Na wiejskim podwórku – Dzieci Starsze – Ptaki czy ssaki?

Przedszkolaki poznają różnice pomiędzy ptakami i ssakami, dzięki czemu nauczą się rozróżniać te dwa gatunki zwierząt. Rozwiną umiejętności matematyczne klasyfikując i przeliczając zwierzęta hodowlane, wykonają kartę pracy „Ptak czy ssak” oraz pracę plastyczną „Zwierzęta z wiejskiego podwórka”.

Pomoce dydaktyczne:

karta obrazkowa przedstawiająca zwierzęta na wiejskim podwórku, bębenek, karty obrazkowe przedstawiające zwierzęta z wiejskiego podwórka podklejone taśmą dwustronną, dwa hula-hop, kartoniki z dwoma i czterema kropkami, kartoniki z napisami ssaki i ptaki, piosenka: „Pan McDonald”, emblematy zwierząt, skakanki/liny gimnastyczne, karty pracy „Ptaki i ssaki”, ołówki, kredki, tamburyn, kartki z napisami TAK, NIE, talerzyki papierowe, papier kolorowy, wata, druciki kreatywne, ruchome oczka, nożyczki, klej, piosenka „The Animals On The Farm”, karty obrazkowe do piosenki.

Opis aktywności:

1. „Idzie wąż” – powitanie z dziećmi – nauczycielka śpiewając piosenkę zaprasza kolejne dzieci do dołączenia do węża. Porusza się po całej sali, tak, by wszystkie dzieci mogły dołączyć. Kończy, gdy wspólnie całą grupą przejdą wokół dywanu i usiądą w kole.

Idzie wąż, idzie wąż
Rośnie wciąż, rośnie wciąż
(imię dziecka) się nie boi, i dlatego za nim stoi
Długi jest ten wąż, długi jest ten wąż.

2. „Na wiejskim podwórku” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka kładzie na dywanie kartę obrazkową przedstawiającą zwierzęta na wiejskim podwórku w formacie A2 bądź rozdaje dzieciom na 3-4-osoby po jednej karcie w formacie A4. Następnie prosi, by dzieci bardzo dokładnie przyjrzały się obrazkowi i zadaje dzieciom pytania dotyczące obrazka:

  • Co przedstawia obrazek?
  • Czy znajduje się na nim dużo zwierząt?
  • Jak myślicie, których zwierząt jest najwięcej? (dzieci szacują, nie liczą)
  • Ile świń/krów/baranów/osłów/kur itd. znajduje się na obrazku?
  • Czyli których zwierząt jest najwięcej? (teraz dzieci przeliczają)

3. „Tworzymy kółeczka” – zabawa ruchowa – dzieci poruszają się po sali w rytmie wygrywanym przez nauczycielkę na bębenku. Na przerwę w grze nauczycielka wypowiada liczbę, a dzieci dobierają się w kółeczka w tyle osób ile powiedziała nauczycielka. Zabawę prowadzimy 4-5-krotnie.

4. „Które zwierzęta to ptaki, a które ssaki?” – zabawa dydaktyczno-matematyczna – nauczycielka rozkłada na dywanie karty obrazkowe ze zwierzętami z wiejskiego podwórka i dwa hula-hop – w jednym kładzie kartonik z dwoma kropkami, w drugim z czterema kropkami. Potem informuje dzieci, że za chwilę podzielą zwierzątka ze względu na liczbę nóg na dwie grupy – dwie kropki dla zwierząt, które mają dwie nogi; cztery kropki dla zwierząt, które mają cztery nogi. Następnie zaprasza do siebie kolejne dzieci i prosi je o wybieranie, nazywanie i wkładanie obrazków zwierząt do odpowiednich hula-hop. Kiedy wszystkie zwierzątka będą już posegregowane nauczycielka pyta dzieci co jeszcze łączy zwierzątka z poszczególnych grup? Jeżeli jest taka potrzeba naprowadza dzieci pytaniami:

  • Czym mają pokryte ciało kurka, kogut, gęś, kaczka i indyk?
  • Które zwierzątka mają dzioby?
  • Które zwierzątka znoszą jajka?
  • Czym mają pokryte ciało krówka, konik, świnka, osiołek, koza, pies, kot, królik?
  • Które zwierzątka mają zęby?
  • Dzieci których zwierzątek po urodzeniu piją mleko matki?

