Na wiejskim podwórku – Dzieci Młodsze – Ptaki czy ssaki?

Przedszkolaki poznają różnice pomiędzy ptakami i ssakami, dzięki czemu nauczą się rozróżniać te dwa gatunki zwierząt. Rozwiną umiejętności matematyczne klasyfikując i przeliczając zwierzęta hodowlane, wykonają kartę pracy „Ptak czy ssak” oraz pracę plastyczną „Zwierzęta z wiejskiego podwórka”.

Pomoce dydaktyczne:

karta obrazkowa przedstawiająca zwierzęta na wiejskim podwórku, bębenek, karty obrazkowe przedstawiające zwierzęta z wiejskiego podwórka podklejone taśmą dwustronną, dwa hula-hop, kartoniki z dwoma i czterema kropkami, piosenka: „Ciocia Tecia farmę ma”, emblematy zwierząt, skakanki/liny gimnastyczne, karty pracy „Ptaki i ssaki”, ołówki, kredki, tamburyn, kółka origami w różnych wielkościach i kolorach, nożyczki, klej, piosenka „Walk Around The Farm”, karty obrazkowe do piosenki.

Opis aktywności:

1. „Idzie wąż” – powitanie z dziećmi – nauczycielka śpiewając piosenkę zaprasza kolejne dzieci do dołączenia do węża. Porusza się po całej sali, tak, by wszystkie dzieci mogły dołączyć. Kończy, gdy wspólnie całą grupą przejdą wokół dywanu i usiądą w kole.

Idzie wąż, idzie wąż
Rośnie wciąż, rośnie wciąż
(imię dziecka) się nie boi, i dlatego za nim stoi
Długi jest ten wąż, długi jest ten wąż.

2. „Na wiejskim podwórku” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka kładzie na dywanie kartę obrazkową przedstawiającą zwierzęta na wiejskim podwórku w formacie A2 bądź rozdaje dzieciom na 3-4-osoby po jednej karcie w formacie A4. Następnie prosi, by dzieci bardzo dokładnie przyjrzały się obrazkowi i zadaje dzieciom pytania dotyczące obrazka:

  • Co przedstawia obrazek?
  • Czy znajduje się na nim dużo zwierząt?
  • Jak myślicie, których zwierząt jest najwięcej? (dzieci szacują, nie liczą)
  • Ile świń/krów/koni/osłów/kur itd. znajduje się na obrazku?
  • Czyli których zwierząt jest najwięcej? (teraz dzieci przeliczają)

3. „Tworzymy kółeczka” – zabawa ruchowa – dzieci poruszają się po sali w rytmie wygrywanym przez nauczycielkę na bębenku. Na przerwę w grze nauczycielka wypowiada liczbę, a dzieci dobierają się w kółeczka w tyle osób ile powiedziała nauczycielka. Zabawę prowadzimy 4-5-krotnie.

4. „Które zwierzęta to ptaki, a które ssaki?” – zabawa dydaktyczno-matematyczna – nauczycielka rozkłada na dywanie karty obrazkowe ze zwierzętami z wiejskiego podwórka i dwa hula-hop – w jednym kładzie kartonik z dwoma kropkami, w drugim z czterema kropkami. Potem informuje dzieci, że za chwilę podzielą zwierzątka ze względu na liczbę nóg na dwie grupy – dwie kropki dla zwierząt, które mają dwie nogi; cztery kropki dla zwierząt, które mają cztery nogi. Następnie zaprasza do siebie kolejne dzieci i prosi je o wybieranie, nazywanie i wkładanie obrazków zwierząt do odpowiednich hula-hop. Kiedy wszystkie zwierzątka będą już posegregowane nauczycielka pyta dzieci co jeszcze łączy zwierzątka z poszczególnych grup? Jeżeli jest taka potrzeba naprowadza dzieci pytaniami:

  • Czym mają pokryte ciało kurka, kogut, gęś, kaczka i indyk?
  • Które zwierzątka mają dzioby?
  • Które zwierzątka znoszą jajka?
  • Czym mają pokryte ciało krówka, konik, świnka, osiołek, koza, pies, kot, królik?
  • Które zwierzątka mają zęby?
  • Dzieci których zwierzątek po urodzeniu piją mleko matki?

Następnie nauczycielka podsumowując rozmowę z dziećmi, mówi, że zwierzątka z pierwszej grupy, które mają dwie nogi, dzioby, piórka i znoszą jajka to ptaki, a zwierzątka z drugiej grupy, które mają cztery nogi, zęby, włosy (u zwierząt częściej nazywane sierść/futro – w przypadku owcy runo) i piją mleko mamy po urodzeniu to ssaki. (Możemy również poinformować dzieci, że większość, ale nie wszystkie ssaki mają zęby np. zębów nie ma kolczatka czy mrówkojad oraz włosy np. włosów nie ma jeż lub jeżozwierz – przekształciły się u nich w igły). Kolejno pyta dzieci do której grupy należymy my czyli ludzie? – możemy odwołać się do obserwacji dzieci, które mają np. młodsze rodzeństwo.

5. „Ptak czy ssak?” – zabawa ruchowo-matematyczna – nauczycielka tworzy ze skakanek/lin gimnastycznych dwa okręgi. Przy okręgach kładzie kartkami z symbolami: pierwszy – z dwoma kropkami (dla zwierząt, które mają dwie nogi), drugi – z czterema kropkami (dla zwierząt z czterema nogami). Dzieci losują emblematy zwierząt i poruszają się swobodnie po sali w rytmie piosenki „Ciocia Tecia farmę ma”. Na przerwę w grze wchodzą do odpowiednich kół, prezentują swoje emblematy i wymieniają nazwy zwierząt. Nauczycielka za każdym razem przypomina dzieciom, że w pierwszym okręgu znajdują się ptaki, a w drugim ssaki. Po sprawdzeniu poprawności wykonania zadania dzieci oddają emblematy nauczycielce i losują je ponownie. Zabawę prowadzimy 5-6-krotnie.

