Przedszkolaki zapoznają się ze świętami obchodzonymi na początku maja w Polsce oraz przypomną sobie jakie mamy polskie symbole narodowe. Wykonają matematyczną kartę pracy „Odkoduj temat dnia”, wezmą udział w zabawie sensorycznej „Polska flaga”, a także przygotują pracę plastyczną „Nasza polska flaga”.
Pomoce dydaktyczne:
piosenka „Wszyscy są, witam Was”, karta pracy „Odkoduj temat dnia”, kerdki, tamburyno, ilustracje przedstawiające flagę, godło i nuty, koszulki na dokumenty/woreczki strunowe z narysowaną poziomo kreską dzielące je na pół, taśma samoprzyletna, czerwona i biała farba plakatowa, pędzelki, płatki kosmetyczne, patyczek do szaszłyków, piosenka „Where Are You From?”, piłka.
Opis aktywności:
1. „Wszyscy są, witam Was” – powitanie dzieci piosenką – dzieci wraz z nauczycielką stojąc w kole śpiewają i wykonują kolejne czynności:
Wszyscy są, (zataczamy ręką krąg)
witam was! (rozkładamy ręce w geście powitania)
Zaczynamy już czas! (wskazujemy zegarek na ścianie)
Jestem ja, (wskazujemy na siebie)
jesteś ty, (wskazujemy na wybraną osobę)
raz, dwa trzy! (trzy razy klaszczemy w dłonie)
2. „Odkoduj temat dnia” – wprowadzenie do tematu zajęć – nauczycielka pokazując kartę pracy tłumaczy dzieciom jak należy wykonać zadanie, dzięki któremu dowiemy się, jaki jest dzisiaj dzień (kolorujemy pola zgodnie z instrukcją). Następnie zaprasza dzieci do stolików i rozdaje karty pracy. W trakcie, gdy dzieci wykonują zadanie nauczycielka przechodzi między stolikami, pomaga dzieciom, jeśli jest taka potrzeba i sprawdza poprawność wykonania zadania.
3. „Flagi” – zabawa ruchowa – dzieci poruszają się po sali w rytmie wygrywanym przez nauczycielkę na tamburynie. Na przerwę w grze i hasło: „Wieje wiatr”, dzieci poruszają się gwałtownie i mocno na boki; „Nie ma wiatru” – dzieci zastygają w bezruchu. Zabawę powtarzamy 4-6-razy.
4. „Majowe święta” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka wskazując na kalendarz informuje dzieci, że dzisiaj tj. 2 maja, obchodzimy Dzień Flagi. Jest on dość nowym świętem (od 2004 roku), którego głowną rolą jest popularyzowanie wiedzy o polskiej tożsamości i symbolach narodowych. Następnie nauczycielka wskazując na kalendarz ze wczorajszą datą, pyta dzieci czy wiedzą, jakie święto obchodziliśmy wczoraj? A potem jakie Święto będzie jutro? Kolejno podsumowuje/informuje, że w maju obchodzimy ważne święta narodowe. 1 maja obchodzimy Święto Pracy, 2 maja Święto Flagi, a 3 maja Święto Uchwalenia Konstytucji 3 maja. Święto Pracy wiązało się kiedyś z przemarszami na ulicach, obchodzone jest dla upamiętnienia i uznania osiągnięć ludzi pracujących. W Polsce ten dzień jest świętem państwowym ustawowo wolnym od pracy. 3 maja to rocznica uchwalenia konstytucji. Konstytucja to taka umowa podpisana przez króla i szlachtę po to, żeby wszystkim lepiej się żyło. Ten dzień również jest świętem państwowym ustawowo wolnym od pracy.
