Przedszkolaki obejrzą przedstawienie „My jesteśmy mikroby”, które będzie doskonałym wprowadzeniem do rozmów na temat dbania o higienę osobistą. Wezmą udział w doświadczeniu „Apsik”, dzięki, któremu przekonają się jak łatwo rozprzestrzeniają się bakterie i wirusy, a także wykonają pracę plastyczną „Mikroby”.
Pomoce dydaktyczne:
piosenka na powitanie „Zróbmy piękne koło”, teatrzyk, kukiełki z wyciętych sylwet i patyczków: wirus, bakteria, emblematy mikrobów, dowolna muzyka, karty obrazkowe z mikrobami i mikroskopem, tamburyn, pacynka/maskotka, spryskiwacz do kwiatków, niewielkie zabawki np. klocek, kredka, lalka, samochód, puzzel, karty obrazkowe „Jak dbam o higienę osobistą?”, podpisy do kart obrazkowych, tekturowe podkładki, plastelina, piosenka „Follow me”.
Opis aktywności:
* Nauczycielka umieszcza w różnych miejscach na sali – mniej i bardziej widocznych – emblematy mikrobów w ilości odpowiadającej liczbie dzieci – tak, by każdy mikrob miał swoją parę. Jeżeli w danym dniu liczba dzieci jest nieparzysta, jeden mikrob będzie dla nauczycielki.
Jeżeli mamy taką możliwość mikroby może dyskretnie rozłożyć asystent nauczyciela np. w trakcie rozmowy z dziećmi po przedstawieniu – mamy wtedy pewność, że dzieci nie znajdą mikrobów przed zabawą ruchową.
1. „Zróbmy piękne koło” – powitanie dzieci piosenką – dzieci wraz z nauczycielką stoją w rozsypce na dywanie, śpiewają i wykonują kolejne czynności:
Nogą lewą, nogą prawą (pokazujemy lewą, a następnie prawą nogę)
maszerujmy sobie żwawo. (maszerujemy w dowolnych kierunkach)
Podskoczymy, hop, wysoko! (podskakujemy wysoko)
Hen do góry ku obłokom. (podnosimy wysoko ręce do góry)
Zróbmy piękne koło, (wszyscy łapiemy się za ręce i tworzymy koło)
bawmy się wesoło. (maszerujemy w kole w lewo)
Wszystko z nami śpiewa –
ptaki, las i drzewa. (maszerujemy w kole w prawo)
Wietrzyk w górze leci,
klaszczą wszystkie dzieci. (wszyscy klaszczą)
Wesoło śpiewamy, (maszerujemy w kole)
do nas zapraszamy.
2. „My jesteśmy mikroby” – teatrzyk kukiełkowy – nauczycielka schowana za teatrzykiem (jeżeli nie mamy drewnianego teatrzyku w przedszkolu, możemy zrobić go samodzielnie z kartonu – instrukcja tutaj) prezentuje dzieciom utwór „My jesteśmy mikroby” w odpowiednich momentach pokazując kukiełki. Dzieci siedzą wygodnie na dywanie bądź na krzesełkach ułożonych przed teatrzykiem. Warto przypomnieć zasady zachowania obowiązujące w trakcie przedstawienia (uważnie oglądamy i słuchamy, nie rozmawiamy, nie chodzimy – nie przeszkadzamy swoim zachowaniem innym dzieciom).
My jesteśmy mikroby
Mikroby (na scenie 4 mikroby):
My jesteśmy mikroby,
Roznosimy choroby,
Czaimy się skrycie,
Czyhamy na zdrowie,
Czyhamy nawet na życie!
Wirus (bakteria i wirus na scenie):
Gdzie pani lubi mieszkać, pani Bakterio?
Bakteria:
Za brudnym paznokciem,
W nie wypranych kocach,
W kurzu na podłodze,
W niemytych owocach,
W pierwszych lepszych brudach,
Wszędzie, gdzie się uda.
A pan, panie Wirusie?
Wirus:
Ja zwłaszcza lubię Józia Niemyjka.
Czarne ma ręce, nogi i szyję.
Twarz ma od ucha brudną do ucha.
Uwielbiam takiego smolucha.
Bakteria:
A ja jeszcze na brudnym obrusie,
W nieumytych rękach,
Z daleka od wody!
Woda to udręka!
Wirus:
Tak, tak, zwłaszcza, jeśli z mydłem.