Następnie nauczycielka podsumowując rozmowę z dziećmi, mówi, że zwierzątka z pierwszej grupy, które mają dwie nogi, dzioby, piórka i znoszą jajka to ptaki, a zwierzątka z drugiej grupy, które mają cztery nogi, zęby, włosy (u zwierząt częściej nazywane sierść/futro – w przypadku owcy runo) i piją mleko mamy po urodzeniu to ssaki. (Możemy również poinformować dzieci, że większość, ale nie wszystkie ssaki mają zęby np. zębów nie ma kolczatka czy mrówkojad oraz włosy np. włosów nie ma jeż lub jeżozwierz – przekształciły się u nich w igły). Kolejno nauczycielka kładzie w pierwszym hula hop karteczkę z napisem ptaki, w drugim ssaki, dzieci odczytują napisany i dzielą je na sylaby i głoski. Potem pyta dzieci do której grupy należymy my czyli ludzie? – możemy odwołać się do obserwacji dzieci, które mają np. młodsze rodzeństwo.

5. „Ptak czy ssak?” – zabawa ruchowo-matematyczna – nauczycielka tworzy ze skakanek/lin gimnastycznych dwa okręgi. Przy okręgach kładzie kartkami z symbolami i napisami: pierwszy – z dwoma kropkami (dla zwierząt, które mają dwie nogi) ptaki, drugi – z czterema kropkami (dla zwierząt z czterema nogami) ssaki. Dzieci losują emblematy zwierząt i poruszają się swobodnie po sali w rytmie piosenki „Pan McDonald”. Na przerwę w grze wchodzą do odpowiednich kół, prezentują swoje emblematy i wymieniają nazwy zwierząt. Nauczycielka za każdym razem przypomina dzieciom, że w pierwszym okręgu znajdują się ptaki, a w drugim ssaki. Po sprawdzeniu poprawności wykonania zadania dzieci oddają emblematy nauczycielce i losują je ponownie. Zabawę prowadzimy 5-6-krotnie.

6. „Ptaki i ssaki” – wykonanie karty pracy – nauczycielka pokazuje i omawia z dziećmi, jak należy wykonać zadanie (łączymy zwierzątka z ich cieniami, a następnie otaczamy zieloną pętlą – ssaki – zwierzątka mające 4 nogi, czerwoną – ptaki – zwierzątka mające dwie nogi – zwracamy uwagę dzieci, że nie na każdej karcie muszą występować oba rodzaje zwierząt). Następnie zaprasza dzieci do stolików i rozdaje karty pracy. W trakcie, gdy dzieci wykonują zadanie nauczycielka przechodzi między stolikami, pomaga dzieciom, jeśli jest taka potrzeba i sprawdza poprawność wykonania zadania.

7. „Ile nóg mają zwierzęta?” – zabawa ruchowo-matematyczna – dzieci losują emblematy zwierząt – nie pokazują ich nikomu. Następnie poruszają się po sali w rytmie wygrywanym przez nauczycielkę na tamburynie. Na przerwę w grze dobierają się w trójki i siadają na dywanie układając kartoniki, tak, by każdy je widział. Kolejno przeliczają ile nóg łącznie mają zwierzęta przedstawione na obrazkach i podają liczbę na głos. Następnie oddają kartoniki nauczycielce i losują je ponownie. Zabawę prowadzimy 5-krotnie – przy kolejnym powtórzeniach możemy zmienić polecenie np.: Ile łącznie skrzydeł/rogów/ogonów/ jest na waszych obrazkach?

8. „Kim jestem?” – zabawa dydaktyczna – dzieci siedzą w kole na dywanie. Nauczycielka nakleja na plecach chętnego dziecka kartę obrazkową ze zwierzęciem z gospodarstwa wiejskiego. Dziecko nie widzi, co to za zwierzę. Pokazuje pozostałym swoje plecy, na których jest naklejone zdjęcie. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie nazwy zwierzęcia na podstawie uzyskanych przez niego odpowiedzi na różne pytania np.: „Czy jestem ptakiem? Czy jestem ssakiem? Czy mam rogi? Czy mam cztery nogi? Czy znoszę jajka? Czy mieszkam w oborze? Czy lubię jeść marchewkę?”. Dzieci odpowiadają tylko: „Tak” lub „Nie”. Zabawę prowadzimy 5-6-krotnie. Jeżeli wszystkie dzieci będą chciały mieć naklejone zwierzątko i zadawać pytania informujemy je, że pobawimy się jeszcze później tj. po obiedzie/po podwieczorku/jutro itd.

9. „Tak/Nie” – zabawa dydaktyczno-ruchowa – nauczycielka przykleja w dwóch miejscach na sali kartki z napisami TAK i NIE tłumacząc dzieciom, że za chwilę będzie zadawać pytanie dotyczące zwierząt, a dzieci będą miały kartoniki ze zwierzętami i będę musiały udać się na odpowiednią stronę sali w zależności od odpowiedzi na pytanie. Kolejno dzieci losują emblematy zwierząt i swobodnie poruszają się po sali w rytmie piosenki „Pan McDonald”. Na przerwę w muzyce nauczycielka zadaje pytanie np. „Czy jesteś ssakiem?/Czy masz pióra?/Czy masz cztery nogi?/Czy masz dziób?/Czy znosisz jaja?” itd., a dzieci biegną na stronę sali w zależności od zwierzątka, które mają na obrazku. Za każdym razem sprawdzamy poprawność wykonania zadania przez dzieci – dzieci pokazują i nazywają zwierzęta jakie mają na obrazkach. Następnie dzieci wracają na środek sali i wymieniają się karteczkami bądź oddają je nauczycielce i losują je ponownie. Zabawę prowadzimy 5-6-razy.

