Jesienią dbamy o zdrowie – Dzieci Starsze – Wiem, co jem

Przedszkolaki wysłuchają wiersza „Piramida żywienia”, a także zapoznają się z Piramidą Żywienia. W trakcie zabaw dydaktycznych i ruchowych będą klasyfikować produkty ze względu na ich wpływ na nasz organizm. Odkodują również owoco-warzywne hasło, a także samodzielnie wykonają kolorowe i zdrowe kanapki.

Pomoce dydaktyczne:

piosenka na powitanie „Zróbmy koło”, wiersz „Piramida żywienia”, karteczki w warzywami i owocami z podklejoną po drugiej stronie taśmą dwustronną, tamburyn, piosenka „Duży i mały skok”, worek/pudełko, karteczki przedstawiające zdrowe i niezdrowe produkty, karty obrazkowe z uśmiechniętą i smutną miną, dowolna muzyka, karty pracy „Jem zdrowo”, produkty potrzebne do wykonania kanapek: np. ciemne pieczywo, ser żółty, twarożek, warzywa, owoce, masło orzechowe, piosenka „Follow me”.

Opis aktywności:

1. „Zróbmy koło” – powitanie dzieci piosenką – dzieci wraz z nauczycielką stoją w kole, śpiewają i wykonują kolejne czynności:

Hej zróbmy koło ja i Ty (wskazujemy na siebie i na wybraną osobę)
chodźmy do środka raz dwa trzy (podchodzimy do środka klaszcząc trzy razy w dłonie)
Hej zróbmy koło ja i Ty (wskazujemy na siebie i na wybraną osobę)raz dwa trzy

Koło jest duże (odchodzimy do tyłu robiąc duże koło)
Duże (głośno wykrzykujemy słowo „duże”)
Koło jest małe (schodzimy do środka robiąc małe koło)
Małe (głośno wykrzykujemy słowo „małe”)
Koło jest duże (odchodzimy do tyłu robiąc duże koło)
Duże (głośno wykrzykujemy słowo „duże”)
Małe (schodzimy do środka robiąc małe koło i głośno wykrzykujemy słowo „małe”)

Koło jest w górze (stajemy na palcach i podnosimy ręce do góry)
W górze (głośno wykrzykujemy słowo „w górze”)
Koło jest w dole (schylamy się lub przykucamy)
W dole (głośno wykrzykujemy słowo „w dole”)
Koło jest w górze (stajemy na palcach i podnosimy ręce do góry)
W dole (głośno wykrzykujemy słowo „w dole”)

Idziemy w koło (maszerujemy w kole w lewo)
W koło (głośno wykrzykujemy słowo „w koło”)
Idziemy w koło (maszerujemy w kole w prawo)
W koło (głośno wykrzykujemy słowo „w dole”)
Idziemy w koło (maszerujemy w kole w lewo)
koło (głośno wykrzykujemy słowo „koło”)

sia-da-my (siadamy na dywanie)

2. „Piramida żywienia” – słuchanie wiersza – dzieci siedzą wygodnie w kole, a nauczycielka czyta wiersz:

Piramida żywienia

By nasz organizm był bogaty w witaminy,
jedz przede wszystkim owoce i jarzyny.
Nabiał, czyli mleko, sery i jogurty to także ważna sprawa,
bez ich korzystnego wpływu na kości źle skończyć może się zabawa.
Nie zapomnij także o zbożowych produktach: 
makaronach, ciemnym chlebie no i bułkach.
Do pieczywa dodawaj zawsze chudą wędlinkę,
pieczoną pierś kurczaka, indyka lub gotowaną szynkę.
Pamiętaj także, o mięsie do obiadu, 
by nabrać dużo siły i na podwórku móc dawać czadu.
Ryby, jajka i nasiona roślin strączkowych,
stanowią podstawę żywieniowych nawyków zdrowych.
O olejach roślinnych i orzechach też warto pamiętać, 
by nasze główki mogły myśleć, a nie pękać.
Jednak to woda stanowi podstawę całego żywienia,
jest dobra zarówno dla naszej skóry jak i orzeźwienia.
Tak też mój przedszkolaku, duży, średni czy też mały, 
miej na uwadze zasady zdrowego żywienia, które właśnie się zaprezentowały.

