Kolory lata – Dzieci Starsze – Jak powstają kolory?

Przedszkolaki wysłuchają 'Bajki o Białej Krainie i czarnoksiężniku Koloruchu’, wykonają doświadczenie, dzięki któremu przekonają się jak z kolorów podstawowych można stworzyć kolory pochodne oraz utrwalą tę wiedzę odkodowując kolory pochodne z kolorów podstawowych. Dodatkowo wezmą udział w zabawach ruchowych z kolorami i zapoznają się z piosenką 'Rainbow Colors’.

Pomoce dydaktyczne:

muzyka do marszu/biegu/podskoków, po 3 kostki lodu w kolorze niebieskim, żółtym, czerwonym (zamrożona woda z farbą), przeźroczyste pojemniczki, kolorowe przedmioty, szarfy w trzech kolorach (po jednej dla każdego dziecka), marakasy, 2 hula-hop/krążki/szarfy, kółka z kolorowego papieru (3 czerwone, 3 żółte, 3 niebieskie, zielone, pomarańczowe, fioletowe), karteczki z napisami: kolory podstawowe, kolory pochodne, 3 duże kartki z bloku technicznego (zielona, pomarańczowa i fioletowa), paseczki z papieru kolorowego (niebieskie, żółte, czerwone) o jeden więcej niż jest dzieci, karty pracy do kodowania, farby plakatowe: czerwona, niebieska, żółta, biała, pędzelki, piosenka „Rainbow Colors”, karty obrazkowe do piosenki.

Opis aktywności:

1. „Witam tych, którzy…” – powitanie z dziećmi – dzieci wraz z nauczycielką siedzą w kole. Nauczycielka wymawia kolejne zdania, a dzieci, których dotyczącą wypowiedziane hasła, wstają, obiegają koło i wracają na miejsce. Nauczycielka wymyśla kolejne zdania do czasu, aż wszystkie dzieci będą przywitane:

  • Witam tych, którzy mają na sobie coś niebieskiego
  • Witam tych, którzy mają na sobie coś czerwonego
  • Witam tych, którzy mają na sobie coś zielonego
  • Witam tych, którzy mają na sobie coś białego
  • Witam tych, którzy mają na sobie coś żółtego

2. „Bajka o Białej Krainie i czarnoksiężniku Koloruchu” – słuchanie opowiadania – dzieci siedzą wygodnie w kole, a nauczycielka czyta bajkę.

Bajka o Białej Krainie i czarnoksiężniku Koloruchu

Dawno temu, za górami, za lasami była kraina, którą nazywano „Białą Krainą”, nie ze względu na porę roku, gdyż śnieg nie padał tam wcale, tylko dlatego, iż wszystko tam było białe. Biała była trawa, białe niebo i słońce, drzewa w kolorze bieli i kwiaty, a domy miały białe ściany i dachy, a zamek króla białe mury i wrota.
Ludzie w tej krainie byli bardzo smutni, nie chciało im się pracować, uprawiać ziemi, sadzić kwiatów, nie zbierali też białych owoców z białych drzew. Całymi dniami siedzieli w domach, tak, jak król płacząc i oczekując, że kiedyś będzie inaczej.
Pewnego dnia król tej krainy wyczytał w wielkiej, mądrej książce, iż daleko mieszka dobry czarnoksiężnik Koloruch, który może coś poradzić na troski króla i poddanych. Wybrał się więc król na swoim rumaku w daleką, niebezpieczną podróż, aby odszukać Kolorucha. Zabrało mu to wiele czasu i bogactw, ale król wrócił do swego królestwa z podarunkiem od czarnoksiężnika. Były to trzy barwy, które miały przywrócić kolory w krainie: barwa żółta, niebieska i czerwona. Jednak król nie był do końca zadowolony z podarunku, ponieważ Koloruch był osobą bardzo tajemniczą i nie wyjawił królowi, co ma zrobić, aby otrzymać pełną gamę kolorów. Powiedział tylko, iż trzy podarowane barwy mają w sobie czarodziejską moc, a umiejętnie wykorzystane uszczęśliwią ludzi. Jednak klucz do zagadki pozostał tajemnicą a król musiał nauczyć się cierpliwości.
Wróciwszy do królestwa król rozlał trzy kolory po całej krainie: żółć pomalowała słońce, gruszki na drzewie, łany rzepaku na polach, słomiane dachy domów; czerwień – pomalowała cegły, jabłka, wiśnie; kolor niebieski wymalował niebo, szyby w oknach i rzeki. Wszystko wyglądało teraz pięknie i kolorowo, jednak wciąż pozostawało dużo bieli, a poddani wkrótce zaczęli znów narzekać i prosić króla, by uczynił ich świat w pełni kolorowy. Król czuł się bezsilny, wpadał raz rozpacz raz w złość, aż pewnego dnia zdenerwowany niechcący upuścił pojemnik z niebieską farbą i część koloru wpadła do pojemnika z farbą żółtą. Król ze zdziwieniem zobaczył, że farby mieszając się stworzyły nowy kolor – zielony. Postanowił więc eksperymentować dalej. Niebieski dołożył do czerwieni i otrzymał fiolet. Żółć pomieszał z czerwienią i otrzymał kolor pomarańczowy. A gdy zmieszał wszystkie barwy otrzymał brązowy.
Król zrozumiał, że zagadka czarnoksiężnika tkwiła w umiejętnym pomieszaniu barw, które otrzymał na początku i że w zupełności wystarczyły one, aby Kraina Bieli stała się kolorową krainą. Odtąd wszyscy żyli szczęśliwie i nigdy więcej nie byli smutni.

