Jesienią dbamy o zdrowie – Dzieci Starsze – Ruch to zdrowie

Pprzedszkolaki wykonując doświadczenie ruchowe zastanowią się jak ruch wpływa na nasze samopoczucie i zdrowie. Porozmawiają także o dyscyplinach sportowych i aktywnościach fizycznych, które można uprawiać jesienią. Udoskonalą orientację w przestrzeni poprzez zabawy dydaktyczne, ruchowe i naukę pierwszej zwrotki piosenki „Duży i mały skok”.

Pomoce dydaktyczne:

karty obrazkowe przedstawiające rożne rodzaje aktywności fizycznej, pocięta na części kartka z zaznaczonymi kropkami, kostka do gry, tamburyn, krążki/obręcze w dwóch kolorach, szarfy w dwóch kolorach, frotki/gumki/bransoletki, woreczki gimnastyczne, dowolna muzyka, piosenka „Duży i mały skok”, piosenka „Follow me”.

Opis aktywności:

1. „Witam wszystkich Was” – powitanie z dziećmi – dzieci wraz z nauczycielką stoją w kole i mówiąc wykonują kolejne czynności:

Witam wszystkich Was (machamy do wszystkich)
w ten radosny czas (szeroko uśmiechamy się)
jedną ręką pomachamy,
(machamy jedną ręką)
jednym oczkiem pomrugamy (puszczamy oczko)
teraz sobie podskoczymy
(wysoko podskakujemy)
i cichutko już siedzimy. (siadamy na dywanie)

2. „Aktywności fizyczne” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka kładzie na dywanie jedną z kart obrazkowych przedstawiających różne rodzaje aktywności fizycznej – przykrytą pociętą na części kartką z zaznaczonymi na każdym fragmencie kartki kropkami od 1 do 6 (tak jak na kostce do gry). Dzieci kolejno rzucają kostką, odsłaniają odpowiedni fragment (z liczbą kropek jak na kostce) i próbują odgadnąć co znajduje się na obrazku. Jeżeli dane dziecko odgadło, odkrywamy cały obrazek, jeżeli nie, kolejne dziecko rzuca kostką i odsłania następny fragment obrazka. Po odkryciu każdego obrazka w całości nauczycielka rozmawia z dziećmi na temat widoczny na obrazku. Następnie zadaje dzieciom pytania:

  • Jakie aktywności fizyczne można uprawiać jesienią?
  • Jakie są wasze ulubione sporty?
  • Czy macie jakichś ulubionych sportowców? Jakie dyscypliny uprawiają?

3. „Znam różne sporty” – zabawa ruchowa – podczas, gdy nauczycielka gra na tamburynie dzieci biegają po sali, na przerwę w grze wykonują czynności zgodnie z obrazkiem pokazywanym przez nauczycielkę.

4. „Czy ruch jest zdrowy?” – zabawa dydaktyczna z doświadczeniem – nauczycielka zadaje dzieciom pytanie: Czy ruch jest zdrowy? Dzieci wypowiadają się na podstawie własnej wiedzy i doświadczenia. Następnie nauczycielka prosi dzieci o wykonanie doświadczenia: wszystkie dzieci wstają i głośno licząc wykonują 20 podskoków. Następnie nauczycielka pyta dzieci: Czy coś się teraz zmieniło? Czy czujecie się inaczej? (pojawia się pot, oddech jest szybszy, serce szybciej bije, chce się pić, mamy lepszy humor itp.). Następnie nauczycielka informuje dzieci, jakie pozytywne zmiany zachodzą w organizmie pod wpływem regularnych ćwiczeń np. poprawianie nastroju, zwiększenie sprawności, wydolności i siły organizmu, zapobieganie otyłości, zwiększenie odporności na zarazki, wirusy i bakterie, dotlenienie mózgu itp.

5. „Raz i dwa, raz i dwa, każdy robi to, co ja” – zabawa ruchowa – nauczycielka wypowiadając zdanie Raz i dwa, raz i dwa, każdy robi to, co ja prezentuje ćwiczenie, które mają wykonać dzieci. Po wykonanym ćwiczeniu wskazuje dziecko, które jako następne pokaże ćwiczenie dla grupy, a potem wybierze kolejne dziecko. Zabawę powtarzamy do momentu, aż wszystkie chętne dzieci będą pokazywały ćwiczenie.