5. „1,2,3 maja” – zabawa dydaktyczno-ruchowa – dzieci maszerują po sali, gdy nauczycielka wypowie hasło: „1 maja – Święto Pracy„; zatrzymują się i poruszają na boki wysoko uniesionymi rękami naśladując powiewającą na wietrze flagę, na hasło: „2 maja – Dzień Flagi”; siadają na krzesełkach z wyprostowanymi plecami, na hasło: „3 maja – Święto Konstytucji”. Zabawę prowadzimy dwukrotnie wypowiadając każde hasło.
6. „Symbole narodowe Polski” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka mówi dzieciom, że każde państwo ma swoje symbole narodowe. Odróżniają one dane państwo od innych, są bardzo ważne i należy odnosić się do nich z szacunkiem. Następnie kładzie na dywanie karty obrazkowe przedstawiające flagę i godło Polski, nuty oraz karteczki z podpisami. Chętne dzieci czytają wyrazy znajdujące się na karteczkach i dopasowują je do kart obrazkowych. Kolejno wszyscy wspólnie dzielą nazwy na sylaby i głoski. Potem nauczycielka pyta dzieci:
- Jakie kolory znajdują się na fladze Polski?
- Co znajduje się na godle?
- Na jakim tle znajduje się orzeł?
- Czy wiecie jaki tytuł nosi hymn Polski?
- Czy wiecie kto jest autorem polskiego hymnu?
Nauczycielka dopowiada:
Pierwszym symbolem narodowym jest godło. Godłem naszego kraju jest Orzeł Biały w koronie na czerwonym tle. Drugim naszym symbolem narodowym jest flaga. Kolor biały symbolizuje czystość i orła białego, kolor czerwony jest symbolem ognia i oznacza odwagę i waleczność. Flagę możemy zobaczyć podczas uroczystości państwowych i sportowych oraz na budynkach państwowych. Możemy również wywiesić ją przed swoim domem podczas świąt narodowych np. 3 maja w Święto Konstytucji 3 maja i oczywiście w Dzień Flagi. Nasz trzeci symbol narodowy to hymn – „Mazurek Dąbrowskiego”, który został napisany przez Józefa Wybickiego. Hymn można usłyszeć podczas uroczystości państwowych i sportowych. W trakcie jego słuchania i śpiewania okazujemy szacunek stojąc na baczność. Następnie dzieci stają na baczność i słuchają hymnu.
7. „Godło, flaga, hymn” – zabawa ruchowa – dzieci machają po bokach rękoma naśladując lot orła, kiedy nauczycielka pokazuje kartkę obrazkową z godłem; poruszają na boki wysoko uniesionymi rękami naśladując powiewającą na wietrze flagę, kiedy nauczycielka pokazuje kartkę obrazkową z flagą/flagę; stają na baczność, kiedy nauczycielka włączy hymn polski. Zabawę prowadzimy 4-5-krotnie.
8. „Polska flaga” – zabawa sensoryczna – nauczycielka rozdaje dzieciom koszulki na dokomenty/woreczki strumowe z narysowaną poziomo kreską dzielące je na pół i zaprasza dzieci do stoliczków. Następnie każdemu dziecku wciska biały i czerwony kleks farby plakotowej i zakleja koszulkę taśma klejącą/zamyka woreczek strunowy. Dzieci rozprowadzają farbę za pomocą paluszków, starając się dojechać do linii, ale jej nie przekroczyć. Dzieci mogą również pisać paluszkami/patyczkami do uszu wyrazy na fladze np. Polska, hymn, gofło, flaga.
9. „Biały i czerwony” – zabawa ruchowa – dzieci poruszają się po sali w rytmie wygrywanym przez nauczycielkę na tamburynie. Na przerwę w grze wypowiada ona nazwę koloru: „Biały/czerwony”, a dzieci mają za zadanie odszukać i dotknąć czegoś w danym kolorze. Zabawę prowadzimy 5-6 razy zwracając uwagę dzieci, by za każdym razem starały się odnaleźć inny przedmiot.