10. „Zwierzęta z wiejskiej zagrody”- wykonanie pracy plastycznej – nauczycielka prezentuje i omawia, jak należy wykonać pracę plastyczną (najlepiej, aby dzieci samodzielnie mogły wybrać zwierzątko, które chcą wykonać – dzięki temu będziemy mogli stworzyć wiejską zagrodę – przykłady zwierzątek z papierowych talerzyków znajdziesz tutaj, tutaj i tutaj.). Kolejno nauczycielka prosi poszczególne dzieci o rozłożenie materiałów potrzebnych do wykonania pracy plastycznej oraz zaprasza dzieci do stolików. Po skończonej pracy dzieci sprzątają swoje stanowiska pracy, siadają w kole na dywanie i prezentują swoje zwierzątka wydając przy tym ich odgłos.

11. „Chór zwierząt” – zabawa muzyczno-ruchowa – dzieci siadają na dywanie w grupach według zwierzątek jakie wykonały. Nauczycielka informuje je, że za chwilę stworzą zwierzęcy chór i zaśpiewają znaną melodię „Wlazł kotek na płotek” używając tylko odgłosu jakie wydaje zwierzątko, które przed chwilą wykonały. Następnie nauczycielka wskazuje grupę np. krówek i śpiewa piosenkę używając tylko odgłosów: „mu, mu, mu, mu” – dzieci z tej grupy dołączają do niej, a pozostałe dzieci poruszają się po dywanie tak, jak porusza się zwierzątka, które przed chwilą wykonywały. Po zakończonej zwrotce, dzieci wracają do swoich grup, a nauczycielka wskazuje następną grupę. Kiedy wszystkie grupy zaśpiewają po jednej zwrotce piosenki, możemy spróbować połączyć dwie/trzy grupy bądź wszystkie dzieci.

12. „The Animals On The Farm” – słuchanie piosenki – nauczycielka w trakcie piosenki pokazuje odpowiednie karty obrazkowe i wykonuje odpowiednie ruchy (ruchy widoczne tutaj), dzieci próbują śpiewać i naśladować ruchy.

13. „Who says quack?” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka rozkłada na dywanie karty obrazkowe przedstawiające pojedyncze zwierzęta i pyta dzieci: „Who says quack, quack, quack/oink,oink,oink?”, a dzieci wskazują odpowiednią kartę obrazkową i nazywają dane zwierze.

Załączniki:

Karta obrazkowa A2 (do wydruku na 4 kartkach A4) do zabawy: „Na wiejskim podwórku”
Karta obrazkowa A4 do zabawy: „Na wiejskim podwórku”
Kartki do zabaw: „Które zwierzątka to ptaki, a które ssaki?” i „Ptak czy ssak?”
Kartki z napisami do zabaw: „Które zwierzęta to ptaki, a które ssaki?” i „Ptak czy ssak?”
Karty obrazkowe do zabaw: „Które zwierzęta to ptaki, a które ssaki?” i „Kim jestem?”
Emblematy zwierząt do zabaw: „Ptak czy ssak?”, „Ile nóg mają zwierzęta?” i „Tak/Nie”
Karty pracy: „Ptaki i ssaki”
Kartki do zabawy: „Tak/Nie”
Karty obrazkowe do piosenki „The Animals On The Farm”

Wykorzystane strony:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=yEyB-v_GsTA – piosenka „Idzie wąż”
  2. https://www.youtube.com/watch?v=11UN4WRdamA – piosenka „Pan McDonald farmę miał”
  3. http://repinned.net/pin/diy-crafts/paper-plate-roosters-and-tons-more.html – pomysł na pracę plastyczną „Zwierzęta z wiejskiej zagrody”
  4. http://livingonalatte.blogspot.com/2012/07/paper-plate-farm-animals.html?spref=fb – pomysł na pracę plastyczną „Zwierzęta z wiejskiej zagrody”
  5. http://twelvemakesadozen.blogspot.com/2011/11/guest-blogger-birthday-party-by-teach.html – pomysł na pracę plastyczną „Zwierzęta z wiejskiej zagrody”
  6. https://supersimple.com/song/animals-on-the-farm/ – piosenka „The Animals On The Farm”
  7. https://supersimple.com/how-to-teach-super-simple-songs/how-to-teach-the-animals-on-the-farm/ – pokaz ruchów do piosenki „The Animals On The Farm”

Dodaj komentarz