Następnie nauczycielka rozmawia z dziećmi na temat treści wiersza:

  • Co powinniśmy jeść, żeby dostarczyć organizmowi witaminy?
  • Co to jest nabiał?
  • Jakie mamy produkty zbożowe?
  • Co powinniśmy dodawać do pieczywa?
  • Jakie produkty są ważne, by nasze głowy mogły dobrze myśleć?
  • Co jest podstawą zdrowego żywienia?

3. „Owoce i warzywa” – zabawa ruchowa – nauczycielka rozrzuca na dywanie karteczki z owocami i warzywami (w ilości odpowiadającej liczbie dzieci, tak, by każdy owoc i warzywo występowało podwójnie – jeżeli liczba dzieci jest nieparzysta – dodajemy o jedną karteczkę więcej, którą zabierze nauczycielka). Podczas gry na tamburynie dzieci swobodnie biegają pomiędzy karteczki, na przerwę w grze każdy podnosi jedną karteczkę z podłogi i przykleja ją sobie na bluzce w widocznym miejscu. Kolejno dzieci ustawiają się w kole i wymieniają nazwy owoców lub warzyw, które mają przyklejone na bluzce – jeśli mają trudności z nazwaniem jakiegoś owocu lub warzywa – pomagają pozostałe dzieci, ostatecznie nauczycielka.

4. „Piramida stylu życia” – nauczycielka prezentuje i omawia z dziećmi Piramidę Zdrowego Żywienia i Stylu Życia. Aktualna Piramida z zasadami i komentarzami znajduje się tutaj.

5. „Duży i mały skok” – zabawa ruchowa – dzieci śpiewają piosenkę jednocześnie wykonując skoki zgodnie ze słowami pierwszej zwrotki „Duży i mały skok”.

6. „Zdrowe-niezdrowe” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka układa na dywanie karty obrazkowe z uśmiechniętą i smutną buzią. Dzieci kolejno losują z worka/pudełka karteczki przedstawiające zdrowe i niezdrowe produkty, rozmawiają o nich (czy kiedykolwiek je jadły?, czy je lubią?, czy jedzą je często? itp) i układają pod odpowiednią buzią – wesoła – produkty zdrowe; smutna – produkty niezdrowe.

7. „Wiem, co jest zdrowe, a co nie” – zabawa ruchowa – nauczycielka umieszcza w dwóch miejscach na sali smutną i uśmiechniętą buzię z poprzedniej zabawy oraz rozrzuca na dywanie kartki ze zdrowymi i niezdrowymi produktami z poprzedniej zabawy. Dzieci zabierają po jednej karteczce. Następnie biegają po sali w rytmie dowolnej muzyki, na przerwę w muzyce ustawiają się koło odpowiedniej buźki – zgodnie z karteczką z produktem jaki trzymają. Za każdym razem nauczycielka sprawdza poprawność wykonania zadania – jeżeli dziecko znajduje się w nieodpowiednim miejscu, nauczycielka prosi o uzasadnienie swojego wyboru, kolejno tak prowadzi rozmowę, by dziecko samo doszło do wniosku, że powinno zmienić miejsce na prawidłowe. Następnie dzieci wracają na środek sali i wymieniają się karteczkami. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

8. „Jem zdrowo” – odkodowywanie hasła – nauczycielka omawia z dziećmi, jak należy wykonać zadanie. Następnie zaprasza dzieci do stolików i rozdaje karty pracy. W trakcie, gdy dzieci wykonują zadanie nauczycielka przechodzi między stolikami, pomaga dzieciom, jeśli jest taka potrzeba i sprawdza poprawność wykonania zadania.