Bakteria:
Ach! Mydło obrzydłe.
Na myśl samą słabnę z trwogi.
Wirus:
Nie przesadzaj tak mój drogi!
Szczęściem dla nas wiele ludzi
Zbytnio myciem się nie trudzi.
Więc choroby kwitną zdrowo.
Mikroby (na scenie 4 mikroby) :
Do ataku, marsz bojowo!
My jesteśmy mikroby,
Roznosimy choroby,
Czaimy się skrycie,
Czyhamy na zdrowie,
Czyhamy nawet na życie!
Po przedstawieniu nauczycielka rozmawia z dziećmi na temat przedstawienia:
- Czy podobało Wam się przedstawienie?
- O czym było przedstawienie?
- Kto występował w przedstawieniu?
- Gdzie lubi mieszkać bakteria?
- Gdzie lubi mieszkać wirus?
- Czego boją się bakterie i wirusy?
3. „Gdzie te mikroby?” – zabawa ruchowa – dzieci biegają swobodnie po sali w rytmie dowolnej muzyki, na przerwę w muzyce szukają ukrytych w sali obrazków z mikrobami. Zabawę prowadzimy do momentu, aż wszystkie obrazki zostaną odnalezione.
4. „Co to są mikroby?” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka umieszcza na dywanie karty obrazkowe z mikrobami i mikroskopem, a następnie rozmawia z dziećmi na ich temat (wyjaśniając pojecie mikroby – mikroorganizmy, niewidoczne „gołym” okiem, widoczne pod mikroskopem). Nauczycielka informuje dzieci, że mikroby występują wszędzie w koło Nas, na Nas i wewnątrz Nas, jednak nie wszystkie, a nawet większość nie są niebezpieczne. Należy jednak pamiętać, że cześć z nich są chorobotwórcze.
* Jeżeli mamy możliwość prezentujemy dzieciom film „Gdzie mieszkają bakterie?”
* Jeżeli mamy możliwość oglądamy z dziećmi mikroby pod mikroskopem.
5. „Znajdź swoją parę” – zabawa ruchowa – nauczycielka rozrzuca na dywanie obrazki z mikrobami. Podczas gry na tamburynie dzieci biegają swobodnie po sali pomiędzy obrazkami, w przerwie gry, dzieci podnoszą z podłogi po jednym obrazku. Podczas ponownej gry na tamburynie dzieci swobodnie poruszają się po sali, na przerwę w grze nauczycielka wydaje polecenia: „pary” – dzieci z takimi samymi mikrobami dobierają się w pary; „kolory” – dzieci z podobnymi kolorami mikrobów stają w grupach. Za każdym razem nauczycielka sprawdza poprawność wykonania zadania, a dzieci wymieniają się obrazkami. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.
6. „Apsik!” – wykonanie doświadczania – dzieci siedzą w kole na dywanie. Nauczycielka informuje dzieci, że odwiedził je Miś Apsik, który nigdy nie był w przedszkolu i chciałby się z nimi przywitać. Nauczycielka za pomocą pacynki/maskotki i ukrytego za nią spryskiwacza witając się z poszczególnymi dziećmi psika na ich dłonie wodą – udając, że Miś Apsik kichnął na ich rękę. Następnie prosi dzieci o wykonanie jakiejś czynności, np. przywitaj się teraz z kolegą, podaj Antkowi klocek, zanieś Ali lalkę itp. – woda z ręki dziecka, które zostało spryskane zostaje przeniesiona na przedmiot, który bierze dziecko, a następnie na rękę kolejnego dziecka, który weźmie ten przedmiot później. Zabawa pozwoli doświadczyć dzieciom jak rozprzestrzeniają się bakterie i uzmysłowi im, że nie należy kichać zastanawiając się dłonią (kichamy w zgięty łokieć), a także, że należy często myć ręce.
7. „Uciekamy przed bakteriami” – zabawa ruchowa – nauczycielka spaceruje po sali psikając spryskiwaczem, dzieci chowają się, biegają, uciekają, żeby nie zostać popsikane. Zabawę prowadzimy do momentu, aż dzieci się wybiegają.
8. „Jak dbam o higienę osobistą?” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka rozkłada na dywanie karty obrazkowe tak, by dzieci nie widziały co się na nich znajduje. Następnie prosi kolejno dzieci, by wybierały i odsłaniały kolejne obrazki. Po odsłonięciu każdego obrazka nauczycielka rozmawia z dziećmi na temat widoczny na obrazku. Kolejno nauczycielka umieszcza na dywanie karteczki z podpisami do obrazków i prosi dzieci o ich odczytywanie i dopasowywanie do odpowiednich obrazków.