6. „Lewa – prawa” – zabawa matematyczna – nauczycielka układa na dywanie krążki/obręcze w ilości odpowiadającej liczbie dzieci, a następnie rozdaje dzieciom szarfy i frotki/gumki/bransoletki. Dzieci zakładają szarfy i udają się krążków/obręczy w kolorze szarfy. Następnie nauczycielka wyjaśnia i jednocześnie pokazuje dzieciom, co mają robić:

  • tupiemy mocno nogami,
  • podskakujemy 5 razy,
  • dotykamy klatki piersiowe, by poczuć gdzie bije nasze serce
  • zakładamy frotkę na lewą rękę czyli tę, która jest bliżej serca
  • podnosimy do góry lewą rękę,
  • lewą ręką dotykamy lewego ucha,
  • lewą ręką dotykamy lewego kolana,
  • wyciągamy lewą rękę w lewą stronę,
  • robimy trzy kroki w lewo,
  • wracamy do obręczy/krążka
  • podnosimy do góry prawą rękę,
  • prawą ręką dotykamy prawego oka,
  • prawą ręką dotykamy prawej stopy,
  • wyciągamy prawą rękę w prawą stronę,
  • robimy trzy kroki w prawo,
  • wracamy do krążka/obręczy
  • zabieramy krążek/obręcz i odnosimy na miejsce

7. „Chodzenie pod dyktando” – zabawa matematyczno-ruchowa – dzieci ustawiają się w rozsypce na dywanie, a następnie wykonują polecenia nauczyciela np.:

  • Zrób trzy kroki w przód
  • obróć się w lewo
  • kucnij
  • wstań
  • tupnij prawą nogą,
  • zrób trzy kroki w prawo
  • podskocz
  • zrób dwa kroki w tył itp.

8. „Gdzie jest woreczek” – zabawa matematyczna – nauczycielka rozdaje dzieciom woreczki gimnastyczne i prosi, by dzieci z szarfami w jednym kolorze ustawiły się po jej prawej stronie, a dzieci z szarfami w drugim kolorze po jej lewej stronie. Kolejno prosi, by dzieci ustawiły się do siebie twarzami, podały sobie prawe dłonie, a następnie w powstałych parach znalazły sobie trochę miejsca na sali. Jedno dziecko z pary zamyka oczu, a drugie kładzie woreczek z przodu, z tyłu, z prawej bądź lewej strony kolegi. Następnie dziecko, które kładko woreczek pyta Gdzie jest woreczek?, a drugie dziecko szybko otwiera oczy i odpowiada na pytanie. Zabawę powtarzamy 5 razy i następuje zamiana miejsc.

9. „Woreczkowa gimnastyka” – zabawa ruchowa – dzieci biegają po sali w rytmie dowolnej muzyki, na przerwę w muzyce wykonują ćwiczenia zgodnie z poleceniem nauczyciela np.: połóż woreczek na głowie i zrób trzy kroki w przód; rzuć woreczek i go przeskocz, podrzuć woreczek lewą ręką i złap prawą, połóż woreczek na głowie i skacz na lewej nodze itp.

10. „Duży i mały skok” – osłuchanie z piosenką – dzieci aktywnie słuchają piosenki – za każdym razem, kiedy usłyszą słowo „skok” mają za zadanie klasnąć w dłonie. Po wysłuchaniu piosenki nauczycielka rozmawia z dziećmi na temat treści piosenki. Kolejno dzieci ponownie słuchają piosenki, a następnie powtarzają za nauczycielką słowa pierwszej zwrotki.

Duży i mały skok

Każdy teraz zrobi mały skok,
to do przodu będzie skok, a potem w bok.
Jeden skok do przodu, w prawo dwa i znowu
skok do przodu i na prawo skok.
Jeden skok do przodu, w prawo dwa i znowu
skok do przodu i na prawo skok.
Do przodu raz i w prawo dwa,
do przodu raz i w prawo raz.

Każdy teraz zrobi mały skok,
to do tyłu będzie skok, a potem w bok.
Jeden skok do tyłu, w lewo dwa po chwili
znów do tyłu skok i w lewo skok.
Jeden skok do tyłu, w lewo dwa po chwili
znów do tyłu skok i w lewo skok.
Do tyłu raz i w lewo dwa,
do tyłu raz i w lewo raz.

Każdy teraz zrobi duży skok,
to do przodu będzie skok, a potem w bok.
Jeden skok do przodu, w prawo dwa i znowu
skok do przodu i na prawo skok.
Jeden skok do przodu, w prawo dwa i znowu
skok do przodu i na prawo skok.
Jeden skok do tyłu, w lewo dwa po chwili
znów do tyłu skok i w lewo skok.
Jeden skok do tyłu, w lewo dwa po chwili
znów do tyłu skok i w lewo skok.

11. „Duży i mały skok” – zabawa ruchowa – dzieci wykonują skoki zgodnie ze słowami pierwszej zwrotki piosenki „Duży i mały skok”.

12. „Follow Me” – słuchanie i próby śpiewania piosenki – dzieci próbują śpiewać piosenkę, nauczycielka w trakcie piosenki pokazuje odpowiednie ruchy.

Załączniki:

Karty obrazkowe do zabaw „Aktywności fizyczne”, „Znam różne sporty”
Kartka do pocięcia do zabawy „Aktywności fizyczne”

Wykorzystane strony:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=InxomdEHL8M – piosenka „Duży i mały skok”
  2. https://supersimple.com/song/follow-me/ – piosenka „Follow Me”

Dodaj komentarz