9. „Warzywno-owocowa przeplatanka” – zabawa ruchowa – dzieci biegają swobodnie po sali w rytmie dowolnej muzyki, na przerwę w muzyce ustawiają się zgodnie z poleceniem nauczycielki (według przyklejonych na bluzkach karteczek) np. ustawiamy się parami – takie same owoce lub warzywa; stajemy w szeregu owoc-warzywo-owoc-warzywo, ustawiamy się w grupach według koloru warzyw i owoców, ustawiamy się w grupach: warzywa, owoce itp.

10. „Zdrowe i kolorowe kanapki” – przygotowywanie kanapek – nauczycielka prezentuje dzieciom 2-3 proste pomysły na ciekawe, kolorowe i zdrowe kanapki. Następnie zaprasza dzieci do wymycia rąk i zajęcia miejsca przy stolikach. Na stolikach znajdują się produkty potrzebne do wykonania kanapek. Kolejno nauczycielka tłumaczy i pokazuje jak należy wykonać poszczególne kanapki, a dzieci starają się zrobić kanapki według wzoru, bądź według własnego pomysłu.
Pomysły na ciekawe kanapki dla dzieci możesz znaleźć tutaj, tutaj i tutaj.
Dzieci mogą zjeść kanapki zamiast drugiego śniadania.

11. „Kolorowa sałatka” – zabawa ruchowa – dzieci siadają w kole na dywanie i uważnie słuchają nauczycielki. Nauczycielka wypowiada różne hasła np. białe warzywa, czerwone owoce, papryki, warzywa i owoce z ogonkiem, okrągłe warzywa, owoce, które mają pestki itp. a dzieci, których dotyczy dane hasło (według przyklejonych na bluzkach karteczek), obiegają koło i siadają w innym niż dotychczas miejscu. Na hasło „kolorowa sałatka” – wszystkie dzieci biegną w koło, po czym siadają na dywanie. Zabawę powtarzamy do czasu, aż wszystkie dzieci się wybiegają.

12. „Follow Me” – śpiewanie piosenki – dzieci wraz z nauczycielką śpiewają piosenkę próbując wykonywać odpowiednie ruchy.

13. „Follow Me” – zabawa dydaktyczno-ruchowa – nauczycielka wymawia i pokazuje poszczególną aktywność występującą w piosence, następnie dzieci wraz z nauczycielką wymawiają i wykonują daną aktywność – powtarzamy kilkakrotnie 6 pierwszych aktywności z piosenki.

Załączniki:

Karteczki z owocami i warzywami do zabaw „Owoce i warzywa”, „Warzywno-owocowa przeplatanka”, „Kolorowa sałatka”
Karteczki ze zdrową i niezdrową żywnością do zabawy „Zdrowe-niezdrowe”
Buźki do zabawy „Zdrowe-niezdrowe”
Karta pracy „Jem zdrowo”

Wykorzystane strony:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=Rxy25ny4P18 – piosenka na powitanie „Zróbmy koło”
  2. http://p1poznan.szkolnastrona.pl/index.php?c=article&id=978 – wiersz „Piramida żywienia”
  3. https://ncez.pl/abc-zywienia-/zasady-zdrowego-zywienia/piramida-zdrowego-zywienia-i-stylu-zycia-dzieci-i-mlodziezy – aktualne zasady zdrowego żywienia i stylu życiu dla dzieci i młodzieży + obrazek – do wykorzystania przy zabawie „Piramida stylu życia”
  4. https://www.youtube.com/watch?v=InxomdEHL8M – piosenka „Duży i mały skok”
  5. https://miastodzieci.pl/czytelnia/30-przepisow-na-kanapki-ktorym-nie-oprze-sie-zadne-dziecko/ – pomysły na ciekawe kanapki dla dzieci
  6. https://rodzicem.pl/1493-pomysly-na-ciekawe-i-kolorowe-kanapki-dla-dzieci/ – pomysły na ciekawe kanapki dla dzieci
  7. https://polki.pl/przepisy/porady-kulinarne,pomysly-na-kanapki-dla-dzieci-16-inspiracji,10016998,1,galeria.html#gallery – pomysły na ciekawe kanapki dla dzieci
  8. https://supersimple.com/song/follow-me/ – piosenka „Follow Me”

Dodaj komentarz