9. „Wiem, jak dbać o higienę osobistą” – zabawa ruchowo-naśladowcza – dzieci biegają swobodnie po dywanie, gdy nauczycielka gra na bębenku, na przerwę w grze demonstrują dbanie o higienę osobistą zgodnie z pokazywanym przez nauczycielkę obrazkiem np. naśladują mycie zębów, czesanie się, kąpiel, spanie itp.
10. „Mikroby” – praca plastyczna – wykonanie przez dzieci mikrobów z plasteliny według własnego pomysłu.
Po wykonaniu pracy plastycznej dzieci siadają w kole na dywanie i prezentują swoją prace – mogą wymyślać nazwy dla swoich mikrobów oraz opowiedzieć o ich miejscu występowania, co im sprzyja, a co przeszkadza, a także czy są szkodliwe czy pomocne dla człowieka.
11. „Podłogi dotyka tylko” – zabawa ruchowa – nauczycielka prosi dzieci, aby stanęły w taki sposób, aby podłogi dotykały tylko np.: jedną nogą, kolanami i dłońmi, jednym łokciem i jednym kolanem, jedną stopą i jednym łokciem, tylko jedną dłonią (dzieci same muszą wpaść na pomysł jak to zrobić np. użyć krzesła i położyć dłoń na podłodze).
12. „Follow Me” – osłuchanie z piosenką – nauczycielka w trakcie piosenki pokazuje odpowiednie ruchy.
Follow me
Follow me. Follow me. It’s as easy as can be.
Follow me. Follow me. 1, 2, 3…
Clap your hands. (klaszczemy w dłonie)
Spin around. (obracamy się w okół własnej osi)
Bend your knees. (uginamy kolana)
Touch the ground. (dotykamy podłogi)
Follow me. Follow me. It’s as easy as can be.
Follow me. Follow me. 1, 2, 3…
Wiggle your fingers. (ruszamy palcami)
Tippy toe. (idziemy na palcach)
Stretch up high. (wyciągamy się wysoko do góry)
Wave hello! (machamy)
Follow me. Follow me. It’s as easy as can be.
Follow me. Follow me. 1, 2, 3…
Flap your arms.(poruszamy ramionami z rozłożonymi na boki rękoma)
Stomp your feet. (tupiemy nogami)
Pat your back. (klepiemy się po plecach)
Take a seat! (siadamy)
Załączniki:
Sylwety mikrobów do stworzenia kukiełek do teatrzyku „My jesteśmy mikroby”
Emblematy mikrobów do zabaw „Gdzie te mikroby?”, „Znajdź swoją parę”
Karty obrazkowe do zabawy „Co to są mikroby?”
Karty obrazkowe do zabawy „Jak dbam o higienę osobistą?”
Podpisy do zabawy „Jak dbam o higienę osobistą?”
Wykorzystane strony:
- https://www.youtube.com/watch?v=3aV6FIMsiGk – piosenka na powitanie „Zróbmy piękne koło”
- http://ziziandmyworld.blogspot.com/2015/05/teatrzyko-telewizor-diy.html – pomysł wykonania teatrzyku z kartonu
- http://www.interklasa.pl/portal/index/strony?mainSP=subjectpages&mainSRV=wprzedszk&methid=202680&page=subpage&article_id=319498&page_id=16264 – treść teatrzyku kukiełkowego „My jesteśmy mikroby”
- https://www.youtube.com/watch?v=8irjf0rgQZs – film edukacyjny „Gdzie mieszkają bakterie?”
- https://supersimple.com/song/this-is-the-way/ – piosenka „This Is The Way” – wykorzystana do stworzenia kart obrazkowych
- https://supersimple.com/song/brush-your-teeth/ – piosenka „Brush Your Teeth” – wykorzystana do stworzenia kart obrazkowych
- https://supersimple.com/song/bath-song/ – piosenka „The Bath Song” – wykorzystana do stworzenia kart obrazkowych
- https://www.chiltonprimary.co.uk/blog/?pid=80&nid=11&storyid=222 – pomysł na pracę plastyczną „Mikroby”
- https://supersimple.com/song/follow-me/ – piosenka „Follow Me”