Nauczycielka zadaje dzieciom pytania dotyczące treści opowiadania:

  • Jak kiedyś wyglądała Biała Kraina?
  • Czy ludzie w Białej Krainie byli szczęśliwi?
  • Skąd król dowiedział się o czarnoksiężniku Koloruchu?
  • Jaki podarunek otrzymał król od czarnoksiężnika?
  • Czy trzy kolory wystarczyły, by pomalować całą krainę?
  • Czy czarnoksiężnik powiedział królowi, jak wykorzystać kolory?
  • W jaki sposób królowi udało się rozwiązać zagadkę i czego się dowiedział?

3. „Dotknij koloru…” – zabawa muzyczno-ruchowa – dzieci maszerują, podskakują lub biegają po sali w rytm dowolnej muzyki. Na przerwę w muzyce nauczycielka podaje nazwę koloru, który dzieci mają za zadanie odszukać w sali i go dotknąć. Zabawę powtarzamy wypowiadając możliwie jak najwięcej kolorów występujących w sali.

4. „Mieszamy kolory” – wykonanie doświadczenia – nauczycielka umieszcza na tacy na dywanie przeźroczyste pojemniczki oraz kolorowe kostki lodu. Następnie zaprasza kolejno dzieci, by umieściły kostki lodu w pojemnikach zgodnie z eksperymentami króla z Białej Krainy tj. żółta z niebieską, żółta z czerwoną i czerwona z niebieską. Pozostałe 3 kostki (żółta, niebieska, czerwona) mogą zostać umieszczone w osobnym pojemniku. Kolejno dzieci próbują odgadnąć co się stanie (kostki lodu się rozpuszczą i zmieszane kolory stworzą nowe kolory) i układają przed pojemniczkami przedmiot w kolorze, który według nich powstanie ze zmieszania danych kostek lodu. Następnie nauczycielka odkłada tackę na bok. Sprawdzenie wyników doświadczenia odbędzie się po zabawie ruchowej. Kostki można również obserwować cały czas – pozwoli to zobaczyć dokładne łączenie się kolorów z roztapiających się kostek lodu w nowy kolor.

* Możemy także przygotować kostki lodu z białą farbą i rozpuścić je z innymi kolorami – pozwoli to zaobserwować rozjaśnienie kolorów (z koloru czerwonego i białego może powstać jasnoczerwony bądź różowy)

5. „Kolorowa przeplatanka” – zabawa ruchowa – nauczycielka rozdaje dzieciom szarfy w trzech kolorach. Dzieci poruszają się po sali w rytmie wygrywanym przez nauczycielkę na marakasach. Kiedy marakasy ucichną, nauczycielka wydaje polecenie: ustawiamy się na obwodzie koła np. kolor żółty, niebieski, czerwony. Dziecko z szarfą w kolorze żółtym staje obok dziecka z szarfą niebieską, a to z kolei obok dziecka z szarfą czerwoną. Dzieci tworzą „przeplatankę” kolorów. Następnie nauczycielka sprawdza poprawność wykonanego zadania. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie zmieniając kolejność kolorów szarf.

