Przedszkolaki wcielając się w malarzy posegregują obrazy według gatunków malarskich, narysują portret na plecach kolegi/koleżanki oraz poćwiczą rysowanie do góry nogami. Stworzą swoje dzieła z fragmentów znanych obrazów oraz grupowe obrazy na folii malowane do muzyki.
Pomoce dydaktyczne:
białe kartki A4, taśma klejąca, piosenka „Zapraszamy do kółeczka”, karty obrazkowe przedstawiające obrazy, kolorowa karta A3 z dziurką, muzyka A. Chaczaturian „Taniec z szablami”, A. Vivaldi „Storm”, kredki, P. Czajkowski „Jezioro łabędzie”, kartki z kawałkami obrazów, farby, pędzle, kubeczki z wodą, karty obrazkowe przedstawiające obrazy do których fragmentów dzieci malowały, wstążki/paski bibuły, Rockelbel’s Canon (Pachelbel’s Canon in D), folia stretch, gąbki, szmatki, A. Vivaldi „Cztery pory roku”, karty obrazkowe przedstawiające artystów.
Opis aktywności:
* Nauczycielka przed zajęciami, tak, żeby dzieci nie widziały, nakleja białe kartki A4 pod spód dziecięcych krzesełek.
1. „Zapraszamy do kółeczka” – przywitanie z dziećmi piosenką – dzieci wraz z nauczycielką stoją w rozsypce na dywanie, śpiewają i wykonują kolejne czynności:
Mój kolego, koleżanko, jak się masz, jak się masz? (wskazujemy na wybrane osoby i rozkładamy ręce w geście zapytania)
Do kółeczka zapraszamy, chodź do nas, chodź do nas. (machamy ręką zapraszając i tworzymy kółeczko)
Złapmy się za swoje rączki i do siebie śmiejmy się. (łapiemy się za ręce i śmiejemy się)
Ja się tobie ładnie kłaniam i Ty też się ukłoń mnie. (wykonujemy ukłon w prawą i lewą stronę)
2. „Obrazy” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka kładzie na dywanie jedną z kart obrazkowych przedstawiających obrazy przykrytą kolorową kartką A3 z wyciętą dziurką. Następnie przesuwa kartkę tak, by powoli odsłaniać różne części obrazka, a dzieci próbują odgadnąć co znajduje się na obrazku. Jeżeli dzieci odgadną, odkrywamy cały obrazek. Po odkryciu każdej karty w całości nauczycielka rozmawia z dziećmi na temat widoczny na obrazku. Kolejno rozmawia z dziećmi na temat obrazów i malarzy:
- Jak myślicie co łączy te wszystkie karty obrazkowe?
- Jak nazywa się osoba, która maluje obrazy?
- Jak moglibyśmy posegregować te obrazy? (portret – przedstawienie osoby bądź grupy osób; pejzaż – krajobraz przedstawiający naturę bądź miasto; martwa natura – artystyczne przedstawienie przedmiotów nieożywionych np. owoce, kwiaty, przedmioty codziennego użytku; abstrakcja – malarstwo w którym nie występują przedmioty ze świata rzeczywistego)
- Czy chcielibyście zostać malarzami? Dlaczego tak? Dlaczego nie?
Następnie nauczycielka informuje dzieci, że w dzisiejszym dniu zamienimy się w malarzy i będziemy tworzyć przeróżne dzieła.
3. „Malarze” – zabawa muzyczno-naśladowcza – nauczycielka włącza muzykę A. Chaczaturian „Taniec z szablami” i wykonuje odpowiednie ruchy, które dzieci naśladują. Pokaz ruchów widoczny na filmie.
4. „Rysujemy portret” – masażyk relaksacyjny – dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym w kole, blisko siebie. Odwracają się w prawo tak, by siedzieć jeden za drugim. Nauczycielka mówi tekst masażyku i co należy „namalować” na plecach kolegi/koleżanki.