10. „Nasza polska flaga” – wykonanie pracy plastycznej – nauczycielka prezentuje i omawia z dziećmi sposób wykonania pracy plastycznej (barwiny waciki, naklejamy waciki na flagę i doklejamy patyczek). Następnie zaprasza je do stolików. W trakcie, gdy dzieci wykonują pracę, nauczycielka przechodzi między stolikami i pomaga dzieciom, jeśli jest taka potrzeba. Po skończonej pracy, dzieci sprzątają swoje stanowiska pracy, siadają w kole na dywanie i prezentują swoje prace.
- Malujemy 6-8 wacików kosmetycznych na czerwono i przyklejamy je na dole prostokąta.
- Na górnej części prostokąta naklejamy dwa rzędy białych płatków kosmetycznych.
- Doklejamy patyczek.
- * Jeśli chcemy naklejamy godło.
11. „Flagi na wietrze” – zabawa ruchowo-oddechowa – dzieci dobierają się w pary wedle uznania. Jedna osoba z pary jest „flagą”, a druga „wiatrem”. Na hasło nauczycielki np. klaśnięcie w dłonie, dzieci, które udają wiatr nadymają policzki i dmuchają z całej siły na partnera, a dzieci „flagi” poruszają się na wietrze starając się poruszać tymi częściami ciała na które „wieje wiatr”. Następnie dzieci zamieniają się rolami. Zabawę powtarzamy 4 razy, aby każde dziecko mogło odgrywać obie rolę dwukrotnie.
12. „Where Are You From?” – osłuchanie z piosenką – nauczycielka zaprasza dzieci do wysłuchania piosenki i obejrzenia teledysku. Po wysłuchaniu piosenki pyta dzieci: „O czym była ta piosenka?”, „Co oznacza pytanie: „Where are your from?”?” – „Skąd jesteś?”/”Skąd pochodzisz?”. Następnie nauczycielka informuje dzieci, że odpowiedź na to pytanie brzmi: „I’m from Poland” – „Ja jestem z Polski” – dzieci powtarzają za nauczycielką. Jeżeli mamy dzieci innych narodowości, informujemy je jakiej odpowiedzi powinny udzielić.
Where Are You From?
Where are you from?
Where are you from?
Where are you from?
Where are you from?
Where are you from?
Where are you from?
Canada, Korea, Italy, China,
America, Australia, Japan or India.
Where are you from?
Where are you from?
Where are you from?
Spain, Germany, Mexico,
The Philippines, Brazil, Sweden,
New Zealand.
Thailand, Peru, Greece,
Turkey, Jamaica, Poland.
France.
Where are you from?
Where are you from?
Where are you from?
Where are you from?
Where are you from?
Where are you from?
13. „Where are you from?” – zabawa dydaktyczna – dzieci wraz z nauczycielką stoją w kole. Nauczycielka trzyma piłkę i rzucając ją do wybranego dziecka zadaje pytanie: „Where are you from?”, dziecko odpowiada: „I’m from Poland” i rzuca piłkę zadając pytanie do następnego dziecka. Zabawa trwa do momentu, aż wszyscy będą mieli piłkę przynajmniej raz.
Załączniki:
Karty pracy „Odkoduj temat dnia”
Karty obrazkowe do zabaw: „Symbole narodowe Polski” i „Godło, flaga, hymn”
Wykorzystane strony:
- https://www.youtube.com/watch?v=h9wMpq8kqkA – piosenka „Wszyscy są, witam Was”
- https://www.youtube.com/watch?v=gS58mvmfxG0&ab – Hymn Polski do zabawy „Symbole narodowe Polski”
- https://ekodziecko.com/polska-flaga-dla-dzieci – pomysł na zabawę sensoryczną „Polska flaga”
- http://kusiatka.blogspot.com/2017/11/flaga-polska-symbole-narodowe.html# – pomysł na pracę plastyczną „Flaga Polski”
- https://www.youtube.com/watch?v=l6A2EFkjXq4 – piosenka „Where Are You From?”