6. „Ptaki i ssaki” – wykonanie karty pracy – nauczycielka pokazuje i omawia z dziećmi, jak należy wykonać zadanie (łączymy zwierzątka z ich cieniami, a następnie otaczamy zieloną pętlą – ssaki – zwierzątka mające 4 nogi, czerwoną – ptaki – zwierzątka mające dwie nogi – zwracamy uwagę dzieci, że nie na każdej karcie muszą występować oba rodzaje zwierząt). Następnie zaprasza dzieci do stolików i rozdaje karty pracy. W trakcie, gdy dzieci wykonują zadanie nauczycielka przechodzi między stolikami, pomaga dzieciom, jeśli jest taka potrzeba i sprawdza poprawność wykonania zadania.

7. „Ile ogonów mają zwierzęta?” – zabawa ruchowo-matematyczna – dzieci losują emblematy zwierząt – nie pokazują ich nikomu. Następnie poruszają się po sali w rytmie wygrywanym przez nauczycielkę na tamburynie. Na przerwę w grze dobierają się w pary i siadają na dywanie układając kartoniki, tak, by każdy je widział. Kolejno przeliczają ile ogonów łącznie mają zwierzęta przedstawione na obrazkach i podają liczbę na głos. Następnie oddają kartoniki nauczycielce i losują je ponownie. Zabawę prowadzimy 4-krotnie – przy kolejnym powtórzeniach możemy zmienić polecenie np.: Ile łącznie skrzydeł/rogów/dziobów/ jest na waszych obrazkach?

8. „Zwierzęta z wiejskiej zagrody”- wykonanie pracy plastycznej – nauczycielka prezentuje i omawia, jak należy wykonać pracę plastyczną (najlepiej, aby dzieci samodzielnie mogły wybrać zwierzątko, które chcą wykonać – dzięki temu będziemy mogli stworzyć wiejską zagrodę). Kolejno nauczycielka prosi poszczególne dzieci o rozłożenie materiałów potrzebnych do wykonania pracy plastycznej oraz zaprasza dzieci do stolików. Po skończonej pracy dzieci sprzątają swoje stanowiska pracy, siadają w kole na dywanie i prezentują swoje zwierzątka wydając przy tym ich odgłos.

9. „Chór zwierząt” – zabawa muzyczno-ruchowa – dzieci siadają na dywanie w grupach według zwierzątek jakie wykonały. Nauczycielka informuje je, że za chwilę stworzą zwierzęcy chór i zaśpiewają znaną melodię „Wlazł kotek na płotek” używając tylko odgłosu jakie wydaje zwierzątko, które przed chwilą wykonały. Następnie nauczycielka wskazuje grupę np. krówek i śpiewa piosenkę używając tylko odgłosów: „mu, mu, mu, mu” – dzieci z tej grupy dołączają do niej, a pozostałe dzieci poruszają się po dywanie tak, jak porusza się zwierzątka, które przed chwilą wykonywały. Po zakończonej zwrotce, dzieci wracają do swoich grup, a nauczycielka wskazuje następną grupę. Kiedy wszystkie grupy zaśpiewają po jednej zwrotce piosenki, możemy spróbować połączyć dwie/trzy grupy bądź wszystkie dzieci.

10. „Walk Around the Farm” – słuchanie piosenki – nauczycielka rozkłada w niedużych odległościach na dywanie karty obrazkowe przedstawiające zwierzęta w kolejności występowania w piosence. Następnie zaprasza dzieci do spaceru po farmie mówiąc: „Let’s take a walk around the farm” i włącza piosenkę – wszyscy wspólnie poruszają się po dywanie w trakcie piosenki wykonując odpowiednie czynności i zatrzymując się przy odpowiednich kartach obrazkowych w odpowiednich momentach.

11. „Who says quack?” – zabawa dydaktyczna – nauczycielka rozkłada na dywanie karty obrazkowe i pyta dzieci: „Who says quack, quack, quack/oink,oink,oink?”, a dzieci wskazują odpowiednią kartę obrazkową i nazywają dane zwierze.

Załączniki:

Karta obrazkowa A2 (do wydruku na 4 kartkach A4) do zabawy: „Na wiejskim podwórku”
Karta obrazkowa A4 do zabawy: „Na wiejskim podwórku”
Kartki do zabaw: „Które zwierzątka to ptaki, a które ssaki?” i „Ptak czy ssak?”
Karty obrazkowe do zabawy „Które zwierzęta to ptaki, a które ssaki?”
Emblematy zwierząt do zabaw: „Ptak czy ssak?” i „Ile ogonów mają zwierzęta?”
Karty pracy: „Ptaki i ssaki”
Karty obrazkowe do piosenki „Walk Around the Farm”

Wykorzystane strony:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=yEyB-v_GsTA – piosenka „Idzie wąż”
  2. https://www.youtube.com/watch?v=fSSRwIAQIcE – piosenka „Ciocia Tecia farmę ma”
  3. http://maluchwdomu.pl/2015/05/origami-zwierzatka-z-wiejskiego.html – pomysł na pracę plastyczną „Zwierzęta z wiejskiej zagrody”
  4. https://www.youtube.com/watch?v=EwIOkOibTgM – piosenka „Walk Around the Farm”

Dodaj komentarz