Narysuję portret – gładzimy plecy otwartą dłonią
szczęśliwego człowieka. – rysujemy uśmiech
Ma głowę, wesołe oczy, – rysujemy koło i dwa małe kółeczka w środku
pięknie się uśmiecha. – rysujemy uśmiech
Lubi chodzić po górach – rysujemy góry
pływa chętnie w jeziorze. – pocieramy dłońmi o plecy
Cieszy się kiedy statkiem – rysujemy fale
w rejs wypłynąć może. – rysujemy fale
Maluje piękne obrazy – wykonujemy ruchy koliste całą powierzchni dłoni
słucha jak szumią drzewa. – malujemy drzewo
Pada deszcz, to się cieszy – dotykamy pleców opuszkami palców
kap, kap, kap z deszczem śpiewa. – dotykamy pleców opuszkami palców
5. „Ukryte kartki” – zabawa ruchowa – nauczycielka informuje dzieci, że ukryła w bardzo nietypowych miejscach w sali białe kartki – pokazuje jedną kartkę A4. Dzieci poruszają się swobodnie w rytmie muzyki A. Vivaldi „Storm”uważnie rozglądając się po sali w poszukiwaniu kartek. Jeżeli dzieci mają trudności z odnalezieniem kartek możemy je naprowadzić mówiąc ciepło-zimno lub podpowiadając np. zwykle w tym miejscu wykonujemy prace plastyczne; na co dzień na nich siedzimy; musimy spojrzeć na krzesełka inaczej niż zwykle itp. Gdy dziecko/dzieci odnajdą kartki przyklejone pod spodem krzesełek, prosimy je, by zabrały po jednym krzesełku, zaniosły je na dywan i na nich usiadły.
6. „Rysowanie na leżąco” – zabawa plastyczno-muzyczna – nauczycielka pyta dzieci jaki mają pomysł na rysowanie na kartach, które znajdują się pod spodem krzesełek. Po wysłuchaniu ich pomysłów informuje, że będą rysować na leżąco. Dzieci zabierają kredki, kładą się na podłodze i ustawiają krzesełko nad twarzą. Kolejno nauczycielka włącza utwór P. Czajkowski „Jezioro łabędzie”, a dzieci rysują wedle uznania inspirując się muzyką. Po skończonym rysowaniu, dzieci odklejają swoje obrazki, odnoszą krzesełka na miejsce, siadają w kole na dywanie, prezentują, nadają tytuł i jeśli chcą omawiają swoje prace.
7. „Pędzel malarza” – zabawa ruchowa – dzieci dobierają się w pary wedle uznania. Jedno dziecko z pary jest „malarzem”, drugie „pędzlem malarza”. „Malarz” wyciągniętą ręką powoli maluje np. z boku na bok, z góry na dół itp. Drugie dziecko z pary całym swoim ciałem odwzorowuje ruchy, jakie wykonuje malarz. Po minucie następuje zamiana ról.
8. „Wyobraźnia malarza” – wykonanie pracy plastycznej – nauczycielka prezentuje dzieciom kartki na których znajdują się figury geometryczne z fragmentem obrazów. Kolejno informuje dzieci, że za chwileczkę każde z nich otrzyma jedną kartę (najlepiej, by przy jednym stoliku każde dziecko miało inny fragment obrazu) i ich zadaniem będzie domalowanie całego obrazu. Następnie zaprasza dzieci do stolików, rozdaje im kartki z fragmentami obrazów i prosi poszczególne dzieci o przygotowanie materiałów potrzebnych do wykonania pracy plastycznej. Po skończonej pracy dzieci sprzątają swoje stanowiska pracy, siadają na dywanie w grupach według fragmentów obrazów i porównują swoje prace. Kolejno siadają w kole i prezentują wszystkim dzieciom swoje prace. Na zakończenie nauczycielka pokazuje dzieciom oryginały obrazów podając tytuł i autora.
