Na łące – dzieci starsze – piątek 17.05.19

W piątek przedszkolaki udadzą się na łąkę w celu prowadzenia obserwacji przyrodniczych – poszukiwania jej mieszkańców. Stworzą także dokumentację z obserwacji – wypełnią kartę obserwacji. Następnie wezmą udział w zabawach ruchowych z wykorzystaniem chusty animacyjnej oraz pokonają tor przeszkód.

Piątek: Wiosenna łąka

Pomoce dydaktyczne:

nagranie odgłosów zwierząt, karta do obserwacji przyrodniczej, kredki, chusta animacyjna, wycięte z kolorowego papieru motyle, 4 pachołki, 2 szarfy, 12 kół, dwa woreczki.

Opis aktywności:

1. „Witam wszystkich Was” – powitanie z dziećmi – dzieci wraz z nauczycielką stoją w kole i mówiąc wykonują kolejne czynności:

Witam wszystkich Was (machamy do wszystkich)
w ten radosny czas (szeroko uśmiechamy się)
jedną ręką pomachamy,
(machamy jedną ręką)
jednym oczkiem pomrugamy (puszczamy oczko)
teraz sobie podskoczymy
(wysoko podskakujemy)
i cichutko już siedzimy. (siadamy na dywanie)

2. „Co słychać na łące?” – zagadki słuchowe – nauczycielka prosi dzieci, by zamknęły oczy, wyobraziły sobie piękną, słoneczną łąkę i uważnie wsłuchały się w jej odgłosy. Następnie puszcza dzieciom różne odgłosy. Po wysłuchaniu dzieci odgadują kto wydaje takie dźwięki.

3. „Co widać na łące?” – przygotowanie do prowadzenia obserwacji przyrodniczych na łące – nauczycielka pokazuje dzieciom kartę do obserwacji przyrodniczych i pyta dzieci jakie zwierzęta na niej widzą. Następnie informuje dzieci, że w trakcie spaceru należy skupić się na poszukiwaniu różnych mieszkańców łąki – szczególnie tych, które widnieją na karcie obserwacji. Kiedy dziecko zauważy jakieś zwierzątko informuje resztę dzieci i nauczycielkę, a następnie rysuje kreskę w odpowiedniej kolumnie.

4. Długi spacer na pobliską łąkę w celu obserwacji i poszukiwania jej mieszkańców. Nauczycielka przypomina dzieciom zasady bezpieczeństwa podczas spaceru.

5. „Co udało nam się znaleźć?” – podsumowanie obserwacji przyrodniczych – dzieci wraz z nauczycielką siadają w kole na chuście animacyjnej na łące, rozmawiają o prowadzonej obserwacji, a następnie liczą ile razy i jakie zwierzątka udało im się zaobserwować.

6. „Kolorowe motyle” – zabawa ruchowa z chustą animacyjną – wszyscy trzymają chustę na wysokości pasa i delikatnie nią poruszają. Nauczycielka podaje nazwę koloru, a osoby trzymające ten kolor zamieniają się miejscami. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

7. „Kwiat lotosu” – zabawa ruchowa z chustą animacyjną – jedno dziecko siedzi na środku chusty z nogami pod brodą. Pozostali trzymają chustę za brzeg i idąc w jedną stronę powoli zawijają siedzące dziecko. Gdy dziecko jest zawinięte do wysokości ramion zatrzymują się i na słowa: „trzy, czte-ry” równocześnie i szybko wycofują się. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

8. „Latające motylki” – zabawa ruchowa z chustą animacyjną – nauczycielka umieszcza na chuście motyle wycięte z papieru kolorowego, dzieci ruszają chustą animacyjną, tak, żeby motyle wypadły przez środek chusty. Po kilku razach zmieniamy zasady zabawy – teraz dzieci mają za zadanie poruszać chustą tak, by motyle z niej nie spadły.

9. „Bocian i żaba” – dzieci trzymają chustę na wysokości pasa. Jedno dziecko jest żabką i wchodzi pod chustę. Drugie dziecko jest bocianem i porusza się dookoła chusty. Bocian musi złapać żabkę, czyli dotknąć jej przez chustę. Dzieci podnoszą i opuszczają chustę, tak, by utrudnić boćkowi złapanie żaby. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.
Po zakończeniu zabawy nauczycielka zaprasza dzieci, które trzymały chustę np. na kolorze czerwonym, pomarańczowym i żółtym na swoją prawą stronę; a dzieci, które trzymały chustę np. na kolorze zielonym, niebieskim i fioletowym na swoją lewą stronę (ważne, by w obu grupach była taka sama liczba dzieci).

10. „Tor przeszkód” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych z elementem rywalizacji – dzieci według podziału z poprzedniej zabawy ustawiają się przed torami przeszkód (nauczycielka tworzy dwa takie same tory przeszkód według własnego pomysłu np. pachołek, 5 kół, szarfa, woreczek, koło, pachołek – dziecko zaczyna biegnąć od pierwszego pachołka, następnie biegnie wkładając po jednej nodze do jednego koła, wchodzi do szarfy i przekłada szarfę przez siebie, zdejmując ją nad głową, kolejno zabiera z ziemi woreczek, biegnie naprzód i wrzuca go do koła, obiega pachołek, ponownie zabiera woreczek i wraca z nim na miejsce skąd go zabrało, tym razem przekłada szarfę przez siebie zaczynając od głowy, następnie przeskakuje z koła do koła obunóż i będąc przy pachołku przybija piątkę kolejnemu dziecku, które rozpoczyna wyścig). Wygrywa drużyna, która jako pierwsza ukończy wyścig. Zarówno przegrana i jak i wygrana drużyna zostaje nagrodzona gromkimi brawami.

Załączniki:

Karta do prowadzenia obserwacji przyrodniczej

Wykorzystane strony:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=PMHXoxEAVw0 – klekot bociana do zabawy „Co słychać na łące?”
  2. https://www.youtube.com/watch?v=lODCveaSlZs – kumkanie i rechot żab do zabawy „Co słychać na łące?”
  3. https://www.youtube.com/watch?v=WU57ZdkUk5k – gra konika polnego do zabawy „Co słychać na łące?”
  4. https://www.youtube.com/watch?v=yiRIvZplphA – odgłosy ptaków do zabawy „Co słychać na łące?”
  5. https://www.youtube.com/watch?v=wKlkWUZTq_c – bzyczenie pszczół do zabawy „Co słychać na łące?”