6. „Kolory podstawowe i pochodne” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka układa na dywanie kółka z papieru kolorowego oraz dwa hula-hop/krążki/szarfy i w każdym z nich umieszcza kartę z podpisem: kolory podstawowe, kolory pochodne. Kolejno prosi dzieci o odczytanie nazw zbiorów. Następnie nauczycielka wyjaśnia, że kolory podstawowe to takie, których nie można uzyskać ze zmieszania farb o jakichkolwiek innych kolorach. Kolory pochodne pochodzą natomiast ze zmieszania dwóch kolorów podstawowych. Kolejno nauczycielka zaprasza dzieci do nazywania i prawidłowego umieszczania kolorów w poszczególnych hula-hop/krążkach/szarfach. Potem prosi o przyporządkowanie kolorom pochodnym – kółek w kolorach z których powstały.

7. „Kolory podstawowe i pochodne” – zabawa dydaktyczno-ruchowa – nauczycielka umieszcza na sali 3 duże kartki z kolorowego bloku technicznego (zieloną, fioletową i pomarańczową). Kolejno dzieci losują z pudełka kolorowe paseczki (czerwone, żółte i niebieskie) i w trakcie, gdy gra muzyka poruszają się w dowolnych kierunkach po dywanie. Na przerwę w muzyce dzieci ustawiają się wokół kartki w kolorze, który może zostać stworzony dzięki kolorowi, który trzyma w ręce (np. dzieci, które mają paseczek koloru czerwonego, mogą ustawić się przy kartce koloru fioletowego bądź pomarańczowego). Po sprawdzeniu poprawności wykonania zadania, dzieci wracają na środek dywanu i wymieniają się między sobą paseczkami – nie można wymienić się na ten sam kolor. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

8. „Kolorowe kodowanie” – kodowanie – nauczycielka omawia z dziećmi, jak należy wykonać zadanie (zwrócenie szczególnej uwagi, by dzieci nie nabierały dużej ilości farby na pędzelek – wystarczy troszeczkę). Następnie zaprasza dzieci do stolików i rozdaje karty pracy. W trakcie, gdy dzieci wykonują zadanie nauczycielka przechodzi między stolikami, pomaga dzieciom, jeśli jest taka potrzeba i sprawdza poprawność wykonania zadania.

9. „Zakodowana gimnastyka” – zabawa muzyczno-ruchowa – dzieci maszerują, podskakują lub biegają po sali w rytm dowolnej muzyki. Na przerwę w muzyce nauczycielka unosi wysoko do góry jedną z kolorowych kartek (pomarańczową, fioletową, zieloną), a dzieci wykonują odpowiednie ruchy:

  • zielona – podskoki obunóż w miejscu
  • fioletowa – klaszczą nad głową
  • pomarańczowa – przechodzą do przysiadu uderzając palcami o podłogę.

10. „Rainbow Colors” – osłuchanie z piosenką – nauczycielka w trakcie piosenki pokazuje odpowiednie karty obrazkowe.

Rainbow Colors

Tell me, tell me, what do you see?
I see an apple, and it’s red!
Tell me, tell me, what do you see?
I see a carrot, and it’s orange!
Tell me, tell me, what do you see?
I see a lemon, and it’s yellow!
Tell me, tell me, what do you see?
I see a frog, and it’s green!

Rainbow colors everywhere
Red, orange, yellow, green
Rainbow colors everywhere
Blue, purple, pink!

Red, orange, yellow, green, blue, purple, pink

Tell me, tell me, what do you see?
I see a fish, and it’s blue!
Tell me, tell me, what do you see?
I see a flower, and it’s purple!
Tell me, tell me, what do you see?
I see a flamingo, and it’s pink!

Rainbow colors everywhere
Red, orange, yellow, green
Rainbow colors everywhere
Blue, purple, pink!

Red, orange, yellow, green, blue, purple, pink

* Możemy poprosić rodziców odbierających dziecko z przedszkola, by jutro ubrali dziecko na niebiesko – a przynajmniej, żeby dziecko miało jakikolwiek niebieski akcent.

Załączniki:

Kartki z podpisami do zabawy „Kolory podstawowe i pochodne”
Karty pracy „Kolorowe kodowanie”
Karty obrazkowe do piosenki „Rainbow Colors”

Wykorzystane strony:

  1. https://prezi.com/c2er_zzhd_ah/bajka-o-biaej-krainie-i-czarnoksiezniku-koloruchu/ – Bajka o Białej Krainie i czarnoksiężniku Koloruchu
  2. https://www.giftofcuriosity.com/color-mixing-with-colored-ice-cubes/ – doświadczenie „Mieszamy kolory”
  3. https://www.youtube.com/watch?v=SLZcWGQQsmg – piosenka „Rainbow Colors”

Dodaj komentarz