- Gwiaździsta noc – Vincent van Gogh
- Babie lato – Józef Chełmoński
- Bociany – Józef Chełmoński
- Obiad – Claude Monet
- Dama z gronostajem – Leonardo da Vinci
- Słoneczniki – Vincent van Gogh
9. „Malujemy muzykę” – zabawa ruchowa z muzyką – nauczycielka rozdaje dzieciom kolorowe wstążki/paski bibuły, dzieci poruszają się po sali „malując” wstążką w rytmie utworu Rockelbel’s Canon (Pachelbel’s Canon in D). Zabawę prowadzimy przez ok.2-4-minuty.
10. „Malowanie na folii” – zabawa plastyczno-muzyczna – nauczycielka dzieli dzieci na grupy (może zostać podział z wcześniejszej zabawy według fragmentów obrazu). Każdej grupie zostaje przyporządkowany jeden stolik, który nauczycielka obraca do góry nogami i wraz z dziećmi rozwiesza na nim folię strechową. Nauczycielka włącza cicho muzykę klasyczną np. A. Vivaldi „Cztery pory roku”, dzieci siadają wokół stolików i przystępują do malowania na folii – pędzlami, szmatkami, gąbkami, rękami. Po skończonej pracy dzieci sprzątają swoje stanowiska pracy i przechodzą pomiędzy stolikami podziwiając wszystkie prace.
11. „Malarz” – zabawa ruchowa – dzieci wraz z nauczycielką siedzą w kole. Jedno dziecko – „malarz” siada w środku koła i rozpoczyna zabawę:
- Puk puk – Stuka o dywan
- Kto tam? – odpowiadają dzieci
- To ja, malarz.
- A co potrzebujesz? – odpowiadają dzieci
- Farby.
- Jakiego koloru? – odpowiadają dzieci
„Malarz” podaje kolor. Wszystkie dzieci, które mają na sobie wymieniony kolor (na butach, spodniach, koszulce itd.) wstają, obiegają koło i wracają na swoje miejsce. Spośród dzieci, które biegały nauczycielka wybiera następnego „malarza”. Zabawę prowadzimy 5-6-krotnie. Jeżeli dzieci będą chciały bawić się dalej, informujemy je, że pobawimy się jeszcze później np. po obiedzie/po podwieczorku/jutro.
12. „Jump and say” – zabawa dydaktyczno-ruchowa –nauczycielka rozkłada na dywanie karty obrazkowe przedstawiające artystów nazywając je: „A musician/A painter/An actor/A writer/A sculptor”, dzieci powtarzają nazwy. Kolejno nauczycielka układa na dywanie 3-4 wybrane karty obrazkowe. Następnie prosi kolejne dzieci, by przeskakując pomiędzy kartami wypowiadały nazwę karty, którą właśnie przeskoczyły. Pozostałe dzieci sprawdzają poprawność wykonania zadania. Za każdym razem zmieniamy układ kart. Zabawę powtarzamy do momentu, aż wszystkie dzieci wezmą w niej udział.
Załączniki:
Karty obrazkowe do zabawy „Obrazy”
Kartki z fragmentami obrazków do zabawy „Wyobraźnia malarza”
Karty obrazkowe do zabawy „The artists”
Wykorzystane strony:
- https://www.youtube.com/watch?v=pJN4tUqqjkA – piosenka „Zapraszamy do kółeczka”
- https://www.youtube.com/watch?v=25g-y1tiGOY – prezentacja ruchów do zabawy „Malarze”
- https://www.youtube.com/watch?v=aNh2wtSM8yk – muzyka A. Chaczaturian „Taniec z szablami” do zabawy „Malarze”
- https://www.youtube.com/watch?v=NqAOGduIFbg – A. Vivaldi „Storm” do zabawy „Ukryte kartki”
- https://www.youtube.com/watch?v=T_wPn4gmnig – P. Czajkowski „Jezioro łabędzie” do zabawy „Rysowanie na leżąco”
- https://www.youtube.com/watch?v=LV5_xj_yuhs – Rockelbel’s Canon (Pachelbel’s Canon in D) do zabawy „Malujemy muzykę”
- https://www.youtube.com/watch?v=ZPdk5GaIDjo&list=RDNqAOGduIFbg&index= – A. Vivaldi „Cztery pory roku” do zabawy „Malowanie na folii”