Karty obrazkowe do piosenki „Walking In The Forest”
Wykorzystane strony:
- https://www.youtube.com/watch?v=LmpLrMs44VQ – film edukacyjny „Nie taki prąd straszny” do zabawy „Nie taki prąd straszny”
- https://www.youtube.com/watch?v=uAXQYWtq38A – piosenka „Prąd elektryczny” do zabawy „Uwaga prąd”
- https://www.youtube.com/watch?v=0tP21bHL2K4 – piosenka „Ekodzieci”
- https://supersimple.com/song/walking-in-the-forest/ – piosenka „Walking In The Forest”